Du verkar ju vara en intelligent grabb. Läs om och läs rätt. Här handlar det om att rekommendera tjockbladiga knivar till en presumtiv jägare. Alltså kan man gott och väl vara kritisk. Dessutom ber jag ju honom övertyga mig. Som sagt, läs om, läs rätt.
Och angående snålhet så är min samekniv förbannat mkt dyrare än fällkniven (handsmidd av en smed i Karasjok).
Lyckas man ha sönder en mora genom att tälja så bör man se över sina knivfärdigheter. Kan du inte berätta vad du gjorde för att knäcka dina knivar istället?
Så du tycker en svindyr custom-same är ett bra val för en inte-så-knivvan-soon-to-be jägare? Vad gör din handsmidda kniv så otroligt överlägsen en F1:a?
Exakt vad jag gjort med mina Moraknivar förtäljer inte historien men F1:an har klart att fälla ett antal 10cm i diameter tjocka träd med hjälp av batongtekniken, något som en Mora garanterat inte klarar. Den har dessutom passat allt från harar till älg och berett nyfångad fisk utan att protestera. Den är verkligen en kniv till allt, en ypperlig design helt enkelt.
Vad beträffande min intelligens tillhör jag inte riktigt, men nästan, topp 2%. Är du inte medlem i Mensa så vill jag inte läsa fler påståenden i ämnet.
Till sist, en passande kniv till en jägare var det. Peter skrev tidigare att Fällkniven TK5 hade varit ett fint val, jag vill noghålla med. Ypperligt bruksvärde, bra ergonomi, bombproof och inte minst vacker som en vårdag.
// J, som vågar vägra Mora, t.o.m på Utsidan.se.
Senast ändrad: