Kök för 2 ?

Tackar för svaren :)

jag vet inte riktigt vad jag ska äta, håller på och tittar på det nu ;) jag är är vegan så torkad mat lär det bli en hel del :p tänkte köpa Calazo - TORKA MAT och se om man hittar lite bra tips :) men så det kan bli tight med 1 liter säger du?
annar så har kanske någon här något riktigt bra tips på mat vegansk mat ? :)

Jag använde tidigare ett T25 när vi även var ute två personer, men har kompletterat med ett T27 UL för att spara vikt och volym. Jag tycker inte 1 liters grytorna är för små för två personer, utan har anpassat maten till rätter som inte kräver stor mängd vatten för att koka. Ex pasta har jag slutat ta med mig på vandringen (förutom Knorr Spagetteria), utan bytt till couscous, bulgur, ris mm som bas och till frukost rejäla portioner gröt av grynblandning, linfrö, solroskärnor, nötter, russin mm.

Då du tänkt vandra Kungsleden och kan köpa gas i STF's stugor finns det ingen stor anledning att snåla med bränslet på denna tur, utan tillåt dig även att ta med mat som kan kräva 10+ min koktid. Trangiaköket med gasbrännare tillåter mycket effektiv värmereglering, och du kan sjuda maten under lock med mycket litet gaspådrag. Räkna med att en 230g gasbehållare räcker 3-4 dygn vid den typen av matlagning. Det är vid den typen av matlagning, när man inte vill blanda ihop allt i samma gryta inför tillagningen som Trangiakökets två kittlar är praktiskt;)
Skall du däremot vandra sträckor som inte ger möjlighet att komplettera bränsle väljer du annan mat som kräver mindre bränsle och kan ligga och svälla efter ett snabbt uppkok (ex couscous mm).

Tackar för svaren :)

jag vet inte riktigt vad jag ska äta, håller på och tittar på det nu ;) jag är är vegan så torkad mat lär det bli en hel del :p tänkte köpa Calazo - TORKA MAT och se om man hittar lite bra tips :) (...)
annar så har kanske någon här något riktigt bra tips på mat vegansk mat ? :)
Är du vegan (och inte nötallergiker), kan du börja med att läsa den här och den här artikeln här på Utsidan (ersätt i det senare fallet allt mjölk- och gräddpulver som omnämns med kokosmjölkpulver, smör med vegetabiliskt fett etc).
"Torka mat" -tråden på forum är en liten guldgruva.
Hinner /orkar du inte torka själv, finns många ingredienser att köpa färdigtorkade i vanliga affärer, och ännu fler i invandrarbutiker av olika slag - se tex denna tråd.
Friluftsmat har mycket torkade grönsaker och frukt till överkomligt pris.

Det behöver inte vara så avancerat - min egen "panikvariant": blanda matkorn eller bulgur med minsta sortens små röda linshalvor, färdigköpta soltorkade tomater (dock gärna hackade i mindre bitar), kokosmjölkpulver, smulade valnötter eller kokosflagor, en minimal gnutta socker eller några klyftor torkade äpplen samt kryddor efter behag (spiskummin och koriander är gott till)- Lägg i en redig klick av något fast matfett och en färsk vitlöksklyfta direkt i portionspåsen. Det blir en mycket mättande (och god IMHO) middag, som bara kräver uppkokning i någon minut + "mognad" i grytmysaren i ca 8 minuter.

Det mest idiotenkla som finns att torka är en storpåse ICA Basic wokgrönsaker - de är redan förvällda, så det är bara att bre ut hela påsinnehållet på en ugnsplåt, sätta ugnen på högst 50 grader, ställa/kila fast ugnsluckan på glänt och... gå och lägga sig (bra dock att dela på de stora bitar broccoli, som ibland finns med). På morgonen har man en fin grönsaksblandning, som funkar som bas i de flesta rätter.

Senast ändrad:
men så det kan bli tight med 1 liter säger du?
Beror helt på vad för sorts mat du/ni kommer att laga, och naturligtvis på hur mycket ni äter. Det mest ineffektiva och utrymmeskrävande är att koka pasta, som ju kräver mycket vatten (som man dessutom i värsta fall häller ut = slösar bort den bränsle som gått åt till att värma det).
Rätter av samma typ som "panikgrytan" ovan suger ju upp allt vattnet via svällning och kräver inte mycket meckande/omrörning. Är jag ensam, fylls min enlitersgryta till som mest ca en tredjedel, med en och annan snabbväxande tonåring i sällskapet blir den rätt så full, men fortfarande tillräcklig ;)

TrangiA

Har lite olika, och om du vill ha enkelhet och pålitlighet och säkert är Trangia helt klar bland det mest prisvärda man kan ha. Sedan är det ju oftast lättare viktmässigt med toppmonterad gasbrännare, men som det sagts tidigare i tråden så är det inte lika stabilt och säkert. Det jag kan sakna med trangia och en del andra med för den delen är att det alltid är lite plock att behöva använda "tamoj" och då kan en del andra alternativ med invikbara handtag i kastruller vara tänkara alternativ.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg