• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

vibbe; sa:
2.
a) KAN DU VISA MIG EN TEST SOM TESTAR KIKARE OCH HUR
DE SER UT EFTER 10-30 ÅR . DVS GLAPP, PARALLELLITET,
FUKTSKADOR, MATERIALETS ÅLDRING, UV-BESTÄNDIGHET, M.M.

b) KAN DU VISA MIG EN TEST SOM ANGER VAD DET KOSTAR
ATT REPARERA KIKARNA EFTER +12 ÅR , +32 ÅR OCH OM DET
FINNS RESERVDELAR TILL DESSA KIKARE ?

´
[Ändrat av vibbe 2006-12-21 kl 15:03]

2 A Jag kan inte visa dig ett sånt test. Däremot kan jag förmoda på goda grunder att den som varit rädd om sin icketyska/Österrikiska kikare fortfarande har en fullgod kikare efter 10-30 år. Min svärfar har en rysk kikare som inte ens är tät som fortfarande efter 30 år följer honom och har bra optik efter bruksbehov för honom.
 
vibbe; sa:
a) KAN DU VISA MIG EN TEST SOM TESTAR KIKARE OCH HUR
DE SER UT EFTER 10-30 ÅR . DVS GLAPP, PARALLELLITET,
FUKTSKADOR, MATERIALETS ÅLDRING, UV-BESTÄNDIGHET, M.M.

b) KAN DU VISA MIG EN TEST SOM ANGER VAD DET KOSTAR
ATT REPARERA KIKARNA EFTER +12 ÅR , +32 ÅR OCH OM DET
FINNS RESERVDELAR TILL DESSA KIKARE ?

Kan du?
 
vibbe; sa:
. EN PERSON SOM LIGGER I FRONTEN OCH SKRIVIT LITE
TEKNOLOGISK HISTORIA, VET VAR HAN/HON STÅR.

De flesta andra som ligger i fronten har vett nog att hålla en låg profil. Vilken front pratar du om? Att läsa att du skrivit "lite teknologisk historia" är ju lätt att misstolka som att du faktiskt bedrivit forskning snarare än att bara planka zeiss webskola...

vibbe; sa:
(Har skrapat bort alla märken på mina kikare, så att
ingen obekant skall kunna se dessa)

STOOOR foliehattsvarning på sånt. ~:-/

vibbe; sa:
MEN DET VIKTIGASTE AV ALLT:

* MAN GJORDE BARA DET MAN SJÄLV VAR BÄST PÅ
- FINMEKANIK I ALL SIN ENKELHET

Vad hände med "DU KUNDE INTE HA MER FEL", och "VILKEN SKOLÅDA SOM HELST DUGER"? Du har väl ändå inte börjat ta till dig vad ANDRA skriver?? Håll linjen för tusan. ;-)
 
vibbe; sa:
. DE SOM TYCKER ATT DESSA JAPANSKA GLUGGAR
SKULLE VARA LIKA BRA.

(Vill inte gå in på detaljer om objektiv.
Det är fel spår)

. TILL DESSA PERSONER VILL JAG SVARA :

" VARFÖR DÅ INTE VÄLJA JAPANSKA GREJER RAKT IGENOM "

(Många tänker/tycker nog så, tyvärr)
[Ändrat av vibbe 2006-12-21 kl 13:17]

Visst finns det japanska gluggar som är bra, till och med bättre än sina tyska motsvarigheter, ett exempel är Canon EF 200/1.8 som har det högsta uppmäta MTF-värdet på photodo av alla gluggar dom testat, även de tyska.

Sanningen är den att varje märke har sina guldkorn när det gäller kameraobjektiv och vill man ha det absolut bästa så får man nog vara beredd att ha av flera märken så väl tyska som icke tyska.
 
2.
a) KAN DU VISA MIG EN TEST SOM TESTAR KIKARE OCH HUR
DE SER UT EFTER 10-30 ÅR . DVS GLAPP, PARALLELLITET,
FUKTSKADOR, MATERIALETS ÅLDRING, UV-BESTÄNDIGHET, M.M.

b) KAN DU VISA MIG EN TEST SOM ANGER VAD DET KOSTAR
ATT REPARERA KIKARNA EFTER +12 ÅR , +32 ÅR OCH OM DET
FINNS RESERVDELAR TILL DESSA KIKARE ?
-------------------------------------------------
Mera 2 a. Verkar inte finnas från tyska tillverkare heller. Så hur vet man då vetenskapligt. Eller är naturvetenskap overifierat tyckande?

b. Min poäng här är: köp ny efter 12 eller 32 år för ytterligare en 4.e del av priset och spara fortfarande pengar. Bygger bara på antagandet att de är lika bra i övrigt: Ingen har lyckats visa motsatsen med annat än tyckanden här på forumet.

Vad gäller andra europeer i närområdet kanske du tänkte på Schmidt och Bender och Kahles/Helia. Alla är bra. Mitt gebit är mera kikarsikten och alla dessa utom Leica gör bra sådana men även Leupold och Bauch och Lomb gör lika bra kikarsikten med mycket långa garantitider.

Så vad talar för att du verkligen har rätt....Jag är på gång att köpa tyskt och vill ha ett argument som bygger på nåt som du verkligen vet och kan berätta om varför du vet.

Trevligt att se dig i tråden igen Johannes. Imorgon blir min sista dag sen tar jag Focusen och far till fjälls.

Bosse
 
Nirrebosse (Bo Grindborg) skrev TYVÄRR:


"HAR DU EN BRUNSKJORTA MED BRÖSTFICKOR.
Nog kan väl andra än forna nazistater göra optik. Du shockerar mig med dina åsikter gällande världshandel. "
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

. VAD ÄR DETTA FÖR BILLIGT, PRIMITIVT SNACK ?

. HUR BILLIG FÅR MAN VARA ?

. OVANSÅEND SNACK ÄR INTE VÄLKOMMET PÅ NÅGON WEBBSIDA,
SOM DU BORDE FÖRSTÅ.


FÖR DE SOM ÄR INTRESSERADE AV KIKARE FORTSÄTTER JAG NÄSTA INLÄGG MED :

- LAO6 -


´
 
vibbe; sa:
Nirrebosse (Bo Grindborg) skrev TYVÄRR:


"HAR DU EN BRUNSKJORTA MED BRÖSTFICKOR.
Nog kan väl andra än forna nazistater göra optik. Du shockerar mig med dina åsikter gällande världshandel. "
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

. VAD ÄR DETTA FÖR BILLIGT, PRIMITIVT SNACK ?

. HUR BILLIG FÅR MAN VARA ?

. OVANSÅEND SNACK ÄR INTE VÄLKOMMET PÅ NÅGON WEBBSIDA,
SOM DU BORDE FÖRSTÅ.


FÖR DE SOM ÄR INTRESSERADE AV KIKARE FORTSÄTTER JAG NÄSTA INLÄGG MED :

- LAO6 -

Sorry VIBBE. Du har faktiskt rätt i din iaktagelse.
Jag ber dig ödmjukast om förlåtelse för mitt övertramp.

Märker en viss desperation hos mig själv över det sätt som den här tråden framskrider. Har sen länge förlorat hoppet om att lära mig nåt nytt om kikare.
har blivit mer en polimik med dig. Verkar inte tillföra mig nåt mer, annat än dumt beteende.

Ha en god jul allihop.

Bosse




´
 
vibbe; sa:
Nirrebosse (Bo Grindborg) skrev TYVÄRR:


"HAR DU EN BRUNSKJORTA MED BRÖSTFICKOR.
Nog kan väl andra än forna nazistater göra optik. Du shockerar mig med dina åsikter gällande världshandel. "
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

. VAD ÄR DETTA FÖR BILLIGT, PRIMITIVT SNACK ?

Jo, det där kändes som ett ordentligt övertramp. Låt oss lyfta skitsnacket till en lite högre nivå än så där i alla fall?
/R
 
Tumbleweed; sa:
Låt oss lyfta skitsnacket till en lite högre nivå än så där i alla fall?

Du menar även över begrepp som "foliehattsvarning" ;)

Det var förvisso väldigt kul eftersom just avlägsnandet av gapiga varumärken (på kläder) är ett beteende jag delar med Vibbe. Förhoppningsvis ett av få, men ändå.

God jul och gott nytt på er!
 
Nordesjö; sa:
Tumbleweed; sa:
Låt oss lyfta skitsnacket till en lite högre nivå än så där i alla fall?

Du menar även över begrepp som "foliehattsvarning" ;)
....

Hoppla, där fick jag så jag teg. :) Jag vill ju inte påskinna att någon i forumet nu levande eller död person faktiskt HAR en foliehatt, utan bara meddela att det var den association jag gjorde till det i mitt tycke paranoida beteendet att anonymisera sina kikare. Att ta bort ett "skrikigt" märke är väl en sak, liksom att ta bort etiketten på t.ex. Pepsiflaskan om man råkar vara sponsrad av Coca-Cola, men att skrapa bort märkningen på kikaren ser jag inte en rationell bakgrund till. De flesta som har intresset känner ju igen de olika tillverkarnas designer på flera meters avstånd ändå.
/R
 
Har inte så mycket erfarenhet av kikare förutom en gammal tysk och en nyare japansk som bådar funkar bra.

Däremot har jag en hel del erfarenhet av mikroskop. Skillnaden mellan Zeiss och Leica å enda sidan och Olympus å andra sidan är ganska påtaglig i ett avseende: kvalitetskänslan. Nikon ligger nånstans emellan. Tyska mikroskop känns tunga och solida och när man vrider på reglagen går dom mjukt men samtidigt stabilt. Olympus å andra sidan känns lite smäckiga och rattar och reglage har en tendens att ramla av om man är oförsiktig.

Rent optiskt är de alla likvärdiga.

Johannes
 
´,,,,


DET DÄR MED ATT SKRAPA BORT/AVLÄGSNA MÄRKEN, HAR EN EGEN HISTORIA/FÖRKLARING. JAG TAR DET I SLUTET AV FÖRESTÄLLNINGEN.

EN DEL GÖR DET KONSTIGT ENKELT FÖR SIG, SÅSOM
I EX. NEDAN:

. VILKEN MINIRÄKNARE ÄR BÄST ?

. SVAR: "JAG HAR EN MINIRÄKNARE XX, OCH JAG
ÄR NÖJD MED DEN EFTERSOM DEN ALLTID RÄKNAR RÄTT" !


¤ JAG MENAR, ATT DÅ MAN HAR ALLA (DE FLESTA) VARIABLERNA OCH FAKTA PÅ ETT FAT, DÅ FÖRST KAN MAN VÄLJA VAD SOM ÄR LÄMPLIGAST.

¤ ALLA HAR INTE SAMMA BEHOV OCH DÄRFÖR BLIR DET PERSONLIGA VALET OLIKA, AV NATURLIGA SKÄL.




´