Några fakta alla "progressiva optimister" måste förhålla sig till:
Innan vi börjde använda kol i industriella processer var vi runt 800 miljoner människor. När Jesus gick på vatten och så var vi lite drygt 200 miljoner.
Innan vi började med olja var vi 1.5 miljarder. Årtalet för oljans tekniska introduktion är 1859 om du vill kolla upp det exakt.
Nu är vi ungefär 6.5 miljarder.
För att få mat till alla måste vi anända högeffektivt industrielt jordbruk. Maskiner, inte människor och djur, gör arbetet. Gödningsmedel och bekämpningsmedel måste till. Människor och produktion separeras geografiskt så vi behöver stora transporter. Ofta måste maten transporteras kallt och förvaras kallt. Plast går åt för förpackning.
Alla desa steg kräver energi, de flesta kräver olja (plast, transporter, bekämpningsmedel), gödningsmedel görs på naturgas.
Då människan förökat sig har vi lagt i stort sett all brukbar mark under oss. Vi kan ju försås hugga ner den sista regnskogen och sånt om vi vil frigöra ytterligare mark, men regnskog är förvånansvärt dålig jordbruksmark.
Städer och annan infrastruktur har brett ut sig och lagt enorma jordbruksarelaer under betong och asfalt. Då de största städerna ligger nära de bästa åkrarna är det den bästa jodbruksmarken som förstörs. Annan mark förstörs genom erosion. Men värst är att den NPK-baserade jordbruksformen utarmar åkermarken, då vi bortför näring och bara tillför tre näringsämnen i genlängd. Idag är vår odlingsmark utarmad, och i princip omvandlar de bara olja och naturgas till mat.
Tar vi bort olja och kol måste vi bli färre i antal. Hur många? Innan oljan var vi 1.5 miljarder, innan kolet 0.8. Sedan dess har vi förstört oerhört stora åkerarealer. Därför måste fler dö i en värld helt utan kol och olja. Enkel fysik.
Så, var ska kolet och oljan och natrgasen komma ifrån? Naturgasen har nått sin topp och rasar i alla regioner. Oljan toppar nu eller om några få år. Kolet kommer med största sanolikhet inte långt efter. När dessa bränslen minskar blir vi först fattigare, sedan hungrigare, till slut färre.
Lägg till den mest problematiska förändringen i klimatet, nämligen torkan. Vi ser det redn nu. Australien har torkat i 7 år, Cypern i 4, fler områden finns, tex i Afrika, Sydostasien eller Centralamerika. När ytterligare jordbruksmark tas bort av detta blir det ännu sämre.
Omvandlingen till nästa samhälle kommer inte att komma i morgon eller gå supersnabbt, men den går inte att hindra, och har redan börjat. Orsaken är något som marknadsliberaler aldrig funderat på: om olja är den bästa energiformen (och det är den), vad ska vi ersätta den med? Svar: det finns inget att ersätta den med, för den är ju bäst.
Detta delar in oss i två grupper: De som är medvetna, och de som inte är det eller lever i förnekelse. Den senare gruppen kommer att få ett brutalt uppvaknande.
Jag tänker dock gå förberedd in i detta: jag betalar av mina skulder, lär mig laga mat och bruka jorden, skaffar en liten plätt mark att odla, informerar mina vänner, skaffar mig användbara prylar och inte billigt skräp från Kina och allt vad man nu kan tänka sig. Människor med en jutesäck över huvudet, tex Peaceful, är de första att gå under. Men kom inte till mig och be om hjälp.