• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kasta medalj

utan att lägga mig i bedömningarna av de sportsliga aspekterna i domslutet... tycker det är oerhört gött att se folk reagera så genuint emotionellt... äkta känslor ser vi för sällan, bara en massa pseudogrejer... mer känslor, mer reaktioner och lite lite mindre artighet skadar inte... alla gånger...

(ps
vet inte varför jag skriver som ninapenda men ibland känns det rätt bra av nån anledning...)
 
Så må vara men ska alla som anser sig feldömda i sportsammanhang få ett frikort att bete sig som de vill?

Nu ska vi inte överrdriva. Han kom till ceremonin. Han tog emot medaljen men gick sen och lade den på mattan och lämnade sen lugnt och städat ceremonin. Inga övriga protester, inga störninmgar eller utbrott.
 
jag tycker att han gjorde helt rätt, jag skulle aldrig kunna underkasta mig domare eller sekretariat som själva bryter mot reglerna som är uppsatta.

Att dom olympiska spelen skulle va nån sorts uppvisning i konformitet där det inte är idrottsutövare som tävlar utan snarare representanter för sina land tycker jag är befängt. Det är jättebra att han vågar visa sitt missnöje, som det ju fanns fog för, det handlar inte bara om poängen som utdelades utan även om poäng som inte utdelades. Att dom ljuger om att dom har granskat video, att dom ändrar motiveringen till domslutet efter ett par timmar.

Han kommer dit för att vinna och har all rätt i världen att göra det han önskar med sin medalj, tror inte det är nått han vill ha kvar ändå med tanke på vad den kommer påminna om.
För medaljer har han ju redan.
 
Domslut

Reglerna finns på nätet om du är intresserad: http://www.swedewrestling.se/regler/070814Brottningsregler.pdf
Inte helt uppenbart hur poäng räknas och hur periodvinnaren utses...

Vad var den officiella anledningen till att italienare fick poängen som gav rondseger ?
Var det mattflykt ? Om inte, vilken var den officiella anledningen ?
Var finns definitionen av mattflykt ? Svensken kryper från mitten ut mot kanten och kommer utanför med åtminstone ena handen. Kan det vara mattflykt enligt reglerna ? I så fall, varför var det inte mattflykt när italienaren gjorde ett par liknande krypningar tidigare under matchen ?
Dock så signalerar ju domaren som finns på mattan poäng för italienaren när båda brottarna fortfarande befinner sig i mitten och då borde det väl inte vara mattflykt.
(Matchen finns i sin helhet på svt.se och var för övrigt inte någon bra match enligt mig och jag kunde inte se att någon skulle vara bättre än den andre. Jag kan dock nästan inget om brottning.)

Om svensken vunnit ronden så är det ändå inte säkert att han vunnit matchen.

Ett enstaka tveksamt eller felaktigt domslut är inte speciellt ovanligt inom sport. Italien förlorade mot Belgien i OS-fotbollen efter några riktigt märkliga domslut, till exempel en solklar straff för Italien som istället blev varning för filmning. Det brukar ändå inte bli speciellt mycket protester och snack om uppgjorda matcher, köpta domare etc.

Om man idrottar enbart för att ta ett OS-guld så tycker jag att man är snett ute. Ska det inte vara kul (också) ?

/A
PS. Fram för fler domarlösa sporter.
 
Domslutet mot Ara avseende mattflykt var nog OK. Problemet är snarare att det var enda gången de dömde så. Så egentligen är det alla andra gånger då de inte dömt mattflykt så snabbt som var fel.
 
Nu ska vi inte överrdriva. Han kom till ceremonin. Han tog emot medaljen men gick sen och lade den på mattan och lämnade sen lugnt och städat ceremonin. Inga övriga protester, inga störninmgar eller utbrott.
Jag skrev "ett frikort att bete sig som de vill", inte att Ara protesterat, stört eller fått utbrott. Han kom, deltog i det som passade honom, sedan gjorde han som han ville. Men jag antar att du ställer upp som bedömare av vilka protokollavvikelser som är OK till nästa OS då?
 
Nä det gör jag inte. Men då detta redan skett så är min åsikt att det var en ganska städad protest. Han hade kunnat föra ett oväsen under ceremonin, men gjorde det inte.
 
Domaren dömmer

Varesig det gäller fotboll, gymnastik eller brottning så är det domaren som dömmer. Friidrotten och hockeyn har videodomare, fotbollen är på väg att göra lika. Det är klart märkligt att inte brottningen tillåter videogranskning. Även om det inte hade ändrat domslutet så borde domarna i alla fall kolla på filmen. Matchen finns ju dokumenterad från alla möjliga vinklar. Andra idrotter till och med på amatörnivå har regler som möjliggör protest.

Förhoppningsvis så kommer brottarreglerna ändras i framtiden.

Han har aldrig lämnat något positivt dopingtest. Vissa av medljörerna har tidigare åkt fast för doping men det vanärar tydligen inte IOK, huvudsaken att det haft 2 års karens...

Bragdguld till Ara!
 
Han har aldrig lämnat något positivt dopingtest. Vissa av medljörerna har tidigare åkt fast för doping men det vanärar tydligen inte IOK, huvudsaken att det haft 2 års karens...

Bragdguld till Ara!

Det finns en tradition med doping... Men att kasta medaljen är något nytt som kan straffas hårt... Varför kan inte Sverige muta dommarna så att vi vinner fler medaljer?

/Stellan
 
Jag kan förstå att han vill protestera mot ett i hans ögon orättvist domslut, men då ska han göra det genom att inte ens komma till utdelningen, och gärna låta det åtföljas av något i stil med "en medalj vunnen oärligt är jag hellre utan." Att gå till utdelningen för att få slänga medaljen är bara barnsligt. Å andra sidan, vad gör man om man bestämmer sig först på plats, ångrar sig i stundens hetta? Ska man stå och flina då bara för att spela med i något som redan är av så tveksam "ärlighetsgrad" som hela olympiaden? (allt ifrån vilket land som får OS (vilket ju är en olympiad i korruption i sig oavsett vart spelen hamnar) till dopning till att t o m simning blivit en prylidrott... och f ö en sådan där man skulle kunna ta bort hälften av de överlappande distanserna och ändå komma hem med fler guld än i någon annan idrott)
 
nu är jag av den bestämda övertygelsen att alla på den nivån är/har varit dopade.. oavsett det så är det lite kul att man två år efter en doping dom kan komma tillbaka, man har ju inte tillgodogjort sig dopingen 2 år tidigare?

det finns bara två vägar att gå:

1. släpp skiten fri eller gör en "top fuel" klass där allt är tillåtet
2. livstids avstängning vid första missen..