Kökskniv med fodral (att ta med)?

dePaul; sa:
-PaTRiC-; sa:
vad använder du själv vid jakt?
Ehm, vet inte om jag törs säga det. Mora 2000
redface.gif

~Paul~

PS Som samlare så är jag kinkig när det gäller utseende på mina knivar. Därför kör jag oftast med skräpknivar och låter de "finare" vila sig i form i vitrinskåpet
laugh.gif

det roliga är att jag som hävdar moran's storhet använder en handgjord lappkniv som jag inte ens vågar nämna priset på..

-PaTRiC-; sa:
det roliga är att jag som hävdar moran's storhet använder en handgjord lappkniv som jag inte ens vågar nämna priset på..
Hahahah, det är för dråpligt. Undrar vem av oss som är den riktiga stålsnobben :)

Som förklaring till mitt Moraval. Jag har gjort en del förbättringar på den. Till att börja med så har jag fäst en fånglina i skåran mellan ändbutten och handtaget.
Mora2000.jpg

Det är en 3 mm:s flagglina från Biltema. Jag har modifierat slidan också. Den går nu att bära horisontellt eller runt nacken.

Vidare har jag ändrat slipfasen något och har en snävare eggvinkel. Avslutningsvis har jag skårat ryggen på bladet för bättre skärkontroll.

~Paul~

-PaTRiC-; sa:
well, boys and girls.. I will avsloja one hemlis.. the form and storlek of the handtag is desajned for the sättet the kniven is to be used

Yes sir, I am very well medveten om det (nån jäkla nytta ska man väl ha av sina högskolepoäng i produktutveckling)
Men SÅ jäkla stor skillnad är det ju inte mellan användningssättet på en större och mindre kökskniv. Så länge man inte håller kniven med fingerspetsarna behöver handtaget inte vara så fjuttigt, eftersom det gör den oanvändbar för "vanligt" grepp (om man är en redig karl med 10 i handskstorlek).

Ja men det är ju så (i alla fall för mig) att en sån där liten skalkniv håller man mest i bladet. Skaftet där är för att man enkelt skall kunna ta den ur knivblocket, annars skulle det funka bra med ett rent blad.

Fast jag håller ju även större kniv i bladet, i alla fall med tummen och pekfingret, för att ha kontroll över bladets vinkel. Men de övriga tre fingrarna håller ju runt skaftet.

Man använder olika grepp för olika arbetssituationer. Peter håller den större kniven förmodligen såhär:

180px-Chefs_knife_grip.jpg

Det gör jag med. Andra grepp kan se ut såhär:

pacific_salt_thumb.jpg

knifeskillsimage49.jpg

Extrema_Strider_03Grepp.jpg

Oavsett vilket grepp man än väljer så anser jag (liksom Martin) att handtaget skall vara tillräckligt stort för att kunna ackumulera alla dessa grepp.

På tal om grepp. Ett väldigt stort missförstånd råder när det gäller grepp genom fånglinan. De flesta har inte förstått poängen med fånglina över huvud taget. 99% av alla användare trär helt sonika igenom sin hand/handled genom öglan.

Ok, det kan vara bra på sitt sätt om man är rädd att tappa kniven t ex i samband med fiske från båt. Men det primära syftet med fånglina är att säkra kniven på ett sådant sätt att greppet blir fastare och risken för skärskador mindre.

Jag visar här några bilder på ett korrekt tillvägagångsätt:

Fnglinegrepp.jpg

Det viktigaste är att linan är riktigt tight. Handen skall inte kunna glida över eggen. Greppet är ett s k sabelgrepp.

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2006-11-03 kl 13:32]

dePaul; sa:
Det viktigaste är att linan är riktigt tight. Handen skall inte kunna glida över eggen. Greppet är ett s k sabelgrepp.

~Paul~

Då har vi lärt oss något nytt igen.
Personligen är jag rädd för knivar utan parerstång (heter det så ?) eller annat grepp sedan jag sett en som skar sig ordentligt av en gammal Morakniv, med trähandtag liknande det längst till väster på denna bild.

205439_B_2006-07-04_101127_629.jpg

Per Brune

dePaul; sa:
Jag visar här några bilder på ett korrekt tillvägagångsätt:

Fnglinegrepp.jpg

~Paul~

Rätt längd i första försöket ;) på min Victorinox Rucksack (både för kniv och såg).

vi_0401003a.jpg

Och så fick jag plötsligt användning :) av lite av linorna från de uttjänta fallskärmarna.

Per Brune

Brune; sa:
Rätt längd i första försöket ;) på min Victorinox Rucksack (både för kniv och såg).

Och så fick jag plötsligt användning :) av lite av linorna från de uttjänta fallskärmarna.

Per Brune
Grattis :) Hm, inte illa att ha paracord hemma på det viset. Vilke färg är det på linorna?? Den enda färgen jag lyckats med att skaffa är den som finns på Military Shop = grön.

En äkta paracord tål 550 lb, dvs strax under 300 kg. Det är den bästa linan som finns i samband med fånglinor (nja, nästan men alternativet är inte för pengar ;))

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2006-11-03 kl 15:00]

Ni får ha överseende med mina otaliga rättningar. Men jag har råkat att spilla en öl på mitt tangentbord (bärbar) och det jäkla S:et svarar inte såvida jag inte trycker riktigt hårt :( På tal om det.

Någon som kan ge tips vad jag skall göra? Egentligen har jag lust att slänga skräpet genom det stängda fönstret, men det är kanske lite opraktiskt med tanke på vädret ;)

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2006-11-03 kl 15:10]

dePaul; sa:
Brune; sa:

Per Brune
Grattis :) Hm, inte illa att ha paracord hemma på det viset. Vilke färg är det på linorna?? Den enda färgen jag lyckats med att skaffa är den som finns på Military Shop = grön.

En äkta paracord tål 550 lb, dvs strax under 300 kg. Det är den bästa linan som finns i samband med fånglinor (nja, nästan men alternativet är inte för pengar ;))

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2006-11-03 kl 15:00]

Alla mina 9 uttjänta fallskärmar är sportfallskärmar med vita linor.

Det där med grönt är nog militära grejer.

Det är ej paracord som jag har
Klipp från
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25657&pagenumber=6
(då jag inte ids skriva samma sak igen)
Jag har nu pratat med en av killarna (han med flest år i sporten) på fallskärmsshopen.

”Paracord är en äldre typ av lina, flätad strumpa med 5-7 linor inuti strumpan. Oftast olivgrön. Säljs ibland på surplus”.

Jag glömde fråga om diametern (arean) på paracord, men jag gissar att den är större än dagens fallskärmslinor som har rektangulärt tvärsnitt på kanske 2*5 mm. Varierar nog med storleken på fallskärm. Tandemriggarnas linor är mycket grövre.

Per

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg