Köper du rätt utrustning?

Halsduk

Jag har en sidenscarf 250x1200 mm, duger till mycket, 25 gram. Givetvis hemsydd.
Är det inte dax nu efter 12 sidor att börja diskutera skor/kängor, sommarens erfarenhet var att det gick utmärkt att gå i skor! Respektive "fina" knivar? ;-). Den erfarenheten är att knivbladet på micran lämnar något att önska vid skivande av fisk och kött samt grönsaker....
Il C din nybörjarattityd får mig att bli än grönare...

Go tur

Johan K

Skor, kängor och knivar.

johankse; sa:
.....
Är det inte dax nu efter 12 sidor att börja diskutera skor/kängor, sommarens erfarenhet var att det gick utmärkt att gå i skor! Respektive "fina" knivar? ;-). Den erfarenheten är att knivbladet på micran lämnar något att önska vid skivande av fisk och kött samt grönsaker....
Il C din nybörjarattityd får mig att bli än grönare...

Go tur

Johan K
Skor går utmärkt att använda, om terrängen och packningen så tillåter. Sommarens erfarenhet är dock igen att genom stiglösa dalgångar, över blötmark och skravel och jockar, är man tacksam över det skydd och den stabilitet ett par, i mitt fall Jörn-, kängor ger. Vad gäller knivar hjälpte 170 kronorskniven Mora 2000 mig förträffligt igen.

Re: Halsduk

johankse; sa:
Är det inte dax nu efter 12 sidor att börja diskutera skor/kängor, sommarens erfarenhet var att det gick utmärkt att gå i skor!
Johan K

Det gâr alltsâ att gâ i skor; det var ju plötsligt en intresant och nytänkande observation fràn dig, Johan, som ju annars brukar ligga ât det mer konservativa hâllet vad gäller utrustning. Inte mycket mer att diskutera dâ kanske, utan ut och prova om din tes hàller. ;-)

Mvh / Mats

Re: Re: Skodon

TBy; sa:
haskell; sa:
- lättare vadningsutrustning (Teva -> OL-skor? Vad väger ett par sådana?)
Vid ett test i OL-förbundets tidning låg vikten för de flesta dojorna i trakten av 300 g (med reservation för att det inte står om det är per par eller ej) vid storlek 41-43. Testet är något år gammalt och nya modeller har lanserats, så några gram kanske har rakats av. Det som påstås ha blivit bättre med Silvas nyaste är att de suger i sig mindre vatten och således håller sin vikt bättre, vilket kan vara nog så intressant vid vad och kånking efter detsamma.
Efter att ha kollat runt litet grand så har jag funnit att det finns ett annat, ungefär likvärdigt alternativ: Walshs "bergslöparskor" (Walsh Fell Shoes). De finns i ett antal modeller och väger mellan 250 och 300g i storlek 8 (UK) vilket känns klart attraktivt. I vilket fall som helst så har jag hittat en återförsäljare av OL-skor (Silva, VJ m.fl.) här i Göteborg så planen är att ta med vågen dit på måndag och prova och provväga. :)

Re: Re: Re: Re: För den som är intresserad....

nermander; sa:
opel; sa:
Varför är packningen mer genomtänkt med 10 diodlampor och mindre kallingar? Diodlampa i min värld är en sådan liten "ficklampa" som drivs med minibatterier och får plats på nyckelknippan - vad skulle jag göra med 10 såna?

Det jag menade var om du nu har 150 g kallingar med dig, varför fjutta med en diodlampa? Vore det inte vettigare med en lampa som i alla fall tog R03-batterier? Det är klart lättare att få tag på batterier till en sån om de skulle råka ta slut (t.ex. om lampan tar in vatten och batteriet blir kortslutet).

3:e eller 4:e dagen är par X fortfarande blöta efter tvätten så då går jag i par Y och sover i par Z - och så fortsätter det - 1 par på, 1 i reserv, 1 att sova i......

Har du kallingar som tar flera dar på sig att torka kan jag förstå dig. Mina torkar på en timme om jag har dem på mig.

50 gram hit eller dit...
50 gram här och 50 gram där blir flera kilo...

Totalvikten ovan är med ALLA grejer jag har med, dvs även det jag bär på kroppen - byxa, Tshirt, 1 par kalsonger, strumpor+sockor, kängor, kompass, karta, 1:a förband osv....

För mig är totalvikten ungefär 8 kg http://nermander.homeip.net/latt.html
INKLUSIVE tält:)

Fast det ska ju erkännas att då är det inte för fjällvandring med vad.

Varför skall det vara rättvisande det jag redovisar?

Om det skall vara nån mening med att redovisa så ska det ju inte gå att "fuska bort" vikt. Är man två som går så skall ju såklart bägges packning redovisas om man nu inte har delat allt gemensamt exakt i hälften. De flesta redovisar ju en packvikt som inkluderar allt de behöver för att gå ensamma.

Tanken med att lägga in MIN packning med vikter här är för att visa för den som kanske vill ha lite tips -

Tips om vad?:)

Har du missat hela tråden "Klenisar"??

OK - min tur att replikera:
Kikade på den UL-lista och undrar om den i sin tur är särskilt genomtänkt?
Toalettpapper 16 gram? Inte skall man råka ut för rännskita där inte...men man kan ju alltid gnida sig mot nån sten...
Hygien 24 gram inkl ...disksvamp... + diskhandduk 24 gram + wettexduk 6 gram - OK du behöver inte skita när du är ute men diskar/städar det gör du...
Shorts 81 gram? tunga reservkallingar...med tanke på att du kör med zipoffbyxor. Annars badar man väl naken?
Kompass, visselpipa, multiverktyg, Jukkassticka 91 gram - menar du att allt det bara väger 91 gram? En sån önskevåg vill jag också ha att väga mina prylar på...

Och slutligen - jag vet ju inte VAR du nyttjar din UL-packning men jag skulle inte ge mig upp på kal-/högfjället med den vår-/höst vilket jag gör med min...
Om du vill kan jag också plocka fram en UL-lista som jag använder vid skogsturer med förväntat fint väder.

/Micke - som härmed lägger ned denna diskussion

Re: Re: Re: Re: Re: För den som är intresserad....

opel; sa:
Toalettpapper 16 gram? Inte skall man råka ut för rännskita där inte...men man kan ju alltid gnida sig mot nån sten...

Du läste inte hela sidan va? Det står att det är pappersnäsdukar som är klippta i remsor. Vitsen med det är att det är hållbarare än toapapper så det går inte åt lika mycket (man behöver inte vika det fyrdubbelt för att det inte ska gå sönder).

Shorts 81 gram? tunga reservkallingar...med tanke på att du kör med zipoffbyxor. Annars badar man väl naken?

Badar naken gör man kanske om man är helt ensam. Sen är det där mina gamla badshorts som är listade där, de har bomullsfoder. Har ett par nya med meshfoder som är lättare men de har inte hunnit in på listan.
Kompass, visselpipa, multiverktyg, Jukkassticka 91 gram - menar du att allt det bara väger 91 gram? En sån önskevåg vill jag också ha att väga mina prylar på...

Japp, du kanske inte noterade storleken på multiverktyget? Det är ungefär 4 cm långt ihopfällt, 1 cm brett och kanske 7 mm tjockt. Det är alltså pyttelitet.

Och slutligen - jag vet ju inte VAR du nyttjar din UL-packning men jag skulle inte ge mig upp på kal-/högfjället med den vår-/höst vilket jag gör med min...
Om du vill kan jag också plocka fram en UL-lista som jag använder vid skogsturer med förväntat fint väder.

Gör gärna det, du kan posta den i den gamla tråden "Klenisar" där det postats många packlistor. Fast min lista är inte för "förväntat fint väder" inte. Och den har bara hunnit utvecklas ett drygt år. Innan dess har jag gått i 25 år och trott att packning MÅSTE vara tungt...

PeterN: OK jag ljög, diskussionen fortsätter:)
ids dock inte leta reda på den tråden Klenisar så här får du
Mickes-alltigenomtänkta-ultimata-lättlättilätt-lista-för-skog-och-mark-med-lite nederbörd-mest-sol-och-kanske-bara-lite-snö!!
Vikt (gram),Antal,Vikt totalt (gram) 7665

Kamera - 496
Pronea S 368 1 368
Film APS 16 2 32

Kläder - 4171
Kängor Lundhags Alaska 1728 1 1728
Byxa Event Klättermusen Megin638 1 638
Byxa löpar 122 1 122
Jacka GTX Haglöfs LIM Gram 545 1 545
Tröja fleece Nike 276 1 276
Keps tunn 66 1 66
Tshirt syntet 180 1 180
Undertröja syntet nät 130 1 130
Underbyxa syntet nät 116 1 116
Kortkalsong syntet 50 2 100
Sockor ylle 142 1 142
Strumpor syntet 64 2 128

Gå/Bära/Sova - 2128
Ryggsäck Karrimor KIMM35 748 1 748
Regnskydd Tatonka 122 1 122
Sovsäck Haglöfs LIM5 642 1 642
Packpåse dito 18 1 18
Liggunderlag 8mm kort gult 98 1 98
Tarp 10m2 Hilleberg UL 500 1 500

Kök - 378
Kök MSR PocketRocket 84 1 84
3-ben dito 22 1 22
Vindskydd alu 46 1 46
Stekpanna mini alu 58 1 58
Kittel 10,8l alu 94 1 94
Vikkopp 22 1 22
Tändstickor i fodral 20 1 20
Tamoj liten 20 1 20
Sked trä MS 12 1 12

Övrigt - 492
Kniv Helle Ola 68 1 68
Multitång Leatherman Micra 50 1 50
1:a förband 42 1 42
Kompass 30 1 30
Handduk 44 1 44
Tandborste barn 6 1 6
Tandkräm filmburk 30 1 30
Hth lotion tub 22 1 22
Toapapper 200 1 200

Allt jag inte har i säcken väger 3048 gram, dvs bärvikt 4617 gram...
Tillkommer gör gas, mat, vandrarstav till tarpen.
Väntar jag riktigt riktigt fint väder lämnas GTX-kläder hemma och så kanske man går i gympaskor bla bla bla - men 200 gram toapapper det får följa med ;-)

Som du ser innehåller listan en del saker som fortfarande går att plocka bort:
Kamera, påse till sovsäck, 3-ben till kök, vindskydd alu, kniv, handduk/tandborste/tandkräm behövs knappast heller - 634 gram till som går att strunta i. Och då är vi nere i 7031 gram....

/Micke - som nog är en smyg-UL:are iallafall
[Ändrat av opel 2003-08-29 kl 08:58]

Re: Re: Re: Re: Re: För den som är intresserad....

opel; sa:
nermander; sa:
opel; sa:
Varför är packningen mer genomtänkt med 10 diodlampor och mindre kallingar? Diodlampa i min värld är en sådan liten "ficklampa" som drivs med minibatterier och får plats på nyckelknippan - vad skulle jag göra med 10 såna?

Det jag menade var om du nu har 150 g kallingar med dig, varför fjutta med en diodlampa? Vore det inte vettigare med en lampa som i alla fall tog R03-batterier? Det är klart lättare att få tag på batterier till en sån om de skulle råka ta slut (t.ex. om lampan tar in vatten och batteriet blir kortslutet).

50 gram hit eller dit...
50 gram här och 50 gram där blir flera kilo...

Jag tycker du motsäger dig lite - å ena sidan skall jag ta med tyngre lampa bara för att jag har med många kallingar och sen å andra sidan brasklappen "50 gram här och 50 gram där blir flera kilo..."
F.ö. väger väl dina 2 st kalsonger 81+76 gram = 157 gram?

Diodlampan fungerar utmärkt som nöd-/läsljus i "mer än 10 timmar" - reservbatterier oavsett om det är knappcells- eller R03 är svåra att få tag på kalfjället.
Fördelen med knappcellsbatterier är att de väger "något" mindre än R03..

Dock inte sagt att om jag HADE en Zipka så skulle den få följa med istället :) Vill du sponsra mig så kan du få leveransadress ;-)

/Micke - som kanske utökar packlistan med en Zipka :)
och som fortfarande leder kalsong/lamplistan med 156 gram mot 221 gram
[Ändrat av opel 2003-08-29 kl 09:29]

Re: Skor, kängor och knivar.

Raskesven; sa:
Skor går utmärkt att använda, om terrängen och packningen så tillåter. Sommarens erfarenhet är dock igen att genom stiglösa dalgångar, över blötmark och skravel och jockar, är man tacksam över det skydd och den stabilitet ett par, i mitt fall Jörn-, kängor ger. Vad gäller knivar hjälpte 170 kronorskniven Mora 2000 mig förträffligt igen.

Jag äger två par Ecco receptor som nog uppfyller de högst ställda
krav när det gäller sulans styvhet. De väger 1 kg var.
Själv har jag så pass vingliga vrister (jag har stukat fötterna
rejält på löpturer ett par gånger) att jag fruktar att
de inte riktigt tar mig över blockterräng, om jag inte rentav
trampar ur dem.

Men jag tror MÅNGA skulle använda dess pjuck. Jag har dem
till vardags.

il C.

jarlmoden; sa:
.....
Sorgligt men sant; Häromkvällen rundade jag av hörnen på liggunderlaget och sparade på så vis 10 gram. När jag fixat Tyvek som groundsheet till tarpen kan jag ta bort några centimeter till..
Svenska skridskoförbundet har en specialutgåva; kartor i Tyvekk över Stockholmstraktens sjöar. Med en sådan får du en målning som Tarp golv;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
besse Var köper jag kamoflagetejp Utrustning allmänt 2
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg