Kökskniv med fodral (att ta med)?

Brune; sa:
Personligen är jag rädd för knivar utan parerstång (heter det så ?) eller annat grepp sedan jag sett en som skar sig ordentligt av en gammal Morakniv, med trähandtag
Samma här Per! (ja det är ett av namnen)

Men det finns de som fortfarande hävdar att en parerstång är totalt onödig och att man klarar sig så bra utan den bara man vet vad man gör. Pyttsan. Så kan det låta tills den dagen man gör som din vän och skär nästan pekfingret av sig.

Men tillbaka till ämnet. När jag inte kan få tag i kniv med hål för fånglina, så borrar jag ett själv. Det är i stort sett det första jag gör på en nyinköpt kniv.

~Paul~

Brune; sa:
1. Det där med grönt är nog militära grejer.

2. Det är ej paracord som jag har

”3. Paracord är en äldre typ av lina, flätad strumpa med 5-7 linor inuti strumpan. Oftast olivgrön. Säljs ibland på surplus”.

4. Jag glömde fråga om diametern (arean) på paracord, men jag gissar att den är större än dagens fallskärmslinor som har rektangulärt tvärsnitt på kanske 2*5 mm.
1. Ja, det är det. Säljs här i Göteborg på Militaryshop. Tyvärr är det den enda färgen de har på en äkta paracord. De säljer också en svart tråd som de påstår är paracord, men den uppfyller inte kriteriet på minst 7 separata tvinnade spectratrådar.

2. OK

3. Se punkt 1.

4. Den är 4 mm

~Paul~

Tumbleweed; sa:
Jag letade efter paracord längre än 30 meter för ett tag sedan och hittade då Georgia Outfitters. Jag har ännu inte lagt nån beställning, men de säljer iaf i längre bitar och i flera färger.

http://www.georgia-outfitters.com/page65.shtml

/Rilleman
Tack Richard!! Ser mycket intressant ut. Undrar hur mycket det blir tillsammans med frakt. Är det någon som kanske vill vara med och beställa?? Det skulle nog bli billigare.

~Paul~

sidospår i kniveriet

dePaul; sa:
Ni får ha överseende med mina otaliga rättningar. Men jag har råkat att spilla en öl på mitt tangentbord (bärbar) och det jäkla S:et svarar inte såvida jag inte trycker riktigt hårt :( På tal om det.

Någon som kan ge tips vad jag skall göra? Egentligen har jag lust att slänga skräpet genom det stängda fönstret, men det är kanske lite opraktiskt med tanke på vädret ;)

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2006-11-03 kl 15:10]

Det är fantastiskt underhållande varje gång någon bara viskar ordet "kniv" här på utsidan (för att inte tala om tarp & tält som jag själv säkert är delaktig i...)! I vilket fall, eftersom jag nu lärt mig en hel hög om stål, slipvinklar & fångstlina (tack, den var verkligen super!) så bjussar jag gärna på lite IT-support (nä, det hade jag gjort ändå!) : Eftersom datorn du har fortfarande verkar fungera så kan du köpa elektronikspray på typ Clas Ohlson. Skruva sedan isär datorn så mycket att du kan lirka upp tangentbordsdelen från sin plats. Rengör med sprayen, torka ordentligt med tops (bomullspinnar alltså) eller små trasor (luddfria!) och få allt på plats igen. Alternativt kan man försiktigt pilla upp de berörda tangenterna med en mejsel och därefter rengöra (för vanliga tangentbord finns det faktiskt ett speciellt verktyg för att ta bort tangenter, men det var visst en laptop du hade så det är inte säkert att en sån fungerar). Har du tur så ska det lösa problemet. Har du otur så har ölet letat sig ner i datorn och kletat in fler kretsar. Då är det bara att lyfta fler lager av kretskort och fortsätta rengöringsproceduren. Se till att allt verkligen är torrt och vänta gärna en stund innan du startar maskinen. Jag har åtgärdat en hel del sådana här fall till kunder genom åren... och du har nog tur att det inte var kaffe med mjölk & socker eller ännu värre, en pina colada (jodå, jag har sett det också) :)
Lycka till.. Jag kan tyvärr inte lämna garanti på sådan distanssupport, så är du osäker och datorn är värd pengarna: lämna in den till en verkstad.

Tillbaks till knivarna!

Re: sidospår i kniveriet

mountainfox; sa:
Lycka till.. Jag kan tyvärr inte lämna garanti på sådan distanssupport, så är du osäker och datorn är värd pengarna: lämna in den till en verkstad.

Tillbaks till knivarna!
Du är en förklädd dataängel Alek! Må knivarna aldrig röra ditt kött!! Tack för tipset. I helgen skall de stora topsarna fram ;)

~Paul~

Re: sidospår i kniveriet

mountainfox; sa:
Det är fantastiskt underhållande varje gång någon bara viskar ordet "kniv" här på utsidan (för att inte tala om tarp & tält
Vi kan kanske göra två flugor på smällen :)

Vilken kniv skulle du använda för att strimla den fördömda tarpen?

~Paul~

I hereby reclaim my tråd!

-PaTRiC-; sa:
dom ser lite konstiga ut, jag har svårt att se hur man snabbt skall kunna skiva när spetsen är så extremt rundar, det blir svårt att lyfta eggen över det man skall skiva utan att lyfta spetsen från bordet.. även när man hackar väldigt fort vill man undervika den typen av spets för att man har för kort plan egg och det blir lätt att det man hackar inte blir igenomhackat.. dom ser mer ut som desajn produkter än praktiska kockknivar

den här typen fungerar bättre vid matlagning:

GF35stor.jpg

Hmm, jag kan hålla med dig, Patric, att själva spetsutformningen på förslagen kanske inte är helt optimal, men som Paul säger: de uppfyller kraven som var ställda.

Enklaste lösningen för min del vore en kockkniv i den mindre modellen, Fällknivens K2 (ca 18cm blad) är faktiskt inte så dum och det finns säkert fler prisvärda i samma klass. Men hur greja ett schysst fodral? Plywoodidén är bra, men jag undrar om det ändå inte vore bäst med en enkel läderhistoria. Fixar klackbaren detta eller skall man leta upp en skomakare/sadelmakare? Om vi utgår från en lösning där jag själv fixar fodralet har ni fler knivtips att delge?

Krav: bladlängd 15-20cm, allround köks/campinganvändning (bröd, entrecote, grishals, sallad, tomat, gurka, lök), rejält handgrepp

dePaul; sa:
norpan_; sa:
Haha "Tactical Kitchen Knife". Man gör allt för att det ska låta häftigt. Jag ska nog gå ner och hämta min Tactical mattskärare:)

/mattias
Håller med. Namnet är en katastrof. Men jag tror att tillverkaren vill ge oss en idé om hur mycket den här kniven klarar av. Alltså inte enbart att skiva gurka eller sallad ;)

~Paul~

Hehe, ja, namnet är bara för mycket. Nästa steg blir väl "Strategical" knife! Vad tror du, Paul, kvalar Fehrman Final Judgement in där?

dePaul; sa:
Custom makern Trace Rinaldi är en trevlig filur. Vet inte om han kommer ihåg mig, men du kan alltid nämna mitt alias: dePaul (samma som här). Du kan beställa TTKK:n genom: trace@thrblades.com

År 1999 hade vi en del emailkonversation i samband med ett presumtivt köp av samma kniv som du är intresserad av. Tyvärr stöp det på min ekonomiska situation just då. Det ångrar jag idag, eftersom kniven har blivit ca 5 ggr dyrare sedan dess.

Den andra kniven är enklare att beställa. Den finns för omedelbar leverans på Tops hemsida: http://www.topsknives.com/product_info.php?cPath=2&products_id=105

~Paul~

Jag googlade på namnet och kom in på en intressant sida om knivstål. Kul att man kan specificera vilket stål man vill ha. Har du själv någon kniv i Talonite? Vad skulle han ha för kniven 1999?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg