Köper du rätt utrustning?

Men nu undrar jag...

...vad tusan är det för pocketbok som väger ett helt kilo? Det är väl knappt att telefonkatalogen väger mer än så?

(Fast telefonkatalogen har ju ofta en kartdel, förstås. Kanske inte riktigt de kartor man vill ha, men alltid något)

Re: Re: För tusan....

nermander; sa:
En billig pocket kan man ju ta med sig. Men man river ju bort pärmarna och vartefter man läser så bränner man sidorna. Eventuell kan man riva ur utlästa sidor och lämna i vindskydd eller stugor man passerar, så efterkommande kan njuta av läsningen (fast det är synd om de som går i motsatt riktning eller inte vandrar hela sträckan).

Många s.k. thru-hikers gör så.

Byt ut toapapper mot en pocketbok.. Sätt dig och bubba och läs så många sidor du behöver för att torka dig...

(Fick diarre i Indien.. Efter en vecka så var det medhavda dasspappret slut, jag har sällan läst så mycket så fort..)

Re: Re: Re: För tusan....

FJS90/91; sa:
Byt ut toapapper mot en pocketbok.. Sätt dig och bubba och läs så många sidor du behöver för att torka dig...

Det måste ju vara en riktig skitbok då, förstås?
Eller kanske ännu bättre Kerstin Ekmans "Rövarna i Skuleskogen".

Ok, för att motivera dessa oerhört onödiga skämt frågar jag:
Vilken papperskvalitet skall man leta efter hos sitt improviserade dasspapper? Finns det böcker som trycks på särskilt rövvänligt papper?

Ett alternativ: ta två Immodium innan utresan, sen en till gröten varje frukost, så behövs inget dasspapper alls. Vikten i packningen blir försumbar, och kroppsvikten minskar nog inte mycket heller. (Gör det inte!);-)

Raskesven; sa:
Ett alternativ: ta två Immodium innan utresan, sen en till gröten varje frukost, så behövs inget dasspapper alls. Vikten i packningen blir försumbar, och kroppsvikten minskar nog inte mycket heller. (Gör det inte!);-)

Ok, eftersom den här tråden redan är totalt urflippad kan jag ju berätta om det intressanta medicinska föremål som finns att beskåda på Medicinhistoriska museet på Karolinska: Diarre-sten.

Det är alltså en knytnävsstor sten som så att säga appliceras "bakvägen" för att på så vis få stopp på diarren....

Fast som så mycket annat inom sekelskiftesmedicinen (och nu snackar vi om det FÖRRA, inte det som var var för tre år sen:) så botade man symptomen istället för orsaken (många gamla "undermediciner" bestod till 80-90% av alkohol och ofta var det opium i dem).

nermander; sa:
Raskesven; sa:

Ok, eftersom den här tråden redan är totalt urflippad kan jag ju berätta om det intressanta medicinska föremål som finns att beskåda på Medicinhistoriska museet på Karolinska: Diarre-sten.

Det är alltså en knytnävsstor sten som så att säga appliceras "bakvägen" för att på så vis få stopp på diarren....

Fast som så mycket annat inom sekelskiftesmedicinen (och nu snackar vi om det FÖRRA, inte det som var var för tre år sen:) så botade man symptomen istället för orsaken (många gamla "undermediciner" bestod till 80-90% av alkohol och ofta var det opium i dem).
För att fortsätta urspårningen; det ska även finnas en kapsyl som spelar glada trudelutter vid utblås. Får nog dock inte kolkas igen, så utblåset måste vara "rent".

Skitbra

nermander; sa:
Diarre-sten.

Jag skulle kraftigt ville rekomendera ett annat botemedel (hör upp nu FSJ 90/91: detta kan vara extra intresant för dig):

FORTASEC : En härlig spansk (?) medicin som faktiskt funkar alldeles utmärkt vi plötsliga diarréer under resor, vandringar etc. Man tager helt enkelt tvenne tabletter efter första anfallet, och sedan en st. efter varje ytterligare disposition, och ett-tu-tre sâ slutar det komma. Ur UL synpunkt bör FORTASEC-askens vikt vida understiga den vikt som den mángd toapapper man gör av med under làngvariga attacker innebär.

Vidare tips: eftersom jag anser att det vara viktigt ur bàde trivsel- som hygiensynpunkt att hâlla ändalykten ren, inte minst under vandringar, sà tror jag att en UL-are skulle hàlla med om att en mindre fórpackning vâtservetter (samma typ som man torkar bebisar med) ár överlágsen toa-pappret om man skulle göra en vikt/effektivitets-beräkning, dvs med bra mycket mindre vikt hàller man sig bra mycket renare. Problem kanske uppstàr, à andra sidan, nár man ska elda upp resterna?

Mvh / Mats

[Ändrat av malindo 2003-09-01 kl 14:58]

Re: Skitbra

malindo; sa:
[
Jag skulle kraftigt ville rekomendera ett annat botemedel (hör upp nu FSJ 90/91: detta kan vara extra intresant för dig):

FORTASEC : En härlig spansk (?) medicin som faktiskt funkar alldeles utmärkt vi plötsliga diarréer under resor, vandringar etc. Man tager helt enkelt tvenne tabletter efter första anfallet, och sedan en st. efter varje ytterligare disposition, och ett-tu-tre sâ slutar det komma. Ur UL synpunkt bör FORTASEC askens vikt vida understiga den vikt som den mángd toapapper man gör av med under làngvariga attacker innebär.
....

Mvh / Mats
Äsch, låter som ett spanskt plagiat av Imodiumtabletterna. Kolbitar går också bra, men det blir till att trycka i sig ett gäng.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
besse Var köper jag kamoflagetejp Utrustning allmänt 2
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg