Jag reagerar naturligtvis spontant som många före mig i tråden: risken för att du köper på dig en utrustning som är onödigt dyr, onödigt tung och - framför allt - onödigt dåligt anpassad till just dina behov (och därmed en potentiell glädjedödare på dina turer), är onödigt stor om du köper allt på ett bräde, utan egen erfarenhet att relatera till.
Å andra sidan förstår jag dilemmat - något måste du ju skaffa, men vet ännu inte vilka kriterier du ska sålla efter. Men då är det desto viktigare att du snarare får hjälp med
varför man väljer x före y, än tips - med nödvändighet rätt slumpmässiga - på konkreta märken/modeller. Då får du inga "varför" bakom andras val, eller om de stämmer med dina personliga behov/preferenser.
Du är ju själv inne på att du har en massa mer specifika frågor om de olika delarna av din tilltänkta utrustning, och jag tror du skulle få mer användbara svar om du faktiskt ställde dem, gärna under resp. forumrubrik. Använd också sökfunktionen för varje del, det finns mycket redan skrivet, som du garanterat har nytta av.
***
Ett litet exempel (av väldigt många) på en potentiell felstyrning av dina köpbeslut ger du själv här:
(...) inte imponerad av Terra Nova Laser Competition som man själv måste försegla sömmarna på för att få det vattentätt. (...)
...men detta gäller av tekniska skäl i praktiken alla silnylontält. Dessutom är inte tätade sömmar så viktiga, om tältet är välsytt i övrigt (jag har efter flera år ännu inte känt behovet att täta mina).
Brist på fabrikstätade sömmar är alltså ingen rationell vägskiljare i din beslutsprocess.
Då är det betydligt viktigare att överhuvudtaget bestämma sig för silnylon alt. den billigare PU-beläggningen - där får du ju fabrikstejpade sömmar, men PU-belagd väv väger mer för samma rivstyrka och håller inte lika länge.
Det finns ju självklara, generella parametrar som vindtålighet, vattenpelare och rivstyrka, men köper du ett dubbelväggigt kvalitetstält från något av de kända märkena som de själva klassar som "tresäsongs fjälltält", så kan du vara ganska lugn med att de blir uppfyllda (jag är däremot personligen skum på de märkligt låga VP-värdena på de amerikanska tälten).
Men sen finns ju andra viktiga kriterier, som kan vara mer personliga, t ex:
- om tältet går att sätta upp/ta ner med yttertält först (eller i praktiken med ytter- och innertält sammankopplade), så man också kan göra det när det ösregnar;
- rätt sitthöjd på rätt ställe i förhållande till din egen längd;
- vilken tältarkitektur du trivs med - öppning i "gaveln" eller längs hela långsidan?
- ...med flera.
Den sista detaljen som fällde utslag mellan två i övrigt ganska jämbördiga enbågstält (Vaude Power Lizard och Helsport Ringstind Superlight) när jag själv senast våndades med tältval var att Ringstind, till skillnad från PL, har "högerhängd" dörr (dvs det är högra delen av absiden, sett
mot tältet, som är öppningsbar). Vilket gör att man kan få
både en vindskyddad absiddel
och tältöppning mot solsidan i berg/fjäll med förhärskande västlig vindriktning.
Sådant är ju inget man tänker på, om man inte haft ett antal självupplevda anledningar att förhålla sig till sol, vind och väder på fjället.
En bra genomgång av vad som är viktigt att tänka på vid tältval (med flera saker) får du på
Staffan Sandbergs hemsida. Jag skulle personligen lägga "tältarkitekturen" till hans punkter - tycker det är betydligt bekvämare, friare och mer "utekänsla" i tält med ingång längs en långsida (just som Laser Competition, Power Lizard, Ringstind med flera), än klassiska "tunnlar" med ingång i ena gaveln. Skillnaden känns särskilt i små enmanstält, och (inbillar jag mig) för dig som är lång.
***
Ryggsäckar är ett ännu mer individuellt kapitel. Naturligtvis är det absolut viktigaste att just din rygg/kropp trivs med just den valda modellen, och vi är alla olika så där finns inga genvägar förbi att pröva sig fram. Köp flera på öppet köp, lasta med så mycket du tänkt bära, gå omkring med dem i minst en dag var, mecka med inställningar, jämför.
Sen tillkommer de mer trivselbetonade preferenserna, som ändå kan vara riktiga humörsänken om de inte funkar för just dig. Den stora skiljelinjen verkar gå mellan dem som föredrar en "slät" säck med allt packat på insidan, och dem som tycker det är mer praktiskt med många utanpåfickor och -fästen att sortera sådant i, som de vill ha lättåtkomligt under dagen. Det senare blir ju särskilt viktigt om man är ensam och måste komma åt allt själv. Jag har i de fallen alla småfickor fulla med småsaker, snaskpåsen i bältesfickan och mitt lilla tält hoprullat i en sidoficka, så jag kan slå upp/ta ner det utan att öppna ryggsäcken i ösregn (samt slippa en blöt/grusig sak inne i ryggsäcken). Säcken (Osprey Exos) har sidofickor med en extra sidvänd öppning, vilket gör att jag själv tak ta ut/in saker därifrån, t ex en vattenflaska.
Återigen en liten, banal, men höggradigt trivselhöjande detalj, som jag inte tänkte på "teoretiskt".
Ryggsäcksvalet kan också variera med vad för sorts turer du tänkt göra. Jag väljer såklart en smalare, mer renrakad till de mer alpina turerna med inslag av klättring och en men många utanpåfickor/fästen till ensamturer i skandinaviska fjäll.
***
Det stora valet vad gäller
sovsäck är ju dun mot syntet. Har du så pass gott om pengar som din budget tyder på, så tycker jag att valet är enkelt - dun håller längre, packar mindre och är betydligt varmare per viktenhet än syntet. Det går inte att trolla - väljer du en kvalitetssäck från en välrenommerad tillverkare, får du ungefär samma isolering vid samma dunvikt och samma cuin-värde. Hur frusen man är är återigen väldigt individuellt, men gå inte under 400 g dun (vid 850 cuin) för en tresäsongssäck, om du inte är extremt varm av dig. Räkna ändå med att sova i ett (ull)underställ och vid behov något ytterligare förstärkningsplagg, och glöm inte att minst lika mycket hänger på ett isolerande liggunderlag.
Resten är återigen personliga behov/preferenser: du som är lång får ju t ex vara observant på måtten. Vill du vända dig mycket inne i sovsäcken, sova med uppdragna knän etc, får du välja en med lite generösare breddmått. Har du redan valt tält, kan du fundera på åt vilket håll du helst vill ha blixtlåset. Jag som är magsovare fick specialbeställa en "omvänd" dunfyllning, så att de fack som normalt hamnar "uppåt" hos ryggsovare - och därför ofta är tjockare fyllda på kvalitetssäckar - fick bli de tunnare fyllda, eftersom de hamnar mot marksidan med mitt sovsätt.
Och så vidare.
***
Kläder måste det inte stå "frilufts" på för att de ska funka utmärkt för dina syften. Det mesta har du säkert redan utan att tänka på det.
Här finns en sammanfattning av de principer jag själv klär mig efter, men det finns olika skolor även här. Läs gärna hela tråden så får du även andra infallsvinklar.
***
Skor finns det också olika skolor för - skalkängor, typ Lundhags, membranförsedda kängor, lätta smidiga trailskor med acceptans för blöta fötter... Om detta finns många åsikter och diskussioner på forum, men inget passar alla, och det finns ingen "bästa" lösning för alla situationer. En del klarar värmen med blöta fötter, andra gör det inte. Vissa tycker sig behöva vriststöd, häldämpning, fotvalvsstöd etc, andra behöver det inte alls och känner sig snarast klumpigare av "uppbyggda" skor.
Själv väljer jag skalkängor för tältturer i fjällen - de klarar mindre vad och inga stoppade kängor blir torra över natten i ett tält. I alpin terräng, med behov av precision och ibland stegjärn, funkar de mycket sämre.
Men det allra viktigaste är ju att just dina fötter trivs. Se till att ha hunnit låntidstesta dina skor i hemmaterängen. Ta med ett par olika sorters innersulor och olika strumpkonstellationer, om du känner dig det minsta osäker.
***
Läs som redan tipsat gärna packlistorna i
denna tråd - inte för att skaffa precis likadana saker, utan fr a för att se vad erfaret folk
inte tar med sig
Mitt eget bidrag (post #114) är försett med en del "varför" -resonemang, kommentarer och alternativa val. Kostnaden för alltsammans ligger väl under 10 000 kr och basvikten kring 4 kg.
Läs också gärna
denna tråd, inkl. de angivna länkarna.