Klimathotet en bluff?

Vad tror du om klimathotet?

  • Vet inte men vågar inte chansa.

    Röster: 28 14.7%
  • Bara skitsnack, en narturlig fas helt enkelt.

    Röster: 46 24.2%
  • Klart att det är vi som ställt till det, men med ny teknik och om alla hjälper till så fixar vi det.

    Röster: 105 55.3%
  • Spelar det någon roll det är ändå kört... vi ska alla dö! Så vem orkar bry sig...

    Röster: 11 5.8%

  • Totala väljare
    190
Allt handlar om att ta ansvar och det är dax för det nu.

För diskussionens skull kan vi kanske för en kort stund anta att alla är eniga med klimatalarmisterna. Vad skall då t.ex lilla jag rätta och packa mig efter? Ska jag låta bli att köra bil till klättergymmet och i stället åka kommunalt på min frus SL-kort? Fast då får ju staten inga skattepengar från mina bensinköp. Och om jag skrotar min 13 år gamla Saab får varken staten eller bilverkstäderna några inkomster. Och då blir det kanske inga pengar kvar till babybonusar. :)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kd-vill-infora-babybonus-1.816134
 
Jag är rädd att jag måste ge dig ett väldigt dåligt svar.

Problemet vi har är att vi sitter i en rävsax, där olika problem samverkar med varandra och antingen förstärker varandra eller gör det svårare att lösa dem.

Det första problemet är den stora befolkningen, samt vår allt för höga levnadsstandard. Det går nu åt för mycket resurser.

Det andra problemet är att vi håller på att få slut på resurser.

Det tredje är att klimatet håller på att ändras. Detta gör det svårare att fortsätta framåt, och kommer att sabba bland annat matförsörjningen.

Då vi snabbt får slut på resurser går det inte att bygga bort problemen med ny teknik. Om du har valet mellan att bygga något som hjälper dig nästa år eller att lägga resurserna på ett ytterligare års konsumtion är det självklart att lägga resurserna enligt alternativ två.

Vi är sedan årtionden bortom punkten där vi kan lösa problemen genom att byta till lågenergilampor eller källsortera våra plastpåsar. De lösningarna är "för lite för sent." Vi måste tänka om helt. Odla mat lokalt, sluta se meningen med livet i prylar, arkebusera alla ekonomer som någonsin tagit ordet "tillväxt" i sin mun, sluta pendla till jobbet och jobba hemma eller nära hemma, finna mening med livet i vänner och familj, personlig utveckling, osv.

Inget av det här kommer att hända. Därför kommer flotten att glida ner för floden tills den kommer över vattenfallet.

Vad du kan göra är att börja tänka på personlig överlevnad. Gör dig själv oberoende av systemet. Det är egoistiskt, men om du gör så så slutar du dessutom att vara en del av problemet.
 
För diskussionens skull kan vi kanske för en kort stund anta att alla är eniga med klimatalarmisterna. Vad skall då t.ex lilla jag rätta och packa mig efter? Ska jag låta bli att köra bil till klättergymmet och i stället åka kommunalt på min frus SL-kort? Fast då får ju staten inga skattepengar från mina bensinköp. Och om jag skrotar min 13 år gamla Saab får varken staten eller bilverkstäderna några inkomster. Och då blir det kanske inga pengar kvar till babybonusar. :)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kd-vill-infora-babybonus-1.816134

Lilla du kan ju alltid sälja den dära saaben du har och flytta ut till en koja i skogen, kanske du glädjer någon. Men det gör nog verken till eller ifrån. De stora lösningarna får nog regerigarna och de stora utvecklings bolagen komma med. Du och jag kan ju bara försöka spara lite mer och inte slösa. Till karbin kommer både du och jag ta bilen till. Jag kör en snål disel. Ser fram mot en cool el bil. Men vi måste först finna den el källan som vi ännu inte uppfunnit så att det räcker åt oss all.
Framtiden får vis. Fram tills dess köper jag mitt rättvisemärkta kaffe och fortsätter att gebba me peacefull... Vi tror bara på olika saker Peacefull vet en massa saker som bara han vet men jag , jag tror att han har fel men vad vet jag.
 
Det sista utspelet jag hörde var nån minister i TV som berättade att bilskatten är gratis i fem år vid miljönybilsköp, och att dieseln ska få högre skatt.

De som är miljösvin som inte på stående gång springer o köper en sån bil ska få högre skatt istället som straff för att de jävlarna skitar ner så förbannat.

Det är ju så att man måste vara ekonomiskt välställd för att kunna stå för att man är miljövänlig.
Sämre ställda som inte har råd med den bilen, den miljövänliga maten,den miljövänliga livsstilen i övrigt som alla vet har ett högre pris, eftersom det är dyrare att framställa dessa produkter o tjänster.

Jag ser ner på personer som med en dåres leende säger att vi ska alla hjälpas åt, javisst ska vi, men vilka vi ?

Bönderna, åkerierna,skogsbrukarna etc, är vansinniga, och ser den här diesel-extraskatten som en krigsförklaring mot dem.

Men den fortfarande dåraktigt leende ministern sa då att nu har dessa grupper fått chansen "att bli kreativa" i och med den extraskatten, så det är ju jättebra för miljön...

Men va kul, jag vill ochså bli kreativ, höj min skatt på min el så jag får bli "kreativ", dra på ordentligt så att jag får betala det tredubbla eller nåt, då händer det nog något bra för miljön, att ingen tänkt på det tidigare ?

Alla barnfamiljer betalar ju givetvis det dubbla för maten, om det är bra för miljön.

Alla produkters dubbla fraktkostnader betalar ju alla glatt, bara det är bra för miljön.

Borde det inte vara förbjudet att protestera mot dessa skattehöjningar, då syftet är att miljön ska bli bättre ?

Är innerligt trött på "miljöförbättrande" extrautgifter, miljön blir inte mycket bättre, men några därute i världen blir mycket rikare, undrar om deras privatjet/lustjakt kör med "grön" flygfotogen ?
jo de törs nog inte annat, Kalla Fakta/ Uppdrag granskning kan ju smygfilma när de tankar, o då kanske hela deras Caschflow minskar, efter reportaget, inte så kul...

Förresten, varför tillåts "JIT, (just-in-time) leveranser till företagen i världen fortfarande ?
Kan någon kunnig förklara för mig ???


För dom som inte vet, på "mitt" företag hade vi 3 långtradare i veckan med material, (80-talet), nu har vi ca 10-15 långtradare med material om dagen !, men givetvis tjänar vi på att inte ha lager, lagerprocentskostnaden är ju drastiskt låg, med den vinst vi har, och alla ekonomer jublar, och vi arbetare ochså som får ha jobbena kvar.

JIT- förfarandet tillämpas av alla företag över hela jorden, så det blir ju lite "rökpuffar" från långtradarna om man så säger, men ingen vill tala om det, det blir ju för faan casch av förfaringssättet.

Kolla själv i din butik,varuhus,matmarknad, fråga när det är tomt i hyllan expiditen om han/hon kan kolla på lagret om varan finns, då får du svaret, : lagret ?, det har vi inget, är det slut i hyllan så får du vänta tills nästa leverans som ligger på vägen någonstans nu...

Lager ja, vet ni hur dom ser ut nuförtiden ?, det är de där 24 meters rullande dieseldrivna fordonen som ringlar runt på vägarna, lägg ner åkerierna, skrota ut långtradarna, och bygg tillbaka lagren på affärerna, företagen igen, det vore en rejäl miljövinst om alla gjorde så på denna jord.

Men att min ide inte dyker genomförs tyder på en annan agenda hos högt uppsatta miljöansvariga ministrar, man vill inte förbättra miljön, man vill ha in mer PENGAR kära vänner.

Iden om att slopa JIT, är bara en liten ide av många, men de diskuteras inte, genomförs inte, på grund av, ja vad tror ni ?


Det är inte Direktören som är högst på företagen längre, det är Ekonomen, men det har ni nog märkt, eller hur ?

Från en luttrad peter1959
 
Senast ändrad:
jag är rädd att jag måste ge dig ett väldigt dåligt svar.

Problemet vi har är att vi sitter i en rävsax, där olika problem samverkar med varandra och antingen förstärker varandra eller gör det svårare att lösa dem.

Det första problemet är den stora befolkningen, samt vår allt för höga levnadsstandard. Det går nu åt för mycket resurser.

Det andra problemet är att vi håller på att få slut på resurser.

Det tredje är att klimatet håller på att ändras. Detta gör det svårare att fortsätta framåt, och kommer att sabba bland annat matförsörjningen.

Då vi snabbt får slut på resurser går det inte att bygga bort problemen med ny teknik. Om du har valet mellan att bygga något som hjälper dig nästa år eller att lägga resurserna på ett ytterligare års konsumtion är det självklart att lägga resurserna enligt alternativ två.

Vi är sedan årtionden bortom punkten där vi kan lösa problemen genom att byta till lågenergilampor eller källsortera våra plastpåsar. De lösningarna är "för lite för sent." vi måste tänka om helt. Odla mat lokalt, sluta se meningen med livet i prylar, arkebusera alla ekonomer som någonsin tagit ordet "tillväxt" i sin mun, sluta pendla till jobbet och jobba hemma eller nära hemma, finna mening med livet i vänner och familj, personlig utveckling, osv.

Inget av det här kommer att hända. Därför kommer flotten att glida ner för floden tills den kommer över vattenfallet.

Vad du kan göra är att börja tänka på personlig överlevnad. Gör dig själv oberoende av systemet. Det är egoistiskt, men om du gör så så slutar du dessutom att vara en del av problemet.

KRIG...
Är det det som väntar oss?


Peter 1959 skrev:
Det sista utspelet jag hörde var nån minister i TV som berättade att bilskatten är gratis i fem år vid miljönybilsköp, och att dieseln ska få högre skatt.

De som är miljösvin som inte på stående gång springer o köper en sån bil ska få högre skatt istället som straff för att de jävlarna skitar ner så förbannat.

Det är ju så att man måste vara ekonomiskt välställd för att kunna stå för att man är miljövänlig.
Sämre ställda som inte har råd med den bilen, den miljövänliga maten,den miljövänliga livsstilen i övrigt som alla vet har ett högre pris, eftersom det är dyrare att framställa dessa produkter o tjänster.

Jag ser ner på personer som med en dåres leende säger att vi ska alla hjälpas åt, javisst ska vi, men vilka vi ?

Bönderna, åkerierna,skogsbrukarna etc, är vansinniga, och ser den här diesel-extraskatten som en krigsförklaring mot dem.

Men den fortfarande dåraktigt leende ministern sa då att nu har dessa grupper fått chansen "att bli kreativa" i och med den extraskatten, så det är ju jättebra för miljön...

Jag håller fullkomligt med att folk försöker sko sig på detta, men det ligger i människans natur.
Och att vara miljövänlig borde vara enkelt och billigt. Peter du har ju uppenbart ångest över denna miljöhets... Fråga dig själv tillhör du de som slösar med våra resurser mer än genomsnittet eller är du redan miljövännlig. Jag tror ju att jag kör mer bil än dig(bara ett antagande).
 
Senast ändrad:
KRIG...
Är det det som väntar oss?


Peter 1959 skrev:


Jag håller fullkomligt med att folk försöker sko sig på detta, men det ligger i människans natur.
Och att vara miljövänlig borde vara enkelt och billigt. Peter du har ju uppenbart ångest över denna miljöhets... Fråga dig själv tillhör du de som slösar med våra resurser mer än genomsnittet eller är du redan miljövännlig. Jag tror ju att jag kör mer bil än dig(bara ett antagande).

Jo jag åker bara o handlar med bilen nästan, några långfärder blir det sällan, jag fyllde på lite text medans du skrev.
Och jag slösar så lite jag kan, men kommer på mig ibland då det går till överdrift, som när jag sprättar upp förpackningar för att få ut det sista....;)
Och ja jag blir ångestfullt vansinnig över att "alla gör sitt bästa", man ska inte göra sitt bästa, man ska göra som man ska !!!
 
...
Förresten, varför tillåts "JIT, (just-in-time) leveranser till företagen i världen fortfarande ?
Kan någon kunnig förklara för mig ???

...
Från en luttrad peter1959

Men om transporterna blir dyrare så strävar man givetvis efter att minska antalet lastbilar som kommer till varje företag... Tror du inte man räknar på transportkostnad och lagerhållningskostnad och sedan jämför...?
 
