Köp av allroundkniv, tips?

Camping betyder att kniven klarar väldigt många arbetsuppgifter. Allt från att spänta ved, skära grillpinnar, laga enklare mat till jakt och fiske samt i värsta fall i samband med överlevnad.
Ungefär min poäng. Ingen koncentration på någon inriktning.

Det verkar som att det finns få knivar inriktade på träskärning i den här prisklassen. BR har några. Men sedan tar det stopp. Eller?

Ungefär min poäng. Ingen koncentration på någon inriktning.

Det verkar som att det finns få knivar inriktade på träskärning i den här prisklassen. BR har några. Men sedan tar det stopp. Eller?
Alltså, saken är den att du behöver ingen dyr kniv till att skära i trä med.

~Paul~

Alltså, saken är den att du behöver ingen dyr kniv till att skära i trä med.

~Paul~
Behöver och behöver? Jag behöver ingen kniv alls. ;) Inte för att överleva. Men jag vill ju ha en kniv. Med ett bra stål, först och främst. Sedan vill jag gärna ha ett bra grepp och en bra slida. Vilket kostar. Det är inte direkt så att jag skulle betala 500:- om jag kunde få samma produkt för 50:-.

Själva träskärningskvalitén är inte relevant till priset.

Men jag vill ju ha en kniv. Med ett bra stål, först och främst. Sedan vill jag gärna ha ett bra grepp och en bra slida. Vilket kostar.

Själva träskärningskvalitén är inte relevant till priset.
Samma stål som du har Ontario, har du också i den vanliga svenska moran (1095). Hultaforsknivarna äger också ett bra bladstål: SK-5 (1080) och AUS-8 om man föredrar rostfritt.

Vad jag menar är att den vanliga moran har mer än tillräckligt bra stål för dina behov. Vill du ha en snyggare slida så finns det alltid möjligheter att tillverka en egen i kydex. Det är inte så svårt.

~Paul~

Nej, inte alla väl? De använder O1 också?

Hursomhelst, Mora är dötrist. En dyr kniv är inte ett rationellt köp, men det är heller inte kläder för tusentals kronor eller en Saab. :)

Och just det, Craftsman hette den, den nämnde ju du, lär ha O1 och kosta väldigt lite?

Senast ändrad:
Nej, inte alla väl? De använder O1 också?

Hursomhelst, Mora är dötrist. En dyr kniv är inte ett rationellt köp, men det är heller inte kläder för tusentals kronor eller en Saab. :)

Och just det, Craftsman hette den, den nämnde ju du, lär ha O1 och kosta väldigt lite?
Ja, det är Craftsman. Jag skrev kolstål eftersom jag skiljer mellan laminatstål och kolstål. Kolstålsmoror från Frost är tillverkade i Uddeholm UHB 20 (AISI1095), precis som Ontario Rat 3.

Frosts780CraftsmanTriflexblad.jpg

Crafstmannen är inte så ful ;). Obs, slidan är inte original. Kniven är välanvänd.

~Paul~

Om du vill ha en trotjänare tycker jag att du skall titta Fällknivens F1. Jag har använt den mycket både med finlir och mer grovarbete. Rikitgt bra stål, enligt mig, som håller sig skarp länge. Det jag gillar riktigt mycket med dessa knivar är att man har stålet går hela vägen ut i skaftet vilket gör att man kan slå/knacka med kniven utan att man förstör den.

I min packning finns en A1, används som yxa och tas bara med för att den är smidigare än en yxa, en F1 som används kontinuerligt som brukskniv, sen finns även finingen med som jag aldrig lämnar..... egenhändigt tillverkad "samekniv" med ett kort blad.

Om du vill ha en trotjänare tycker jag att du skall titta Fällknivens F1. Jag har använt den mycket både med finlir och mer grovarbete. Rikitgt bra stål, enligt mig, som håller sig skarp länge. Det jag gillar riktigt mycket med dessa knivar är att man har stålet går hela vägen ut i skaftet vilket gör att man kan slå/knacka med kniven utan att man förstör den.

I min packning finns en A1, används som yxa och tas bara med för att den är smidigare än en yxa, en F1 som används kontinuerligt som brukskniv, sen finns även finingen med som jag aldrig lämnar..... egenhändigt tillverkad "samekniv" med ett kort blad.
Visst, F1 är en ganska fin kniv. Jag var inne på den ett tag. Men jag ångrade mig.

Dess slipning lär vara ganska tokig. En alldeles för aggressiv egg på en kniv i för litet förmat. Detta är nog den största anledningen till att F1 har fått sådan kritik. Visst, det bådar för en stark egg, men: VG10 som sitter i kniven är blir då inget passande komplement, om jag har förstått det rätt. Jämfört med ett kolstål är det skört. Själv skulle jag aldrig köpa en rostfri friluftskniv, oavsett modell, om jag inte bodde vid kusten.
Ja, det är Craftsman. Jag skrev kolstål eftersom jag skiljer mellan laminatstål och kolstål. Kolstålsmoror från Frost är tillverkade i Uddeholm UHB 20 (AISI1095), precis som Ontario Rat 3.

Frosts780CraftsmanTriflexblad.jpg

Crafstmannen är inte så ful ;). Obs, slidan är inte original. Kniven är välanvänd.

~Paul~
Hm, OK. Men joo, den är ju ganska ful. ;) Hade slidan varit original, så kanske... ;)

Visst, F1 är en ganska fin kniv. Jag var inne på den ett tag. Men jag ångrade mig.

Dess slipning lär vara ganska tokig. En alldeles för aggressiv egg på en kniv i för litet förmat. Detta är nog den största anledningen till att F1 har fått sådan kritik. Visst, det bådar för en stark egg, men: VG10 som sitter i kniven är blir då inget passande komplement, om jag har förstått det rätt. Jämfört med ett kolstål är det skört. Själv skulle jag aldrig köpa en rostfri friluftskniv, oavsett modell, om jag inte bodde vid kusten.

VG10 är inte rotfritt har jag fått uppleva, blev ganska missfärgad efter lite strapatser när tanken på knivvård inte var prio 1.

Jo det är lite aggresiv egg på F1:an och det åtgärdade jag ganska snabbt på den inre delen av bladet som jag mer täljer på, har dock inte upplevt den som skör. Beror nog på hur tunn man vill ha eggen iof, men som jag ser det så skall man inte ha allt tför tunn egg på brukskniven. Dock ångrar jag lite att jag inte köpte WM1 som nog skulle kunna få mig att släppa min riktiga "täljkniv". Tror den har en lite snällare slipning men jag är inte säker. Den verkar fin i måtten dock. Har inte hållit den i handen så ta allt med en nypa salt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg