• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

vibbe; sa:
DET DÄR MED ATT SKRAPA BORT/AVLÄGSNA MÄRKEN, HAR EN EGEN HISTORIA/FÖRKLARING. JAG TAR DET I SLUTET AV FÖRESTÄLLNINGEN.

EN DEL GÖR DET KONSTIGT ENKELT FÖR SIG, SÅSOM
I EX. NEDAN:

. VILKEN MINIRÄKNARE ÄR BÄST ?

. SVAR: "JAG HAR EN MINIRÄKNARE XX, OCH JAG
ÄR NÖJD MED DEN EFTERSOM DEN ALLTID RÄKNAR RÄTT" !

¤ JAG MENAR, ATT DÅ MAN HAR ALLA (DE FLESTA) VARIABLERNA OCH FAKTA PÅ ETT FAT, DÅ FÖRST KAN MAN VÄLJA VAD SOM ÄR LÄMPLIGAST.

¤ ALLA HAR INTE SAMMA BEHOV OCH DÄRFÖR BLIR DET PERSONLIGA VALET OLIKA, AV NATURLIGA SKÄL.

Frågor som rör subjektiva uppfattningar har ju ofta inte absoluta svar, ditt exempel om miniräknare är ju en sådan. Jag vill minnas att frågan i den här tråden var ställd som "vilken kikare DU tycker bäst om", inte vilken som är *den bästa kikaren*. Det är väl enkelt nog att svara på? Du behöver alltså bara svara på vad som är ett lämpligt val för dig. Monokularet och kärleken till tysk optik har vi ju redan koll på. Sen väntar jag faktiskt med spänning på förklaringen till de anonyma kikarna! :)
/Richard
 
.


- LAO6 -


.......FLADDRANDE HORISONT OCH PARALLELL STRÅLGÅNG.....


DÅ MAN SER HORISONTEN I EN KIKARA OCH DENNA BEFINNER
SIG I CENTRUM, SER DEN RAK UT I DE FLESTA KIKARE.

DÅ HORISONTEN LIGGER UNDER CENTRUM BÖJS DENNA MER
ELLER MINDRE NEDÅT I KIKAREN. DÅ DEN I STÄLLET
BEFINNER SIG OVANFÖR SYNFÄLTETS CENTRUM BÖJS DEN
UPP MER ELLER MINDRE.

. GENOM ATT MED KIKAREN VINKLA DEN UPP OCH NER, SÅ ATT
HORISONTEN BEFINNER SIG OMVÄXLANDE ÖVER OCH UNDER, KAN
MAN SER HUR DEN FLADDRAR I KANTERNA.

DETTA FLADDER ÄR STÖRRE I EN DÅLIG KIKARE ÄN FÖR EN
BÄTTRE KIKARE.

* DEN GEOMETRISKA FÖRVÄNGRINGEN ÄR BESVÄRANDE STOR
I EN SÄMRE KIKARE . MED DETTA FÖJER OCKSÅ SÄMRE SKÄRPA I KANTERNA.

........................................ X ......................................

DET ÄR AV STÖRSTA VIKT ATT STRÅLGÅNGEN I DE BÅDA
"TUBERNA" ÄR PARALLELLA .

DÅ MAN SER I EN KIKARE MED SÄMRE PARALLELLITET, KOMPENSERAS DETTA AV DEN MÄNSKLIGA "MJUKVARAN"*.

I EN KIKARE MED HÖG KAVALITÉ BEHÖVER INTE DEN
PERSONLIGA "MJUKVARAN" INGRIPA.

DET ÄR OCKSÅ VIKTIGT ATT DEN MEKANSKA KONSTRUKTIONEN
ÄR SÅ GJORD ATT DEN BIBEHÅLLER SIN INSTÄLLNING OCKSÅ
EFTER MÅNGA ÅRS ANVÄNDNING. SKULLE NÅGOT VARA GALET
(kan hända om oturen är framme) SÅ ÄR DET VIKTIGT ATT
DETTA GÅR ATT JUSTERA (tar högst 20 min att fixa).

MJUKVARAN*
ENLIGT SENASTE RÖN (MED MAGNETKAMERANS HJÄLP) SÅ ÄR MAN GANSKA SÄKER PÅ ATT DENNA KOMPENSATION SKER I HJÄRNAN, OCH INTE SOM MÅNGA TROR MED ÖGONEN.

.OVANSTÅENDE KUNSKAP ÖVERENSSTÄMMER MYCKET VÄL MED "EGEN BEPRÖVAD ERFARENHET". JAG FÅR NÄMLIGEN
ONT I "KNOPPEN" OCH INTE ÖGONEN, EFTER EN LÄNGRE
TIDS OBSERVATION MED EN DÅLIG KIKARE.

¤ NUMERA FÅR JAG ONT I HUVUDET, BARA JAG SER EN SÅDAN DÅLIG KIKARE PÅ NÄRA HÅLL!
 
,


Tumbleweed (Richard Jonsson) skrev:

. " Monokularet och kärleken till tysk optik har vi ju redan koll på. "

SVAR: CENTRALEUROPEISK, HAR ALDRIG NÄMNT ETT LAND

DEN JAPANSKA KÄRLEKEN KAN BLI BESVARAD, MEN FÖRUTSÄTTNINGEN ÄR ATT DEN HÅLLER I MINST 30 ÅR !

DVS. MÅNGA LOVAR RUNT MEN HÅLLER TUNT.

*OM DOM NU ÄR SÅ BRA, VARFÖR GER DE INTE 30 ÅR GARANTI?

DET KOSTAR LITE ATT HÅLLA RESERVDELAR.
 
Låt gå för "centraleuropeisk" då.. Kravet på 30 års livslängd bör nästan åtföljas av en beskrivning av vad som konstituerar "normalt" användande. I extremfall kan jag ta världens dyraste kikare och genom oaktsamhet ge den en livslängd på ett par få minuter, samtidigt som jag kan låta en billig "skräpkikare" stå hemma i 50 år och ha den i perfekt skick hela tiden.
/R
 
Bosse kommer ut ur UTVISNINGSBÅSET.

Utvisningsbåset gav mig tid att tänka igenom mitt plumpa sätt att försöka skämta om tyskoptik men som ju helt och fullt landade på VIBBE vilket faktiskt inte var den ursprungliga meningen.

Nu är det ju igentligen kikarna jag är intresserad av så likt Eric Lindros (Foppahistorien) fortsätter jag min kantstötta karriär. Jag håller mig undan dribblarna hädanefter och går direkt på mål.


------------------------------------------------------
vibbe; sa:
.


- LAO6 -


.......FLADDRANDE HORISONT OCH PARALLELL STRÅLGÅNG.....


DÅ MAN SER HORISONTEN I EN KIKARA OCH DENNA BEFINNER
SIG I CENTRUM, SER DEN RAK UT I DE FLESTA KIKARE.

DÅ HORISONTEN LIGGER UNDER CENTRUM BÖJS DENNA MER
ELLER MINDRE NEDÅT I KIKAREN. DÅ DEN I STÄLLET
BEFINNER SIG OVANFÖR SYNFÄLTETS CENTRUM BÖJS DEN
UPP MER ELLER MINDRE.

. GENOM ATT MED KIKAREN VINKLA DEN UPP OCH NER, SÅ ATT
HORISONTEN BEFINNER SIG OMVÄXLANDE ÖVER OCH UNDER, KAN
MAN SER HUR DEN FLADDRAR I KANTERNA.

DETTA FLADDER ÄR STÖRRE I EN DÅLIG KIKARE ÄN FÖR EN
BÄTTRE KIKARE.

* DEN GEOMETRISKA FÖRVÄNGRINGEN ÄR BESVÄRANDE STOR
I EN SÄMRE KIKARE . MED DETTA FÖJER OCKSÅ SÄMRE SKÄRPA I KANTERNA.

----------------------------------------------------

DISTORTION

Hoppas det är ok att ta detta ett varv för att se om jag tydligt förstått vad som menas.

Det vi talar om här är väl kikarens distortion.

Kikare är inställda för att vara distortionsfria i bildens mitt ;Dvs där tyngdpunkten för det skarpa seendet(gula fläcken)ligger. Detta gör att linjer i centrum av bilden blir raka.
I en kikare som inte är korrigerad ser bilden tunnformig ut vid kanten. Dvs linjer följer kikarlinsens rundning utåt. Detta ger en störande känsla av rullningseffekt när man rör kikaren i sidled.
Detta korrigeras genom att man ställer in distortionen så att linjerna i utkanten istället faller inåt mot mitten. Kuddform. Ett fenomen som ögat/hjärnan irriteras mindre av.

En bra kikare levererar således en så plan bild som möjligt men med hjälp av korrigering mot kuddform.
En sämre kikare ger tydligare kuddform i bilden och en rent dålig kikare är inte korrigerad alls och ger en irriterande tunnformad rundning.

Ytterligare ett sätt förutom det av VIBBE här ovan beskrivna är att titta på en rak kant i kikarens utkant för att se skärpa och vilken typ av rundning som den raka linjen utsätts för.

- Exempel.
Ta nåt helt rakt Exvis: om du har ett hus i närhetenen använd husgaveln eller takkanten och se till att föremålet täcker en lång del av kikarens ytterkant, våg eller lodrätt.

- Fotnot. Detta kommer ur Swarovskis reklamkikarskola men har visat sig stämma på egna kikare och i jaktaffärens kikare upp till Zeiss viktory och Swarovski SLC kvalitet. Dock mer framträdande i billigare kikare.

Som jag sagt i ett tidigare inlägg så försöker vissa tillverkare krympa effekten av detta genom att ge ett mindre synfält och därför undvika den besvärande kvaliten i kanten.

Bosse
 
,,´


- LA07 -


...................................... GLAS .......................................

"GLAS" SOM MAN BRUKAR SÄGA, ÄR VARKEN FLYTANDE ELLER
FAST FORM UTAN HALVFLYTANDE, A-M-O-R-F-T.

EX.
. DE OM SETT LITE NOGGRANNARE PÅ RIKTIGT GAMLA
GLASRUTOR (gamla hus) KAN UTAN SVÅRIGHETER SE ATT
FÖNSTERGLASEN ÄR TJOCKARE NERTILL ÄN UPPTILL.
GLASET HAR RUNNIT NER UNDER ÅRENS LOPP.

. DE SOM IAKTTAGIT EVENTUELLA "LUFTBUBBLOR" (finns
rikligt av i gamla glas)OCH VARIT OBSERVANT, HAR
KANSKE LAGT MÄRKE TILL ATT DESSA FÖRFLYTTAR SIG
MED ÅREN, INTE MYCKET MEN I ALLA FALL.

OVANSTÅENDE GÄLLER FÖR DET MAN TILL VARDAGS KALLAR "GLAS".

* DETTA GÄLLER INTE FÖR DET MAN KALLAR "KRISTALLGLAS".

DÄRFÖR BEHÖVER INGEN VARA OROLIG FÖR ATT LINSERNA SKALL
FLYTA UT PÅ KIKARE ELLER ANDRA OPTISKA INSTRUMENT
(ni kan sova lugnt om nätterna).

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

TILL OPTISKA INSTRUMENT HAR MAN ETT SPECIELLT "KRISTALLGLAS"
SOM TILL FÖR NÅGRA ÅR SEDAN INNEHÖLL BL.A. ARSENIK OCH BLY.

SEDAN NÅGRA ÅR ANVÄNDER MAN "KRISTALLGLAS" FRITT
FRÅN ARSENIK OCH BLY. MAN ANVÄNDER I STÄLLET NÅGOT SOM
KALLAS FLUORIDHALTIGA GLAS (FL-GLAS)

EX. KIKARE 10X40 FL

* DETTA FL-GLAS ÄR LÄTTARE ÄN DET GAMLA, HAR BÄTTRE
OPTISKA EGENSKAPER OCH ÄR MINDRE REP-KÄNSLIGT.


SAMMANFATTNINGSVIS SÅ GER DE SENASTE FL-GLASEN OCH DE SENASTE YTBEHANDLINGAR PÅ LINSER, PRISMOR OCH SPEGLANDE
YTOR EN TRANSMISSION SOM MOTSVARAR 92 % AV DET TOTALA
INFALLANDE SYNLIGA LJUSET.

MAN MENAR ATT DEN PRAKTISKA GRÄNSEN (FÖR ALL FRAMTID)
LIGGER VID CA 95%.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
DETTA BETYDER ATT MAN INTE KAN GÖRA SÅ MYCKET MER PÅ TRANSMISSIONENS-OMRÅDET OCH DÅ I EVIGHETERS EVIGHETER.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




.
[Ändrat av vibbe 2006-12-22 kl 14:00]
 
vibbe; sa:
. DE OM SETT LITE NOGGRANNARE PÅ RIKTIGT GAMLA
GLASRUTOR (gamla hus) KAN UTAN SVÅRIGHETER SE ATT
FÖNSTERGLASEN ÄR TJOCKARE NERTILL ÄN UPPTILL.
GLASET HAR RUNNIT NER UNDER ÅRENS LOPP.

Att be dig om en källa till ett påsående är väl som att försöka sälja bacon i Iran, men ändå: Källa?

Enligt mina källor, bl a Glasforskningsinstitutet http://www.glafo.se , är detta en vida spridd myt. Anledningen till att rutorna i riktigt gamla fönster ofta är tjockare nedåt är dels tillverkningsmetoderna för rutorna, dels att glasmästarna helst monterade rutorna med den tjockare sidan nedåt.

//Anders
 
(Anders Tedeholm) skrev,TYVÄRR:

"Att be dig om belägg för dina påståenden är väl som att försöka sälja bacon i Iran, men ändå: Källa?

Enligt mina källor är ditt påstående en vida spridd myt....."
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

VI NATURVETARE GILLAR INTE SKROCK.
DET FINNS EXAMENSUPPGIFTER (ANVÄNT DEM SJÄLV) DÄR MAN
RÄKANAR UT DETTA OCH DET FINNS SÄTT ATT MÄTA GLASENS
ÅLDER MED KÄNNEDOM AV DENNA EFFEKT.

* VORE DET INTE BÄTTRE ATT HA LITE KÖTT PÅ BENEN INNAN
DU KOMMER MED SKROCK.

FRÅGA FOLK SOM ÄR ALLMÄNBILDADE I NATURVETENSKAP
FÖRST. DET TYCKER MAN ÄR DET MINSTA MAN KAN BEGÄRA...


.