Tackar för svaren
jag vet inte riktigt vad jag ska äta, håller på och tittar på det nu
jag är är vegan så torkad mat lär det bli en hel del
tänkte köpa Calazo - TORKA MAT och se om man hittar lite bra tips
(...)
annar så har kanske någon här något riktigt bra tips på mat vegansk mat ?
Är du vegan (och inte nötallergiker), kan du börja med att läsa
den här och
den här artikeln här på Utsidan (ersätt i det senare fallet allt mjölk- och gräddpulver som omnämns med kokosmjölkpulver, smör med vegetabiliskt fett etc).
"Torka mat" -tråden på forum är en liten guldgruva.
Hinner /orkar du inte torka själv, finns många ingredienser att köpa färdigtorkade i vanliga affärer, och ännu fler i invandrarbutiker av olika slag - se tex
denna tråd.
Friluftsmat har mycket torkade grönsaker och frukt till överkomligt pris.
Det behöver inte vara så avancerat - min egen "panikvariant": blanda matkorn eller bulgur med minsta sortens små röda linshalvor, färdigköpta soltorkade tomater (dock gärna hackade i mindre bitar), kokosmjölkpulver, smulade valnötter eller kokosflagor, en minimal gnutta socker eller några klyftor torkade äpplen samt kryddor efter behag (spiskummin och koriander är gott till)- Lägg i en redig klick av något fast matfett och en färsk vitlöksklyfta direkt i portionspåsen. Det blir en mycket mättande (och god IMHO) middag, som bara kräver uppkokning i någon minut + "mognad" i grytmysaren i ca 8 minuter.
Det mest idiotenkla som finns att torka är en storpåse ICA Basic wokgrönsaker - de är redan förvällda, så det är bara att bre ut hela påsinnehållet på en ugnsplåt, sätta ugnen på högst 50 grader, ställa/kila fast ugnsluckan på glänt och... gå och lägga sig (bra dock att dela på de stora bitar broccoli, som ibland finns med). På morgonen har man en fin grönsaksblandning, som funkar som bas i de flesta rätter.