Bosse kommer ut ur UTVISNINGSBÅSET.
Utvisningsbåset gav mig tid att tänka igenom mitt plumpa sätt att försöka skämta om tyskoptik men som ju helt och fullt landade på VIBBE vilket faktiskt inte var den ursprungliga meningen.
Nu är det ju igentligen kikarna jag är intresserad av så likt Eric Lindros (Foppahistorien) fortsätter jag min kantstötta karriär. Jag håller mig undan dribblarna hädanefter och går direkt på mål.
------------------------------------------------------
vibbe; sa:
.
- LAO6 -
.......FLADDRANDE HORISONT OCH PARALLELL STRÅLGÅNG.....
DÅ MAN SER HORISONTEN I EN KIKARA OCH DENNA BEFINNER
SIG I CENTRUM, SER DEN RAK UT I DE FLESTA KIKARE.
DÅ HORISONTEN LIGGER UNDER CENTRUM BÖJS DENNA MER
ELLER MINDRE NEDÅT I KIKAREN. DÅ DEN I STÄLLET
BEFINNER SIG OVANFÖR SYNFÄLTETS CENTRUM BÖJS DEN
UPP MER ELLER MINDRE.
. GENOM ATT MED KIKAREN VINKLA DEN UPP OCH NER, SÅ ATT
HORISONTEN BEFINNER SIG OMVÄXLANDE ÖVER OCH UNDER, KAN
MAN SER HUR DEN FLADDRAR I KANTERNA.
DETTA FLADDER ÄR STÖRRE I EN DÅLIG KIKARE ÄN FÖR EN
BÄTTRE KIKARE.
* DEN GEOMETRISKA FÖRVÄNGRINGEN ÄR BESVÄRANDE STOR
I EN SÄMRE KIKARE . MED DETTA FÖJER OCKSÅ SÄMRE SKÄRPA I KANTERNA.
----------------------------------------------------
DISTORTION
Hoppas det är ok att ta detta ett varv för att se om jag tydligt förstått vad som menas.
Det vi talar om här är väl kikarens distortion.
Kikare är inställda för att vara distortionsfria i bildens mitt ;Dvs där tyngdpunkten för det skarpa seendet(gula fläcken)ligger. Detta gör att linjer i centrum av bilden blir raka.
I en kikare som inte är korrigerad ser bilden tunnformig ut vid kanten. Dvs linjer följer kikarlinsens rundning utåt. Detta ger en störande känsla av rullningseffekt när man rör kikaren i sidled.
Detta korrigeras genom att man ställer in distortionen så att linjerna i utkanten istället faller inåt mot mitten. Kuddform. Ett fenomen som ögat/hjärnan irriteras mindre av.
En bra kikare levererar således en så plan bild som möjligt men med hjälp av korrigering mot kuddform.
En sämre kikare ger tydligare kuddform i bilden och en rent dålig kikare är inte korrigerad alls och ger en irriterande tunnformad rundning.
Ytterligare ett sätt förutom det av VIBBE här ovan beskrivna är att titta på en rak kant i kikarens utkant för att se skärpa och vilken typ av rundning som den raka linjen utsätts för.
- Exempel.
Ta nåt helt rakt Exvis: om du har ett hus i närhetenen använd husgaveln eller takkanten och se till att föremålet täcker en lång del av kikarens ytterkant, våg eller lodrätt.
- Fotnot. Detta kommer ur Swarovskis reklamkikarskola men har visat sig stämma på egna kikare och i jaktaffärens kikare upp till Zeiss viktory och Swarovski SLC kvalitet. Dock mer framträdande i billigare kikare.
Som jag sagt i ett tidigare inlägg så försöker vissa tillverkare krympa effekten av detta genom att ge ett mindre synfält och därför undvika den besvärande kvaliten i kanten.
Bosse