Köp av allroundkniv, tips?

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att der är avsevärt viktigare att välja rätt stål i sin kniv än vad de flesta tror ;)

~Paul~
Definitivt!
Diamantbrynen är vida hårdare än knivstålet och repar därmed av mer matrial snabbare, bra vid omformning av primäreggen. Utmärkt snabbt går det om du har en sortering av kornstorlek på dina diamantbrynen.
För att jämna till den nya primäreggen samt att skärpa kniven sålänge som den ej behöver omformas, anser jag att det behövs ett finkornigt, keramiskt eller arkansasbryne, allra helst ett ultrafinkorigt som pricken över i:et, därefter behöver man stringla eggen. Då blir det en vass och slät, fin egg, som för att den är sammanhållen blir starkare.
Läs gärna knivkapitlen i Fälts Uteboken och i Kochanskis Nothern Bush Craft.
//J
OK, det finkorniga och ultrafinkorniga Arkansasbrynena kallas alltså Natural Hard Arkansas Hone och Natural Black Hard Arkansas Hone?
Jag funderar på att antingen köpa ett Arkansas-set och komplettera med två diamantstavar eller köpa ett diamant-set och komplettera med två Arkansas-stenar. Frågan är om jag kommer behöva använda flest olika kornstorlekar när jag omprofilerar eller bryner.

Paul, du sa att Aurora och B-1 hade en svag konvexslipning och därmed går bra att bryna på vanligt sätt, det är likadant med NS antar jag? Vilken vinkel bör jag bryna? Och, ska jag köra på som vanligt vid omprofilering också?

det är likadant med NS antar jag? Vilken vinkel bör jag bryna? Och, ska jag köra på som vanligt vid omprofilering också?
Ja, det är samma. Vinkeln i samband med bryning beror på hur hårt du tänker använda kniven och i vilket material. Hårt trä t x käkar egg. Mjukt trä är däremot OK. 12, alt 15 är ett bra val.

Omprofilering av ett konvext blad är däremot lite knepigare. Du får likväl köra med musmattemetoden eftersom slipfasen är så pass kurvad.

~Paul~

Ja, det är samma. Vinkeln i samband med bryning beror på hur hårt du tänker använda kniven och i vilket material. Hårt trä t x käkar egg. Mjukt trä är däremot OK. 12, alt 15 är ett bra val.
Är inte det väldigt små vinklar?? Jag hade föreställt mig något mellan 20 och 40. Lanskys minsta är dessutom 17... :)
Omprofilering av ett konvext blad är däremot lite knepigare. Du får likväl köra med musmattemetoden eftersom slipfasen är så pass kurvad.
Aldrig praktiserat detta förr. Hur går det egentligen till?

Är inte det väldigt små vinklar?? Jag hade föreställt mig något mellan 20 och 40. Lanskys minsta är dessutom 17... :)

Aldrig praktiserat detta förr. Hur går det egentligen till?
Poängen med ett såpass bra stål som O1 eller A2 är just att du kan utnyttja stålets potential, dvs snäva eggvinklar utan att äventyra eggen.

När det gäller slipning på en musmatta så är principen att du lägger ett sandpapper på en sådan och slipar kniven längs med. Det är själva grundprincipen men det här är så komplicerat att jag i så fall får återkomma med en närmare förklaring gällande material, underlag och fastsättningmekaniken.

~Paul~

1. Poängen med ett såpass bra stål som O1 eller A2 är just att du kan utnyttja stålets potential, dvs snäva eggvinklar utan att äventyra eggen.

2. När det gäller slipning på en musmatta så är principen att du lägger ett sandpapper på en sådan och slipar kniven längs med. Det är själva grundprincipen men det här är så komplicerat att jag i så fall får återkomma med en närmare förklaring gällande material, underlag och fastsättningmekaniken.

~Paul~
1. OK! Jag antar att 17 går bra det med. Jag vill ha en robust egg.

2. Hmm, OK. Är det något som tar tid att lära sig eller är det simpelt?

På en annan webbsida skrev jag öppenhjärtigt om mina erfarenheter av att slipa med musmatta.

http://utrustning.se/viewtopic.php?t=7381

Se det inte som den ultimata handledningen men läs och begrunda...

Jag spänner sällan fast papperet, oftast håller jag med den fria handen. Ibland -särskilt när jag vässar yxor- klämmer jag fast klabbet med en limklämma i ena änden.

Bilagor

• musmatta.jpg
    musmatta.jpg
    37.6 KB · Visningar: 340
Ah, så man bryner över mjuka underlag för att kunna slipa över hela bladet samtidigt.

Man lägger alltså an kniven mot pappret, låter den sjunka in och för den bakåt i en rörelse, med samma vinkel på kniven hela tiden? Låter inte alltför svårt.

Ah, så man bryner över mjuka underlag för att kunna slipa över hela bladet samtidigt.

Man lägger alltså an kniven mot pappret, låter den sjunka in och för den bakåt i en rörelse, med samma vinkel på kniven hela tiden? Låter inte alltför svårt.
Stämmer i grova drag. Men till skillnad från ditt antagande, så är det inte riktigt så lätt som man tror ;). Mitt råd är att du tränar på ett gäng "skitknivar" innan du ger dig på dina bättre pjäser.

~Paul~

Stämmer i grova drag. Men till skillnad från ditt antagande, så är det inte riktigt så lätt som man tror ;). Mitt råd är att du tränar på ett gäng "skitknivar" innan du ger dig på dina bättre pjäser.

~Paul~
Hmm, OK. Varför är det så svårt? Man har ju ingen vinkel att ta hänsyn till. Tycker att det låter lättare än t.ex. simpel bryning av en dubbeleggad.

Hmm, OK. Varför är det så svårt? Man har ju ingen vinkel att ta hänsyn till. Tycker att det låter lättare än t.ex. simpel bryning av en dubbeleggad.
Visst har du en vinkel att ta hänsyn till. Det är just det som är det svåra. Testa därför på skitknivar först. Svårt att förklara. Låter lätt i teorin, men är avsevärt svårare i praktiken.

Vet du inte vad du håller på med så får du aldrig någon ordning på det. Några effekter som kan uppstå: eggen rullar från sida till sida, eggen går ideligen av, du prickar inte samma vinkel på båda sidorna, du nöter bort onödigt mycket "kropp", du kör med fel grovlek på pappret osv osv.

Som jag sa, låter enkelt men är avsevärt svårare än vad man tror.

~Paul~

Visst har du en vinkel att ta hänsyn till. Det är just det som är det svåra. Testa därför på skitknivar först. Svårt att förklara. Låter lätt i teorin, men är avsevärt svårare i praktiken.

Vet du inte vad du håller på med så får du aldrig någon ordning på det. Några effekter som kan uppstå: eggen rullar från sida till sida, eggen går ideligen av, du prickar inte samma vinkel på båda sidorna, du nöter bort onödigt mycket "kropp", du kör med fel grovlek på pappret osv osv.

Som jag sa, låter enkelt men är avsevärt svårare än vad man tror.

~Paul~
Hmm, OK. Kanske köpa en EdgePal som har en konvex slippinne? :)

Jag har en edgepal Basic som är ett trevligt litet verktyg för att vässa knivar men problemet är att bladet måste vara platt (flat) där man fäster verktyget. Det gör det väldigt meckigt att vässa fullt konvexa blad = slipade konvext över hela bladet.
Det finns en dyrare variant av Edgepal som klarar helt konvexa blad men jag vill inte betala hur mycket som helst...

Numera använder jag tre metoder för att bryna, Edgepal - våtslippapepr (med eller utan musmatta) och ett enkelt hemmabygge som gör att jag kan få rätt vinkel med mitt DC-4 bryne. Hemmabygget har två fasta vinklar, 15° och 20°.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg