Det kan synas så, men bara vid en hastig anblick
Om ett företag skriver om "sina produkter" så är det väl självklart att de pratar om produkter som de tillverkar själva?
Nej, inte för mig, eller hur, det kan ju som jag skrev ovan tolkas som de produkter man säljer. Frågan var ju om de hade återförsäljare i övriga landet.
Någon egen tillverkning har de ju inte heller, de köper från fabrik i Estland. Som så många andra. Och jag tror inte de är de enda kunderna i den fabriken.
Legotillverkning och uppmärkning är mycket vanlig idag, samma fabrik kan tillverka åt konkurrerande varumärken.
Ta ICAs egna varor, som Patric nämnde. Du tycker att det är självklart att de tillverkar sina produkter själva, det är ju deras egna varor, men "deras" köttbullar tillverkas av SCAN, hamburgarna av Lithells , och ofta finns både SCANs köttbullar och Lithells burgare i samma disk, till ett annat pris. Samma gäller COOP, Willys etc.
Oärligt och oseriöst? Självklart att de tillverkar själva?
Nej, inte för mig, men tror man det så kan man få fadd smak i munnen.
De andra produkterna är ju inte deras. Baltic-västarna är t.ex. Baltics produkter, inte Kanotbutikens.
Om man tolkar "våra produkter" som "de vi säljer" och inte som "de vi själva tillverkar" så funkar det utmärkt, och det skrev jag oxå i mitt förra inlägg.
Och vems produkt är Kanukvästarna, enlig din definition? För mig skiljer enbart loggan och priset när man jämför med Baltic? Är Kanuk och Baltic två olika fabriker som råkar göra så pass lika produkter?Jag är skeptisk.
Sen reagerade jag mest på att det skulle vara oärligt att sälja samma eller liknande produkter till olika pris i olika butiker. Och är det nu så att Kanotbutiken verkligen avser "sina" kanoter när de skriver att "deras produkter" bara kan köpas hos dem (en rimlig tolkning, men inte den enda) så är det på sin höjd en slarvig formulering, eller tror någon att de hade brottsligt uppsåt och försöker lura alla sina kunder? Oseriös och oärlig tycker jag fortfarande är obefogade omdömen. Och kanske ärekränkande, vad vet jag?
Mikael