Men om transporterna blir dyrare så strävar man givetvis efter att minska antalet lastbilar som kommer till varje företag... Tror du inte man räknar på transportkostnad och lagerhållningskostnad och sedan jämför...?

Transportkostnaden blir högre, men lagerkostnaden mindre med JIT.

Miljövinsten blir större utan JIT, mycket, mycket mindre mindre med JIT.

Det är ingen som strävar efter mindre transportkilometrar, tvärtom kolla själv var lagren är, och vilken kvantitet leveranserna nu har.
 
Angående krig:
Klart det blir krig. Frågan är var, mellan vem? Lågodsare är att USA, Ryssland och Kina är inblandade, och att det äger rum i Mellanöstern, Västafrika och Norra Sydamerika.

Angående att folk skor sig:
Det är staten som skor sig. Dom vet att själva åtgärderna inte hjälper, men alltid kan man få in en extra skattekrona. Köra bli kommer vi att göra till sista oljedroppen.

Angåsende Just In Time:
I framtiden kommer antingen olja att bli dyrare, eller pengar svårare att få tag på. I vilket fall måste transporterna minskas ner på. JIT kommer att försvinna efter hand. Lösningen blir lager, sammordnade transporter, att tillverkaoch montera komponenten i samma byggdnad. Men då detta kräver förberedelse tror jag inte alla kommer att hinna med. Därför lär vi se vissa konkurser också.
 
Angående krig:
Klart det blir krig. Frågan är var, mellan vem? Lågodsare är att USA, Ryssland och Kina är inblandade, och att det äger rum i Mellanöstern, Västafrika och Norra Sydamerika.

Angående att folk skor sig:
Det är staten som skor sig. Dom vet att själva åtgärderna inte hjälper, men alltid kan man få in en extra skattekrona. Köra bli kommer vi att göra till sista oljedroppen.

Angåsende Just In Time:
I framtiden kommer antingen olja att bli dyrare, eller pengar svårare att få tag på. I vilket fall måste transporterna minskas ner på. JIT kommer att försvinna efter hand. Lösningen blir lager, sammordnade transporter, att tillverkaoch montera komponenten i samma byggdnad. Men då detta kräver förberedelse tror jag inte alla kommer att hinna med. Därför lär vi se vissa konkurser också.
Bra Filip !
Du hänger med.
 
Miljöhotet är ingen bluff.

Men åtgärderna rymmer betänkligheter beträffande ekonomibiten som sammanfaller med de förbättrande åtgärderna, ngn skor sig som vanligt.

Jag vill ha åtgärder som inte behöver kosta något i princip, undantag finns givetvis, för allmänheten, det är rätt väg att gå.

Så kom igen vänner, vad vet ni om "idiotsystem" i er verklighet som kan avskaffas, ändras, så att vi går åt rätt håll ?

Bort med allt emballage i affärerna, ersätt med ngt miljövänligt material med endast textinformation om innehållet, bort med fotobilder på en fiskebåt i havet på fiskkartongerna i frysen, bort med ytterkartongerna i mataffären, all info kan stå på påsarna inuti, bort med inplastade hörlurar,verktyg, reservdelar,osv.
Inför enhetliga förpackningar för allt, från majonäs, sylt,tvättmedel,till choklad.
Gjorde vi alla på jorden så skulle vi hoppa fram en liten bit till i förbättringarna för miljön, eller låter det helfel?

Jag inser problematiken, ännu har vi inte enats vad jag vet om lastpallens mått i Europa...:(
 
Transportkostnaden blir högre, men lagerkostnaden mindre med JIT.

Miljövinsten blir större utan JIT, mycket, mycket mindre mindre med JIT.

Det är ingen som strävar efter mindre transportkilometrar, tvärtom kolla själv var lagren är, och vilken kvantitet leveranserna nu har.
Du generaliserar ganska hårt. Logistikerns uppgift är inte att minimera lagret utan att minimera totala logistikkostnader. Det är klart att alla strävar efter mindre "transportkilometrar", av det enkla skälet att man betalar för dem. Man kör inte gärna med halvfulla lastbilar.

Sen är det rätt stor skillnad råvarulagret i ett stålverk och varulagret i en grönsaksbutik. JIT, lagerstyrning och transporter är mer komplext än du verkar tro och dina slutsatser har ingen allmängiltighet.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg