Köp av allroundkniv, tips?

jag har oxå god erfarenhet av marttiin's knivar, blev därför lite överskad av mängden "lull-lull" knivar i deras sortiment.. jag tror nog att deras bruksknivar fortfarande håller hög klass, ofta klarar man sig långt med ett diamantbryne, gärna i två olika grovlekar..

Tja... finnarna är ju lite hårdare än oss - där behövs inga vantar ;)

Men visst kan det vara en poäng - men samtidigt så känns den så pass tung och hård i hopfällt läge så den bör kunna agera priest till fjällöringen - inte helt fel. Stålet verkar vara riktigt bra - utifrån en amatörs kunnande.

...sen är det ju ett evigt funderande kring kniv, men jag tror att denna duger till det jag vill ha ut av en kniv:
fiskrensning (priestförmåga ett plus)
matlagning.
diverse smågrejer.

Ovanstående gäller för fjällturen - hemmavid så tas lillyxan med om ved kommer att behövas.

...Har varit så sugen på fällkniven s1 - men kan liksom inte motivera köpet utifrån ovanstående kriterier, men det kommer kanske med tiden :)

En fällkniv med ett metallhandtag kommer att bli direkt livsfarlig att hantera med händerna fulla av fiskslem,en Fällkniven S1 har ett schysst handtag...

peter

Helt riktigt - men denna kniv har faktiskt gummisidor, så fiskslemmet ska inte vara nåt problem.

...men jag gillar hur du försöker få mig att inse S1:ans fördelar :)

Tjenis all knivexperter!
Tråden är kanske lite gammal, men jag försöker ändå:
Marttiini Fällkniv - vad anses om dessa?
http://www.marttiini.fi/puukot/shop/svenska/prod.asp?ContID=520

Tycker det verkar vara en bra kniv som ska funka både till skogs och fjäll.

Sen en liten fundering, amatör som man är: slipa en dylik tingest? Hur, varför och när?
Glöm den fort. Satsa på en fastbladare i stället. Satsa också på bättre stål än 420J2. Alldeles för mjukt. Enda fördelen är motståndet mot rost. Vilket som helst ordinärt kolstål är bättre. Dessutom är priset våldsamt tilltaget.

~Paul~

Hmm, så det jag läser på deras hemsida är inte helt korrekt då?

http://www.marttiini.fi/puukot/shop/svenska/tuotteet.htm

Jag fattar inte mycket om ståltillverkning, men tyckte det lät bra :)

...och om jag ska glömma den - varför? Den bör ju lätt klara mina krav, som ju inte är så stora. Men visst: en fastbladare har ju alltid en fördel över fällkniven - nackdelen, enligt mig, ligger i att en fällkniv är smidig att ha med sig. Denna knäpper man fast i bältet, märks knappt - en fastbladare märker man hela tiden av.
Men som sagt - jag kan nog tänkas böja mig för bra argument :)

S1:an - är den så bra som jag tror?

Hmm, så det jag läser på deras hemsida är inte helt korrekt då?

Denna knäpper man fast i bältet, märks knappt - en fastbladare märker man hela tiden av.

S1:an - är den så bra som jag tror?

Marttiinis knivar tillverkas i antingen 420J2 eller Bonpertuis (franskt stål). Den uppgivna hårdheten är inte mycket att skryta med. Vilket som helst annat stål går att härda avsevärt mer. Mjukt stål = slipa ofta. Är man inte förtjust i att slipa kniven på daglig basis så skall man nog undvika dessa stålsorter.

Visserligen är det bekvämt när en kniv knappt märks men så fort du skall använda den så visas de inneboende nackdelarna som en fällkniv besitter jämfört med en fastbladare. Det samlas smuts, damm och blod/fett i mekaniken som du ute i fältet inte kan få bort. En fällkniv kan pga sin konstruktion aldrig tävla med en fastbladare i fråga om hållbarhet och rigiditet.

S:1 är en bra kniv, liksom många andra. Det viktiga är att bestämma knivens huvudsakliga anv. område. Jag är inte säker på att du har fått det här klart för dig eftersom du nämner den här kniven i samma andetag som Marttiinikniven. Dessa två knivar är nämligen rejält olika.

~Paul~

Jo, men det är ju som jag tidigare skrev:
På fjällturen där det är mest fokus på fiske och allmänt "fjälleri"...
Har varit till fjälls under en massa år nu och aldrig känt att jag behövt en "stor" kniv - har egentligen klarat mig med en leatherman - men jag vill gärna ha ett lite större blad än så. En leatherman för mig är inte en kniv utan en liten verktygslåda.

Så jag antar att jag inte behöver en S1:a - helt enkelt overkill för mina fjällturer - däremot så tycker jag att det verkar vara en trevlig/robust kniv - och kanske något som passar sig bättre hemma i bergslagsskogarna.
Men, som sagt - jag tar med yxa om jag vet att jag behöver ved under hemmaturerna - finns ju inte nån kniv som slår yxan i den frågan (även om just min lillyxa säkert skulle få dig att skratta/gråta i förskräckelse...men den funkar)

Såg dock på discovery när nån gammal sas-soldat högg småträd med en gurkhakniv(?) - en sån där böjd sak - effektiv som rackarns men jag ser ändå inte att den slår en yxa.

Kort sagt: jag får väl göra mina fjällturer svårare så att jag måste ha en riktig slagkraftig kniv :)
...för annars ser jag inte att den finska fällkniven kan vara fel. Greja med utrustning tycker jag bara är kul så slipning blir inga problem. Bara jag får till tekniken.

På fjällturen där det är mest fokus på fiske och allmänt "fjälleri"...

Så jag antar att jag inte behöver en S1:a - helt enkelt overkill för mina fjällturer - däremot så tycker jag att det verkar vara en trevlig/robust kniv - och kanske något som passar sig bättre hemma i bergslagsskogarna.

Såg dock på discovery när nån gammal sas-soldat högg småträd med en gurkhakniv(?) - en sån där böjd sak - effektiv som rackarns men jag ser ändå inte att den slår en yxa.

Greja med utrustning tycker jag bara är kul så slipning blir inga problem. Bara jag får till tekniken.
I samband med fiske hade jag verkligen föredragit en fastbladare för att undvika allt blod, fett och annat slafs som kan ansamlas i knivens mekanik.

S1:an är en mycket robust kniv, till skillnad från din finska fällkniv. Varför inte gå den gyllene medelväge och satsa på en fastbladare, dock inte lika tung och kraftig som S1:an?

Ghurkakniven i den engelska serien är en mycket fin kniv. Har sett det här avsnittet ett antal ggr. Brummie (som den gamle heter) kan hantera den på ett tillfredsställade sätt. Dock är det så att om du inte skall bygga bivack eller fälla ett mindre fält med snår så behöver du inte den här typen av kniv. Framför allt om det primära syftet är fiske, jakt och campinggöromål.

~Paul~

Ahh, Brummie var det ja.

Medelväg kan ofta bli lite fel - iaf upplever jag det så vad gäller fiskeutrustning.
Så jag kommer antagligen att köpa den finska kniven och en större. Då vill jag nog att den ska ha lite tyngd och kännas stabil - men den kommer ju inte att användas till mycket mer än vad som tidigare nämnts så då blir ju frågan - om inte s1, så vilken?

Du verkar ha bra koll på det här med knivar - vilka skulle du rekommendera? Prismässigt skall det nog max handla om 1500 pix. Om jag skulle vilja fokusera på en sak så är det vikten (skapligt krav då stabilitet är vad som efterfrågas..;)

...och kom ihåg att jag har en yxa :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg