Det sista utspelet jag hörde var nån minister i TV som berättade att bilskatten är gratis i fem år vid miljönybilsköp, och att dieseln ska få högre skatt.
De som är miljösvin som inte på stående gång springer o köper en sån bil ska få högre skatt istället som straff för att de jävlarna skitar ner så förbannat.
Det är ju så att man måste vara ekonomiskt välställd för att kunna stå för att man är miljövänlig.
Sämre ställda som inte har råd med den bilen, den miljövänliga maten,den miljövänliga livsstilen i övrigt som alla vet har ett högre pris, eftersom det är dyrare att framställa dessa produkter o tjänster.
Jag ser ner på personer som med en dåres leende säger att vi ska alla hjälpas åt, javisst ska vi, men vilka vi ?
Bönderna, åkerierna,skogsbrukarna etc, är vansinniga, och ser den här diesel-extraskatten som en krigsförklaring mot dem.
Men den fortfarande dåraktigt leende ministern sa då att nu har dessa grupper fått chansen "att bli kreativa" i och med den extraskatten, så det är ju jättebra för miljön...
Men va kul, jag vill ochså bli kreativ, höj min skatt på min el så jag får bli "kreativ", dra på ordentligt så att jag får betala det tredubbla eller nåt, då händer det nog något bra för miljön, att ingen tänkt på det tidigare ?
Alla barnfamiljer betalar ju givetvis det dubbla för maten, om det är bra för miljön.
Alla produkters dubbla fraktkostnader betalar ju alla glatt, bara det är bra för miljön.
Borde det inte vara förbjudet att protestera mot dessa skattehöjningar, då syftet är att miljön ska bli bättre ?
Är innerligt trött på "miljöförbättrande" extrautgifter, miljön blir inte mycket bättre, men några därute i världen blir mycket rikare, undrar om deras privatjet/lustjakt kör med "grön" flygfotogen ?
jo de törs nog inte annat, Kalla Fakta/ Uppdrag granskning kan ju smygfilma när de tankar, o då kanske hela deras Caschflow minskar, efter reportaget, inte så kul...
Förresten, varför tillåts "JIT, (just-in-time) leveranser till företagen i världen fortfarande ?
Kan någon kunnig förklara för mig ???
För dom som inte vet, på "mitt" företag hade vi 3 långtradare i veckan med material, (80-talet), nu har vi ca 10-15 långtradare med material om dagen !, men givetvis tjänar vi på att inte ha lager, lagerprocentskostnaden är ju drastiskt låg, med den vinst vi har, och alla ekonomer jublar, och vi arbetare ochså som får ha jobbena kvar.
JIT- förfarandet tillämpas av alla företag över hela jorden, så det blir ju lite "rökpuffar" från långtradarna om man så säger, men ingen vill tala om det, det blir ju för faan casch av förfaringssättet.
Kolla själv i din butik,varuhus,matmarknad, fråga när det är tomt i hyllan expiditen om han/hon kan kolla på lagret om varan finns, då får du svaret, : lagret ?, det har vi inget, är det slut i hyllan så får du vänta tills nästa leverans som ligger på vägen någonstans nu...
Lager ja, vet ni hur dom ser ut nuförtiden ?, det är de där 24 meters rullande dieseldrivna fordonen som ringlar runt på vägarna, lägg ner åkerierna, skrota ut långtradarna, och bygg tillbaka lagren på affärerna, företagen igen, det vore en rejäl miljövinst om alla gjorde så på denna jord.
Men att min ide inte dyker genomförs tyder på en annan agenda hos högt uppsatta miljöansvariga ministrar, man vill inte förbättra miljön, man vill ha in mer PENGAR kära vänner.
Iden om att slopa JIT, är bara en liten ide av många, men de diskuteras inte, genomförs inte, på grund av, ja vad tror ni ?
Det är inte Direktören som är högst på företagen längre, det är Ekonomen, men det har ni nog märkt, eller hur ?
Från en luttrad peter1959