Personligen är jag inte förtjust i EdgePal. Köpte en Basic förrförra hösten och är ganska besviken på den. Tänkte använda den till lättare touch-ups osv. Tyvärr är den enligt min mening ganska oprecis, som Mikael skriver. Dessutom är den lika känslig för korrekt tryck som att slipa för hand. Och avslutningsvis så är den rejält obekväm. Där är m a o lika bra att lära sig slipa på frihandHmm, OK. Kanske köpa en EdgePal som har en konvex slippinne?
När jag slipar eller bryner på frihand så tycker jag att det är enklare att använda båda händerna för att få rätt vinkel. Det här är dock en metod som kanske inte passar alla. Man får testa sig fram.
Jag har också tillverkat en liten manick för slipning på mjukare underlag. Tyvärr har jag ingen kamera. En konvexslipad kniv kan vara att föredra i många situationer men inte i alla, det är något att tänka på. Återigen, man får bestämma vad man skall använda kniven till. Du vill skära mycket i trä. I det fallet är en nordisk slipfas avsevärt lämpligare. Tyvärr kör inte BR med denna så det blir antingen till att omprofilera eller stå ut.
Jag kommer att skicka ett mail till Frostfabriken i morgon eftersom jag fått reda på fler detaljer gällande mora Craftsman som verkar lite för bra Som det verkar så är denna modell den i särklass tuffaste som Frosts tillverkar. Bland annat så kör man tydligen med differentiell härdning!
~Paul~