Köper du rätt utrustning?

Re: Re: bastukorv

sajberjohan; sa:
En vis man sa att kläderna gör bara 30% resten är kunskap och erfarenhet.

Jag som trodde 70 % var vatten..?

En liten reflektion om balansen prylar--kunskap:

Först har man ingen kunskap och för lite prylar i ryggan.
Sen får man mer kunskap och skitmycke prylar i ryggan.
Till slut har man skitmycke kunskap och en tokmassa prylar på vinden men lite i ryggan.

Re: Utstyr

tigertamjaren; sa:
Jag har utrustning. Är den fel, är den för mycket, eller för lite? Är den bra eller ful, går den att äta, kan man bo i den? Bör man ha den med sig? Kan man ge den till grannen, ska jag gräva ner den under en sten? Finns det stenar i fjällen? Har påven en rolig hatt?

/ G

Den är fel.
Du har både för mycket OCH för lite.
Den är dålig och ful.
Om man vill kan man äta den , men det rekommenderas ej.
Har du tält så går det förhoppningsvis att bo i.
Nej du bör inte ha med den.
Gräv inte ner den under en sten.
Stenar finns i fjällen.
Påven har en rolig hatt. Däremot väntar jag på debatten huruvida den är funktionell, väger den för mycket, borde det inte vara GTX...mm, dvs "Material - Lättvikt - Nybörjar fejden".

Om du inte förstått det än så syftar allt mitt svammel till att du ska skänka mig all din utrustning så att du slipper brottas med så svåra existentiella frågor ;-)

/ mats

Re: Re: Re: bastukorv

Nordesjo; sa:
Till slut har man skitmycke kunskap och en tokmassa prylar på vinden men lite i ryggan.

Det där var nästan lite vist sagt ;-)

Re: Re: Re: Re: bastukorv

sajberjohan; sa:
Nordesjo; sa:

Det känns nästan som att Martin på ett snyggt sätt rundat av och avslutat denna tråden!

:)

Re: Re: Re: Re: Re: bastukorv

FJS90/91; sa:
sajberjohan; sa:
Nordesjo; sa:

Det känns nästan som att Martin på ett snyggt sätt rundat av och avslutat denna tråden!

:)

Kan inte annat än hålla med - både Martin & Patric...
Själv befinner man sig väl någonstans i gränslandet mellan punkt 2 och punkt 3 :)

PS. som en direkt konskevens av denna debatt har jag vägt ALLA mina friluftspryttlar på brevvåg och inser att "t.o.m." jag kan spara vikt :)
1. Sandalerna, ett par Teva från -95, väger hela 888 gram!! Det är mer än mina löparskor...
2. Liggunderlaget, ett Z-rest, väger 440gram medan sambons Ridgerest bara väger 298 gram - kanske man köper ett sådant och kapar, men vänta jag har ju faktiskt ett 120cm underlag,6mm tjockt, som bara väger 98 gram! Här kan vi ju spara .... vänta/vänta! Hjälp jag är på väg att fastna i UL-träsket jag också ;-)

Peter H: jag inser efter att ha läst mitt tidigare inlägg att jag hade en väl "otrevlig" ton mot dig angående lättvikt, men det var mest en sen reaktion mot andra debattinläggare som kritiserar/anmärker på andras packning utan att ens veta de personliga förutsättningarna...

/Micke

Själv brukar jag göra såhär:

1. Vart ska jag?

2. Vad behöver jag då?

3. Packar det jag behöver.

4. Packar sånt som kan vara kul att ha.

Sedan så är ju punkt två något som är intressant att diskutera (IMHO). Jag tycker att det är bra att det diskuteras här, det ger faktiskt något ibland, sen kommer folk med bra visdomsord och ibland roliga kommentarer också. Kort sagt utsidan är bra och disskusionerna behövs!

Ps. Jag håller med dig Martin.

Zaijdan; sa:
Själv brukar jag göra såhär:

1. Vart ska jag?

2. Vad behöver jag då?

3. Packar det jag behöver.

4. Packar sånt som kan vara kul att ha.

Så här gör jag:

1. Vart ska jag?

2. Vad behöver jag INTE? (Det struntar jag i att ta med mig)

3. Packar inte det jag inte behöver.

4. Låter bli att packa sånt som kan vara kul att ha eftersom det för det mesta inte används.

(Fast förr gjorde jag ungefär som du. Klart man skulle ha med sig hängmatta, ihopfällbar såg, yxa, ihopfällbar spade, eldpåse (en full ask tändstickor, töre, stearinbomber, tändare, magnesiumeldstål, fnöske(!)), dubbla storkåsor, extra bestick för matlagningen, Trangia 25 med kaffepanna, hajkbricka, extra ombyte, fickvärmare, en hel dassrulle, myggmedel, solskyddsmedel, MagLite med extra batterier osv. Jag ska nog inte nämna hajken där vi hade TV med oss ut i skogen (det var 20 år sen, så det var ingen LCD-TV inte:), alla i seniorlaget hade "ID-brickor" med 5 lysdioder i olika färger och blinkkombinationer, jag hade en GP för 70 cm på ryggsäcksramen etc. Och efter orienteringskontrollen när vi skulle gå kompasskurs till nästa kontroll insåg vi att ingen av oss hade kompass... Vi fick låna en kompass på kontrollen, tog ut kursen och gick sen efter stjärnorna!).

En sak som sällan nämns.

...är kostnaden för alla alternativ.

Det är lätt att göra sig lustig över nybörjaren som går med GTX-ställ av expeditionskvalitet och geodesiskt supertält på upplandsleden, men om han inte har något annat vettigt regnställ eller tält då?

Jag misstänker att många tungviktare helt enkelt har köpt "rejäla grejor" från början, för att de skall hålla för det värsta de tänkt utsätta sig för.
När de sedan oftast ger sig ut under lättare förhållanden, så tar det emot att lägga ned ännu mer pengar.
Visst finns det lättare regnställ, men nu har jag ju köpt senaste GTX-varianten för X-tusen, så det vore synd att inte använda det.
Visst skulle det vara skönt med ett lättare tält, men när jag nu har ett hilleberg så...
etc.

Det känns som om vikt är något som spelar in först när man köper sin tredje omgång uteprylar.

Först köper man lågpris för att över huvud taget ha något.
Sedan köper man superprylar för att man är trött på "skräpet".
*Sedan* börjar man fundera över lättare (men funktionella) alternativ.

Vad e det man brukar säga:

Problembaserad inlärning!

Jag tycker inte att nya frilufsare eller mindre erfarna skall köpa rävarnas argument rakt av, det bästa sättet att lära är att lära sig av sina misstag och erfarenheter.. Visst kan man lära av andras misstag men det fastnar sällan lika bra. Skulle man sluta frilufsa för att man klantar sig i skog och mark så är det så, étt visst svinn får man räkna med.

Lär av misstagen, det har de flesta andra gjort ändå!

Re: En sak som sällan nämns.

GustavOh; sa:
...är kostnaden för alla alternativ.

Det känns som om vikt är något som spelar in först när man köper sin tredje omgång uteprylar.

Först köper man lågpris för att över huvud taget ha något.
Sedan köper man superprylar för att man är trött på "skräpet".
*Sedan* börjar man fundera över lättare (men funktionella) alternativ.

Läskigt.......kan säga det du skrev här ovan stämmer till 100% på mig! Håller precis på att byta ut några av mina gamla prylar endast pga. volym och vikt. De prylar jag byter ut trodde jag att jag skulle ha väääldigt länge men efter att ha varit ute och använt dem så har prioriteringen förskjutits till andra egenskaper än de jag prioriterade först.

//Uffe

Re: En sak som sällan nämns.

Under åren har jag stött på argument som: "Jag har köpt GTX, nu kan jag vandra Kungsleden", "Jag ska köpa kängan X för den har jägarna i Arvidsjaur", "Har du inte vandrat i Sarek, du som har utrustningen Y?". Min motfråga har varit "Behöver du det?" eller "Måste man det?", vilket ibland irriterat min samtalpart.
Givetvis får alla ha vad de vill, men jag reagerar på att en del stirrar sig blint på "top of the line"-utrustningen, utan att fundera på vad de behöver. Likadant har jag träffat på dem som _ska_ utanför lederna på första fjällvandringen eller skida första gången på Svalbard, utan att ha provat förmåga, sällskap och utrustning på hemmaplan. Det verkar som en del har så bråttom, inte kan prova sig fram utan ska "maxa allt" första gången i naturen. Men det ligger väl i tiden. Risken är ju att man också maximerar olust, värk, risk och aldrig kommer att göra det igen.
/Stina, som inser att hon börjar bli gammal.
PS: Ja, alla får vara i naturen. Ja, jag frågar ibland om någon vill ha hjälp, har någon råkat ut för en olycka frågar jag alltid. Jag började själv med billiga grejer för länge sedan. DS

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
besse Var köper jag kamoflagetejp Utrustning allmänt 2
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg