• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kasta medalj

Uppfriskande

Jag tyckte det var uppfriskande med protesten. Det har underhållit mig idag. Han får väl göra vad han vill med sin medalj.
/Matias
 
Hmm, killen som vann kan inte lastas för detta: men - Aras beteende förstörde förmodligen den största dagen i hans liv.

Ara hade istället kunnat protestera innan, eller vägrat brottats.


Pajasfasoner, och jäkligt lågt mot segraren.
 
Om Ara vägrat att brottats kanske det också förstört dan för nån?

Dessutom kanske Ara inte tyckte det gjorde SÅ mycket att segraren som förvisso kan tänkas vara helt oskyldig till förloppet fick sin segerdag förstörd om nu Ara tyckte att segraren inte skulle ha varit segrare om det gått rätt till.

(Har fortfarande inte kollat nåt på tv eller så, så jag har ingen som helst aning om hur det egentligen verkade vara med domslutet.)
 
Jag tycker att det var helt rätt av Ara att kasta medaljen.
Han kunde mycket väl ha vunnit guld, och jag tycker att han markerar skarpt vad han tycker om domarens handling.
och domaren dömer helt klart fel. Han var köpt!
 
Har nu sett sekvenserna, och beträffande mattflykten så behöver man ju inte vara brottare för att förstå det felaktiga i domslutet.

Att Ara reagerade var ju inte konstigt. Hans satsning från förra OS till detta är ju inget han kan rycka på axlarna åt.
 
Det verkar vara ett sjukt system att det inte ska gå att begära videogranskning av tvivelaktiga domslut. Och inte går det att lämna in protester heller! De aktiva körs ju över totalt, inga rättigheter alls tycks det. Lägg därtill en krånglig regelbok, matchavgörande lottningar och mygel i kulisserna. Grekisk-romersk brottning kan ligga löst till i OS-programmet. Aras protest har fått åtminstone en och annan svensk och förhoppningsvis IOK att öppna ögonen, bra så!
 
Tar tillbaka det där om dagis,när man sett och sen hört efteråt så verkar det ju inte annat än att han "skulle" förlora!
Tacka vet jag klockor och måttband som domare!
 
Det verkar vara ett sjukt system att det inte ska gå att begära videogranskning av tvivelaktiga domslut. Och inte går det att lämna in protester heller! De aktiva körs ju över totalt, inga rättigheter alls tycks det. Lägg därtill en krånglig regelbok, matchavgörande lottningar och mygel i kulisserna. Grekisk-romersk brottning kan ligga löst till i OS-programmet. Aras protest har fått åtminstone en och annan svensk och förhoppningsvis IOK att öppna ögonen, bra så!

Jag har inte sett matchen för den visas inte på rysk eller kazakhisk TV... Har kollat på en del andra matcher och det ser mest ut som att två vuxna män ligger och kramas på mattan. Har inte koll på vilka regler som gäller så det är svårt att förstå varför och hur deltagarna får poäng. Vad gäller egentligen? Helt klart enklare när man kan mäta avståndet med måttband eller mäta tiden.

Att kasta medaljen ger en tydlig signal. Det diskuterades på rysk TV igår...

/Stellan
 
Tycker att det var bra att han kastade medaljen, men mindre bra att han bråkade och stökade i lokalen.

håller helt med. de som säger att det var fånigt har nog inte sett matchen. det är mycket tydligt att domaren har bestämt sig i förväg (med eller utan pengar inblandade) vad han ska döma.
 
Jag har inte sett matchen för den visas inte på rysk eller kazakhisk TV... Har kollat på en del andra matcher och det ser mest ut som att två vuxna män ligger och kramas på mattan. Har inte koll på vilka regler som gäller så det är svårt att förstå varför och hur deltagarna får poäng. Vad gäller egentligen? Helt klart enklare när man kan mäta avståndet med måttband eller mäta tiden.

Att kasta medaljen ger en tydlig signal. Det diskuterades på rysk TV igår...

/Stellan
Reglerna finns på nätet om du är intresserad: http://www.swedewrestling.se/regler/070814Brottningsregler.pdf
Inte helt uppenbart hur poäng räknas och hur periodvinnaren utses...
 
Tyckte det var bra gjort med tanke på hur äckligt korrumperade domarna kan vara.

Jag känner stark sympati för de som viger en del av sitt liv för att sedan förlora mot fuskare som köpt domare eller dopat sig.

Man undrar hur de människorna kan leva med sig själva men det är väl inte så svårt att hitta barnsliga bortförklaringar gissar jag.
 
En poäng som jag tycker förbigås i sammanhanget är detta med sportsligt beteende. Jag har inte sett matchen, det är möjligt att detta är det ett solklart fall av korruption eller iaf en grov domarmiss. Så må vara men ska alla som anser sig feldömda i sportsammanhang få ett frikort att bete sig som de vill? Det finns massvis med exempel man dra upp (La mano de Dios) där en förlorare kan anse sig snuvad på segern. Jag tror att det är en farlig väg att gå att låta idrottsutövare få carte blanche för uppträden...