Klädråd Mt Fuji

Softshell är ingen vinterjacka, kan jämföras med en vindstopper. Materialet är stretchig och funkar bra även vid lite duggregn. Är vattenavvisande och mer eller mindre vindtätt dock inte vattentät, finns många olika varianter. Alla outdoor märken erbjuder softshells. På grund av stretchigheten är det behagligt att vandra i. Är den bra vindtätt ska den ha någon form av ventilation.

Nu vet jag inte hur mycket det regnar/blåser normalt sett på Fuji, och vad det värsta kan bli. Finns ju som sagt inga träd eller annat att skydda sig vid som jag förstått. Jag var med om en dag i slutet på Juni (regnsäsongen) uppe i samhället på Mt Koya där det kom ett otrevligt skyfall. Den regnjacka jag hade med höll absolut inte måttet (mest för att den var för liten tror jag) när jag med raska steg tog mig längs gatorna. Värre situationer blir det ju under tyfonernas antågande.

Har väl hört si och så om det där med att bli blöt under. Risken för köldskador och hypotermi ökar ju om man inte blir av med svetten som jag förstått, och dödsfall har inträffat pga att folk fryser ihjäl. Därav förstår jag inte riktigt nöjet med att traska upp klädd i shorts och t-tröja. Därför försöker jag få bort så mycket som möjligt. Vet att jag blir väldigt varm (inomhus) i den "fleecetröja" jag har i jobbet, utomhus är den okej, sen hur den är i ansträngning vette sjutton dock.

Softshell, är det som typ vinterjacka?
Det ar forstas omojligt att med tvarsakerhet saga hur vadret ar eller kommer att bli pa Mt Fuji.Rent historiskt sett sa ar det dock sa att vadret ar nagot mer stablit pa sommaren. Jag har inte varit med om jatteskiftande vader, utan antingen har det regnat hela vagen eller sa har det varit stralande solsken hela vagen.

Min hogst personliga asikt ar att du klarar dig "varmemassigt" med regnklader och fleece (forutom mossa, vantar,understall och byxor). fryser du fast du har pa dig detta kanske du skall borja fundera pa att avbryta eller ga in i en stuga. Tank pa att detta inte ar gratis. Du behover kopa nagot dar. Racker dock med att kopa lite varm choklad eller nagot liknande.

Ha aven med dig vaxel for att betala ev toalettbesok.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg