• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

vibbe; sa:
JAG SOM TRODDE ATT 1000 LJUS SKULLE TÄNDAS !
MEN MINST FEM (5) ÄR JU INTE DÅLIGT DET HELLER, TROTS ALLT!

Det finns en annan kille som också brukade drömma om tusen ljus. Akta så du inte hamnar i dåligt sällskap! ;-)
http://www.infoplease.com/ipa/A0900156.html

vibbe; sa:
NÄR JAG FINNER DET LÄMLIGT FORTSÄTTER JAG DÄR JAG SLUTADE, DVS LINSER OCH DÅ MED DEN FÖRSTA LINSEN SOM KALLAS 1. OBJEKTIV (DETTA ORD ANVÄNDES SLARVIGT/FELAKTIGT AV MÅNGA TYVÄRR) OCH
2. DEN SISTA LINSEN SOM KALLAS OKULAR (DETTA ORD ANVÄNDS INTE LIKA SLARVIGT)

Kan det inte vara så att både objektiv och okular faktiskt består av grupper av *flera* linser? Det är åtminstone så jag alltid föreställt mig det hela.
/R
 
Re: Seriös kikariaktagelse BASNIVÅ och nyttigt.

Nirrebosse; sa:
Kikaren plattar till världen. Avstånd som i verkligheten är mellan 10 meter och en mil ser i kikaren ut som avståndet mellan 1 meter och 1 kilometer. DVS plattare.
Mycket intressant. Det verkar ju självklart när du säger det, men jag hade helt glömt bort den effekten av kikaren.
/R
 
Tja, nu har vi en teknologie doktor i tillämpad optik (som nog tycker att 3:e uppgiften är tung just nu), och sen HAR VI EN SJÄLVUTNÄMD EXPERT SOM INTE KOMMER MED NÅGRA SOM HELST BELÄGG FÖR SINA PÅSTÅENDEN OCH INTE ENS KAN SVARA PÅ VILKEN UTBILDNING HAN HAR I ÄMNET.

Jag undrar vem jag ska tro på? :)
 
Sarvi; sa:
Tja, nu har vi en teknologie doktor i tillämpad optik (som nog tycker att 3:e uppgiften är tung just nu), och sen HAR VI EN SJÄLVUTNÄMD EXPERT SOM INTE KOMMER MED NÅGRA SOM HELST BELÄGG FÖR SINA PÅSTÅENDEN OCH INTE ENS KAN SVARA PÅ VILKEN UTBILDNING HAN HAR I ÄMNET.

Jag undrar vem jag ska tro på? :)
Vad spelar det för roll vem som vinner ett "råkurr i tjöt?"

Köp den kikare som passare din plånbok och använd den med förnuft. Oavsett om du skall köpa en dator, en TV, en båt så finns det folk som kan och vet en jävla massa. Alla har de olika åsikter. Men det festliga är att om man sätter sig in i ämnet och bildar sig en egen uppfattning, då upptäcker man ofta att experterna mest påminner om blåbär under en torrsommar. Visserligen blåa, men små, torra och innehållslösa.

Min kikare köpte jag på Claes Ohlssons i Göteborg. 8x42 tror jag det står på den. Fabrikat? Ingen aning. Det har man för säkerhets skull inte satt ut. Men man kan se genom båda hållen i den. Det räcker för mig.
 
Sarvi; sa:
Tja, nu har vi en teknologie doktor i tillämpad optik (som nog tycker att 3:e uppgiften är tung just nu), och sen HAR VI EN SJÄLVUTNÄMD EXPERT SOM INTE KOMMER MED NÅGRA SOM HELST BELÄGG FÖR SINA PÅSTÅENDEN OCH INTE ENS KAN SVARA PÅ VILKEN UTBILDNING HAN HAR I ÄMNET.

Jag undrar vem jag ska tro på? :)

Speciellt eftersom denne EXPERT tycker att hans slarvigt formulerade meningar räcker som klara belägg/bevis för hans åsikt, oavsett vad tillverkare och vetenskaplig literatur på området säger.
 
´
- LA03 -


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
* Först, som alla kanske förstår, så besvaras INTE:

1. Avancerat Trams
2. kaosskapande Virrigheter

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

LITE MER OM MULTICOATING OCH DESS NAMN.

DÅ LJUS ("synligt ljus") TRÄFFAR EN NAKEN YTA AV GLAS, BLIR FÖRLUSTERNA CA 7%.

I MITTEN AV 1930-TALET BÖRJADE MAN TILLVERKNINGEN AV
REFLEXREDUCERANDE SKIKT PÅ GLAS-LUFT-YTOR.
DETTA MEDFÖRDE ATT FÖRLUSTERNA NU BLEV FANTASTISKA CA 2 %.

OBS. EN SÅDAN MINSKNING ÄR I-N-T-E MÖJLIG EN GÅNG TILL!
DET VIKTIGASTE OCH STÖRSTA STEGET HADE MAN TAGIT OCH
DÅ FÖR ALLTID (EVIGHETERS EVIGHETER).

SOM DE FLESTA VET SÅ FINNS DET ETT ANTAL LINSER OCH
OFTAST TVÅ PRISMOR . DEN SAMMALAGDA FÖRLUSTEN BLIR
DÅ AVSEVÄRT SÖRRE.

UNDER SLUTET AV 1970 UTVECKLADE MAN DETTA SKIKT ÄNNU
MER OCH MAN LADE DÅ PÅ 4-6 SKIKT. DETTA KALLAR MAN DÄRFÖR, "MULTI-COATING". NU BLEV FÖRLUSTERNA FÖR DE BÄSTA "MULTICOATING" OFATTBARA CA 0.1 % (CA 0,1 %).

* OBSERVERA ATT DETTA GÄLLER FÖR TRANSMISSION DVS. FÖR
LINSER SAMT INGÅNGS/UTGÅNGSYTAN I PRISMA.

DE SPEGLANDE YTORNA I PRISMA CA 3-5 STYCKEN VAR FORTFARNDE (TILL SLUTET AV 1980-TALET) BELAGDA MED ETT SILVERSKIKT - "SILVERSPEGLAR".

- / -


,
 
vibbe; sa:
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
* Först, som alla kanske förstår, så besvaras INTE:

1. Avancerat Trams
2. kaosskapande Virrigheter

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Nej, det skulle ju, åtminstone i punkt 2, för din del innebära att du pratade med dig själv mer än vad som kan anses hälsosamt...
/R
[Ändrat av Tumbleweed 2006-12-17 kl 15:00]
 
´

öringen (Staffan Andersson) skrev:

- LA03 -

Hur ska det tolkas?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

" Den som lever får se ......"

NÄSTA INLÄGG BLIR MED HÖG SANNOLIKHET:

- LA04 -


..................................................
..................................................
..................................................


- / -


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
 
vibbe; sa:
Då en ljusstråle passerar ETT Transparant Medium, Glasskiva, Lins, m.m sker alltid vid ingång och utgång, dvs TVÅ gånger, REFLEXION . I själva linsen sker alltid ABSORPTION. Detta medför därför ljusförluster.

Den besvärligaste är REFLEXION eftersom den "lever loppan" och "grumlar bilden", försämrar kontrasten m.m.
(bilden blir "vattnig och mister all dynamik")

Ovanståend meför att i en kikare med 10 liser (inklusiv prismor) uppstår

2 X 10 = 20 st reflexioner!

Säg att 2% går förlorat vid reflexion. Detta medför då:

1 x 0,98 x 0,98 x 0,98 ........... 0,98

(dvs motsvarar 2 % inflation i 20 år )

Av ljuset återstår då. ca 2/3 och 1/3 är förluster.
Det värsta med detta ljus är att det "lever loppan i
kikaren "

vibbe; sa:
DÅ LJUS ("synligt ljus") TRÄFFAR EN NAKEN YTA AV GLAS, BLIR FÖRLUSTERNA CA 7%.

2% eller 7%?

För den som är intresserad kan jag berätta att den korrekta siffran för ljusstrålar som träffar en glasyta vinkelrätt är ca 4%. Detta är den sk Fresnelreflektionen som beräknas med formeln

R = (n_glas - n_luft)^2/(n_glas + n_luft)^2

där n_luft är ca 1 och n_glas är ca 1.5.

Johannes