Och inte att förglömma kikarens ljustransmission: De bästa europeiska tillverkarna ligger på ca 90~95% medan det finns märken/modeller som ligger neråt 60% i ljustransmission. Skillnader på 3% och mer går att urskilja med ögat.
Och till ögats pupill kan i normalfall bli max runt 7mm, och hur äldre ögat blir desto mindre flexibelt blir det och detta värde sjunker något då. Men som sagt ett större utgångspupill på en kikare är ingen nackdel...
Mvh troswe
Det finns givetvis hur usla kikare som helst. Håller man sig till nyare modeller av kända märken så har man städat bort en hel del junk.
I övrigt kan man kolla seriösa recensioner och inte minst själv prova de modeller man är intresserad av före köpet.
På
https://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=284 ,
www.binomania.it ,
www.allbinos.com och
http://www.houseofoutdoor.com/verrekijkers/verrekijkers-testen-en-vergelijken/ finns det en del att bita i för den som så önskar.
"Normalfall" är inget fungerande värde här. Jag har själv sett pupiller på över 9 mm på samma sätt som en del (främst äldre) kan ha pupillstorlekar nedåt 1,5 mm. Eftersom pupillstorleken är så varierande även inom en och samma åldersklass blir det för svårt att dra några säkra slutsatser.
Min erfarenhet säger att man kanske inte alltid måste ha en kikare anpassad till ens maxpupill. Man måste komma ihåg att skymningsvärdet speglar en aktiv verklighet, såtillvida att själva förstoringen kommer att göra detektionen av detaljer avsevärt enklare än vad det obeväpnade ögat klarar i skymning.
För några år sedan hade jag med mig en Vortex Fury 6.5x32 och en Zeiss 10x32 FL på kvällen. När en lärkfalk flög över mig i skymningen var jag utmärkt nöjd med den upplevda ljusstyrkan hos Zeissen, liksom när jag tittade ut över det platta landskapet med vassbäddar och strandängar.
Först när jag, kanske 20 minuter efter solnedgången, kom in i skumrasket i bokskogen blev det uppenbart att Vortexkikaren med ca 4,9 mm utgångspupill var betydligt ljusare.
Med en 8x32 hade skillnaden varit mindre; 10x32 får sägas vara en dagtidskikare. Ändå var den riktigt bra så länge det fanns något nämnvärt dagsljus kvar.
Jag skulle inte våga påstå att högre geometrisk ljusstyrka är överreklamerat. Hur ofta man verkligen har nytta av det (i synnerhet på sommarfjället) är en annan sak. En riktigt bra 8x30/8x32 är lite av en kompromiss, men det är sannerligen mycket lite man får ge efter på, och man får en kikare man sällan kommer att tveka över att ta med sig.
En sådan är större än en minikikare, men såväl hantering som bild är vida överlägsen även de bästa minikikarna och ger upp mycket lite till en 8x42.