Kök eller inte?

Lite mat...

Efter att ha varit lite "off-side" i drygt ett år så är jag åter på forumet :)!

Lite mat, givetvis funkar det!
Själv så har jag ca 550gr mat per dygn när jag vandrar, och det är inga problem för min del..givetvis är det inget överflödigt lyx käk, frukost, fika, lunch, fika, middag och ett kvällsfika :)!
För mig är njutelse en kaffe och två bitar schweizer nöt på fjället!

Andra bär på whiskeyflaskor, spraygrädde och farinsocker för att få sin "Irish coffey"!

Vi prioriterar olika..

Har i tidigare trådar just filosoferat runt max antal kcal för 500gr mat(nej tack, vill inte dricka matolja eller bara äta jordnötssmör :)!

Desto mindre man bär i vikt, desto mindre förbrukar man i kcal.

Varm eller kall mat?
Givetvis varm för min del.. Gasförbrukningen är minimal!
 
Realmaten går att laga på kallt vatten men det tar längre tid och blir säkert inte särskilt gott. Jag har inte provat.

Konstigt nog skriver dom bara om den möjligheten på den "gröna" delen av hemsidan, trots att det är det givna valet för den sanne gramjägaren?

Krunchy!
 
Förra sommarens solotur låg jag på ca 3500 kcal/dag. Varm mat till frukost (fruktsoppa och kaffe), under dagen äter jag GORP och ett par kraftkakor (mest för att jag tycker det är meckigt att hålla på med kök under dagen), till kvällen hemtorkad (bulgur, röda linser, ris, pasta + grönsaker; som vegetarian finns det ganska litet utbud av frystorkat). Köket väger 42 g och Esbittabletterna 24 g/dag. Mycket matlagning handlar det inte om, bara att koka upp vatten och låta det dra (i grytmysare, 24 g...).

Jag har svårt att tänka bort den varma maten, men som vanligt får ju var och en bli salig på sin fason. Intressant att höra om olika lösningar på matfrågan. Inte minst kan det ju vara bra att ha mat som kan tillagas kall med sig, ifall köket havererar. Jag har varit med om kökshaveri en gång, tack och lov bara på en dagstur. (Ett toppmonterat Primus. Det gick inte att reparera, i alla fall kunde inte jag det.) Hade inte varit kul om man var ett par dagar från hjälp med mat som krävde värme...
 
Realmaten går att laga på kallt vatten men det tar längre tid och blir säkert inte särskilt gott. Jag har inte provat.

Konstigt nog skriver dom bara om den möjligheten på den "gröna" delen av hemsidan, trots att det är det givna valet för den sanne gramjägaren?

Krunchy!

Den sanne gramjägaren finns inte. Uttrycket "gramjägare" är en lögn.
 
Realmaten går att laga på kallt vatten men det tar längre tid och blir säkert inte särskilt gott. Jag har inte provat.

De flesta torrvaror går att "tillaga" i kallt vatten, det är mest en tidsfråga: kokningen gör att det går mycket snabbare. Och, tycker jag personligen, blir godare. Men den som vill kan ju blötlägga snabbmakaroner vid lägerslagningen och äta dem nån timme senare...
 
Lättpackning i all ära men kall mat går fetbort!
Däremot håller jag med om att man kan göra vad man kan för att sänka "köksvikten".
Själv är jag för praktiskt lagd för att använda ex Esbitkök och kör med gas a´la Pocket Rocket.
Totalvikt kök: 310g, helt acceptabelt!
//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
hodder Nytt kök-Evernew Ti DX Lättpackning 28
tsd val av kök Lättpackning 15
Picea Varför behöver man ett kök? Lättpackning 50
sachsaren Utan kök? Lättpackning 30
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
vandrarnovis lunar duo eller nallo? Lättpackning 7
LarsMagnus Haglöfs OXO eller Matrix Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Blöta fötter - farligt eller skönt? Lättpackning 209
AndreasJohansson Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight Lättpackning 27
Vättlefjäll Termotröja-inhemsk eller importerad? Lättpackning 6
perdavid LIM eller OZ Lättpackning 14
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Mesh eller trailskor..? Lättpackning 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg