Hej. Nytt år, nya planer, nya drömmar och ny inställning… Barnen vill inte längre flyga pga klimathoten. Och åka buss i många timmar fixar inte sonen pga åksjuka. Men önskan om att ”klappa på en glaciär” finns kvar. Vi kom aldrig upp till Hemavan förra sommaren, livet generellt kom emellan…
Sitter här och har räknat ut att det i princip är tåg som gäller. Och kanske buss 1-2h.
Och då dyker Tarfala upp i huvudet igen. När jag läser vidare så kommer det en massa kommentarer att det blivit ”så turistigt” i stugan. Det är säkert 15år sedan jag var där senast men jag kommer ihåg att det redan då dök upp folk i dyra märkeskläder som skulle hämta is från glaciärerna för att ha i sin 45åriga whisky 🙄 eller som klagade på att det inte fanns el och avlopp ”som på andra hotell”. Så man kan ju undra hur det är nu när det finns el och därmed möjlighet att ta massor av selfies för att uppdatera någon social status. Nu märker jag att jag låter som en surtant men en stor del av behållningen med fjällvandring för mig är att det i princip är en mobilfri zon där man pratar med folk som trivs i naturen, inte bara bockar av sin bucket-list (ja, ni hör ju…). Men det går ju inte att undkomma att Tarfala är ett häftigt glaciärområde!
Så. Är det så illa i Tarfala som jag läst? (Vi vill gärna bo i stugan för att slippa behöva bära tält mm.)
Eller finns det något annat (liknande) område? Har kikat här men har lite svårt att bedöma det hela.
Självklart kan vi bära med oss tält om det behövs för att få till det hela!
För ca 20år sedan tog jag mig upp på Akka via Njirramjåhkå men redan då var det mycket svårt att hitta leden från bron till jokken. Gissar att den inte underhålls då ledmarkeringen försvunnit på nyare kartor. Någon som vet?
Sen är jag sugen på området väster Abisko, mot Riksgränsen men hur är det med glaciärer där? Inne i Kårsavagge kanske?
(Vi får bli kvar i Sverige då barnens pass gått ut och närmaste tid i närområdet för nytt pass är 26/8 🙄)
Jaa ni… Kanske finns det någon här som sitter på ett riktigt bra tips! Tas tacksamt emot!
Barnen (eller du själv) måste inte ha pass för att resa inom norden om ni är nordiska medborgare enligt
In- och utresebestämmelser
www.swedenabroad.se
Det räcker med giltig legitimation och det kanske går snabbare att lösa än pass.
Men här säger polisen körkort:
Tillfälliga gränskontroller | Polismyndigheten
Tillfälliga gränskontroller innebär att polisen vid utvalda platser där det i normalfallet inte genomförs gränskontroll, kontrollerar att personer som reser in i Sverige har rätt att resa in och vistas i landet.
polisen.se
Så Norge är kanske möjligt i sommar ändå. Go bre-tur, i fall det blir så!
/Patrik