Kök och kokkärl

Jag har alltid använt alu kärl från min Trangia som har hunnit bli över 20 år gammal. Nu använder jag kärlen till en MSR Whisperlite men jag brukar ha vatten i kärlet :)
Jag fattar noll om detta men titankärl kan man ju elda på utav bara fan. Svårt att komma upp i smältpunkten. Alu inte så bra som bakugn

Men varför leder titanet värmen sämre (?_?)

Grundämne: Aluminium
Tecken: Al
Atomnummer: 13
Atommassa: 27,0 g/mol
Densitet: 2,70 g/cm³
Smältpunkt: 660 °C
Kokpunkt: 2467 °C

Grundämne: Järn
Tecken: Fe
Atomnummer: 26
Atommassa: 55,8 g/mol
Densitet: 7,88 g/cm³
Smältpunkt: 1535 °C
Kokpunkt: 2750 °C

Grundämne: Titan
Tecken: Ti
Atomnummer: 22
Atommassa: 47,9 g/mol
Densitet: 4,50 g/cm³
Smältpunkt: 1660 °C
Kokpunkt: 3287 °C

//RJ

Värmeledning

walk_alone; sa:

Du glömde värmeledningstalet [W/(mK)]:

Al 237
Fe 80,2
Ti 21,9

Som jämförelse har jag tagit med
Ag 429
Cu 401

Alla värden vid 300K 101325 PA

Se tex: http://www.efunda.com

Det är därför det blir så jäkla varmt när man rör om med en silversked i en kaffekopp, silvret leder värme mycket bättre än stål. Det är även därför du kan smida och hålla en järnstång i ena enden och smide i den andra, i silversmide behöver man tänger...

Sen kan man ju koka vatten i en papperspåse så länge vattnet finns där på insidan...

Sen kan ju aluminium under vissa förhållanden (under stor tillgång på syre och värme) oxidera kraftigt vilket leder till att det lixom försvinner...

[/QUOTE]

Förlorar man inte själva iden med kap då?
Problemet med Kap är dock att man inte kan använda storgryta. detta iriterar mig ganska mycket.

//Oskar [/QUOTE]

Ideen med kap utan trangia är två delad: Ett lätt kök som omväxling vid snabba turer eller när man vill använda stora grytor eller pannor som vid ett tältläger. Det verkar vara många som ägnar tanke och möda att bygga in sina multibränsle brännare i Trangia men jag har inte sett något förslag till ombyggnad av KAP.

[/QUOTE]
Det handlar ju helt enkelt om att aluminium har en lägre smältpunkt än stål (och titan). Har du provat att ställa in en tom läskburk i elden? Den försvinner på några sekunder och bara överdelen blir kvar.

//nermander [/QUOTE]

Ja jag det är lätt att titta på siffror och säga att aluminium smälter vid lägre temperatur än stål och titanium. Alu burkar smälter i elden men frågan är snarast vid vilka situationer har uppnås temperaturer som smälter alu kastruller. Temperaturen ovan brännare och i eld varierar med olika faktorer och har man t.ex. vatten i kastrullen fungerar det. Det fungerar tom att elda i alu kaminer om de är nedsänkat i vatten - badtunnor.

Nyfiken!
[Ändrat av mabu 2004-03-21 kl 22:26]

mabu; sa:
Ja jag det är lätt att titta på siffror och säga att aluminium smälter vid lägre temperatur än stål och titanium. Alu burkar smälter i elden men frågan är snarast vid vilka situationer har uppnås temperaturer som smälter alu kastruller.

En liten snabb sökning gav vid handen att temperaturen i en vanlig vedeld kommer upp till ungefär 700 grader (det är därför man behöver en ässja för att smida järn, där måste man komma upp i det dubbla).

Ont om vindskydd till 2,5-3 liters kastruller

Mitt hopvikbara hemmasnickrade fungerar till hatt och dunderspisar.

Go tur

Johan K

PS Abestsplattor och/eller konservburkslock under sprider hettan. Bakburkarna brukar ha jern-insats i mitten.
D.S.

Optimus hiker 111c

För de som är intresserade. Optimus hiker 111c är säljs numera med hammarlack, lådan och tanken den är grå istället för svarta.

Tack nermander: "En liten snabb sökning gav vid handen att temperaturen i en vanlig vedeld kommer upp till ungefär 700 grader" I pricip borde det betyda att aluminium kärl smäler enbart om de är tomma och i den varmaste delen av elden. Med andra ord stämmer våra erfarenheter att det normalt sett fungerar utmärkt att laga mat med trangia alu kärl i öppen eld.

[Ändrat av mabu 2004-03-22 kl 09:17]

Skillnader i värmeledning

walk_alone; sa:

Det där är en fråga som jag hade hoppats på att någon som är slängd på fasta tillståndets fysik kunde besvarat, jag har funderat på det mest hela helgen nu. Därför så försöker jag rekapitulrea från minnet och hoppas att någon med kunskapen om fenomenet kan rätta mig!

Om jag minns rätt från termon så är värmetransport (vilken egentligen bara är transport ev energi på molekylnivå) i en solid två processer, dels elektroner som rör på sig och sedan molekylernas innebördes rörelser. Beorende på som i det här fallet med järn, alu, och titan så är molekylerna (fast just här så är det väl bara atomer) placerade i olika kristallstrukturer i de olika materialen vilket gör att man får olika lösningar på svängnigarna hos de enskilda atomerna och även svängningarnas utbredningshastighet i materialet alltså värmeledningen. Men hur elektronerna kom in i biolden minns jag inte alls.

Nä nu får allt någon som kan det här svara!

/Jesper
Som inte kommer kunna sova ordentligt för än han vet svaret...

DraZ; sa:
#4 Många verkar bygga in sitt allbränsle kök i trangia men det verkar inte som om någon försökt bygga en lättviktsställning till Kap köket - Kap utan trangia!

Förlorar man inte själva iden med kap då?
Problemet med Kap är dock att man inte kan använda storgryta. detta iriterar mig ganska mycket.

1. Gunnar Finn gjorde en prototyp till lättviktsversion av Arctic-köket. Idén var att skippa Trangiavindskydden för att få lägre vikt. Prototypen har dock aldrig kommit i produktion.

2. Storgryta (ja alltså måttligt stor, 5 liter eller så) kan man sätta på det undre vindskyddet på KAP-Arctic om man fixar något stöd. Tre bultar med vingmuttrar som sticker upp genom hålen i vindskyddet lär fungera (jag har inte testat själv).

Peter

smält titankastrull

Jag har råkat smälta en Trangia titankastrull.

Den smalnar av något i nederkant och jag höll på att smälta snö. Efter ett tag började det ryka kraftigt och lukta illa.

Det som hade hänt var att snön i botten hade kokat bort och det hade bildats en luftspalt mellan botten och snön som väntade på att smältas. Trots att jag rörde om i snön gled den inte ner i botten och kastrullen blev förstörd av värmen.

Nu smälter jag lite snö i taget ...

Är helt ny på detta forum, men dock inte ny som Trangiaanvändare. Flera verkar ha haft problem med smältande al-kastruller. Jag har använt Tragiakök som bakugn på flera fjällvandringar utan detta problem. Kör numera helt med gasbrännare, som funkar fint med minsta möjliga låga. Bakar frukostbröd med gräddtid minst 30 min. Lägger tre små stenar mellan kastrullerna och stekpannan ovanpå, precis som flera varit inne på. Men man får väl testa hemma först att det går, det gjorde jag. Även med dem gamla spritlågan (även där minsta möjliga) och ren metanol.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg