Kläder för tropisk värme?

Det var precis dom brallorna jag menade...

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16703&plats_id=1484

Dom som "peter_lc4se" länkade till (dom hade nog lite otur där när de hamnade ibland skjortor :eek:).
Åsså det där med "plastigheten"...
Finessen är att de är stretchiga och inte "gnuggar" mot huden utan sträcks med, känns långtifrån "plastiga" samtidigt som de inte blir sådär bommullskladdiga och klistriga.
Skitbra braxor helt enkelt!

Under en tåglufning till södra italien och tillbaks under en månad förra sommaren så använde jag ett par Houdini Liquid Rock byxor i princip alla dagar, vansinnigt sköna och svala, lätt att dra upp resåret i nederkant upp till låret för knickers eller att rulla upp för mer eller mindre shorts..

Jag använder dom i princip dagligen och dom känns oerhört slitstarka med tanke på hur tunt och smidigt materialet är, några nåppor och en söm som har nötts upp lite i skrevet men i övrigt ingenting efter 1.5 år (och dom har använts, tro mig), helt klockrent! Stretchiga och luftiga och svala när det är varmt (även om Neapel och Amalfikusten inte är direkt tropiskt så är det SKITVARMT på sommaren med flera dagar över 40 grader)..
Bryter vinden tillräckligt.. använder dom tom på vintertur till det börjar blåsa lite väl mycket..

Kostade ungefär 1000 pix.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=LIQUIDMROCKPANTS_S10

Men några hyperpraktiska fickor utöver dom vanliga har dom ju inte..

Jag har rest i Indien och Kamerun med ITABs byxor, verkligen bra och prisvärda. Det enda jag inte är förtjust i är att sömmen i grenen är för tajt på två modeller jag har, vilket ställer till besvär när man ska kliva över en stock eller svinga sig upp på en motorcykeltaxi. Någon annan som upplevt samma sak? Jag har även ett par tjockare itab-byxor där jag inte upplevt detta. I januari reser jag till Uganda och då kommer jag att ha ett tunnare par byxor och ett tjockare par. Jag kommer att resa en hel del med mc-taxi på landsbygden och då känns det bra att ha byxor som är lite tjockare, motsvarande jeans, jämfört med de supertunna travellerbyxorna (ifall man skulle råka ut för en incident).

Kan tillägga att detta med tajt gren på i övrigt sköna och passande byxor har jag även upplevt på andra tunna traveller-byxor, t ex fjällräven.

Recension!

Nu har jag fått kläderna och är väl överlag nöjd, med ett undantag.

Byxorna:
Storlek: C150
Byxorna passade perfekt, och byxorna var viktigast. De kunde varit 2cm längre men stämde enligt måttabellen. Så kort sagt, kalas!
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=15955&plats_id=1391

Pikén:
Storlek: Large
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16868&plats_id=1484
Var största överraskningen, satt som en smäck och var luftig och mycket skönt material. Kommer bli ett väl använt plagg!

Hatten:
Storlek: Large
Passade jättebra i omfång men var ganska djup. Jag fick typ stoppa in öronen i hatten för att fylla ut hela, å det är ju inte så snyggt :) Den var nog också behandlad med nått vattenskyddande vax som gjorde den lite stel men detta tänkte jag att man kan tvätta bort i maskinen.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16718&plats_id=1261

Skjortan:
Storlek: Medium
Här trodde jag att jag blivit utsatt för nån form av practical joke. Det står på hemsidan att den är "rymlig och praktisk". Eftersom jag i vanliga fall har L på skjortor så tog jag en M för att kompensera detta.
Resultatet var likväl något som skulle kunna jämföras med ett tvåmannatält och jag vet fortfarande inte om den ska vara såhär eller om de satt fel storlek på skjortan.

Jag har jämfört lite med en av mina vanliga L-skjortor, den är 104 cm över bröstet. Min ITAB M-skjorta är 120 cm!
L-skjortan är 65 cm från översta knappen ända ner, M-skjortan från ITAB är 77cm. Alltså mer något som liknar XXL.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16964&plats_id=1484

Tror ni detta kan stämma eller är produkten felmärkt, jag blev helt förundrad när allt det andra passade så bra och allt var samma märke?

Jag har rest genom SOA ggr flera och har testa både Haglöfs byxor och ett par från Lundhags som var för varmare klimat, men tycker bägge sög att resa i. Då jag ogillar byxor med "zip off" ben använder jag bara långbyxor och ingen av dem var speciellt sköna eller praktiska. För små benfickor och bägge var rätt tajta och blev äckligt varma och svettiga. Det som var bra var att bägge hade dragkedjor för fickorna, men det var väl det enda jag gillade.

Det jag har rest mest i är ett par gamla gröna amerikanska militärbyxor i 100% bomull, och dessa har varit mina absoluta favoriter. De har även en liten ficka i ena benfickan som vart perfekt att förvara passet i. Tror jag betalade 500 baht för dem i Bangkok, och de har vart med på alla mina senare resor i varma länder. Praktiska, billiga, slittåliga, luftiga, snabbtorkande och fruktansvärt sköna, svårt att slå.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg