Definitivt!Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att der är avsevärt viktigare att välja rätt stål i sin kniv än vad de flesta tror
~Paul~
OK, det finkorniga och ultrafinkorniga Arkansasbrynena kallas alltså Natural Hard Arkansas Hone och Natural Black Hard Arkansas Hone?Diamantbrynen är vida hårdare än knivstålet och repar därmed av mer matrial snabbare, bra vid omformning av primäreggen. Utmärkt snabbt går det om du har en sortering av kornstorlek på dina diamantbrynen.
För att jämna till den nya primäreggen samt att skärpa kniven sålänge som den ej behöver omformas, anser jag att det behövs ett finkornigt, keramiskt eller arkansasbryne, allra helst ett ultrafinkorigt som pricken över i:et, därefter behöver man stringla eggen. Då blir det en vass och slät, fin egg, som för att den är sammanhållen blir starkare.
Läs gärna knivkapitlen i Fälts Uteboken och i Kochanskis Nothern Bush Craft.
//J
Jag funderar på att antingen köpa ett Arkansas-set och komplettera med två diamantstavar eller köpa ett diamant-set och komplettera med två Arkansas-stenar. Frågan är om jag kommer behöva använda flest olika kornstorlekar när jag omprofilerar eller bryner.
Paul, du sa att Aurora och B-1 hade en svag konvexslipning och därmed går bra att bryna på vanligt sätt, det är likadant med NS antar jag? Vilken vinkel bör jag bryna? Och, ska jag köra på som vanligt vid omprofilering också?