precis..
vi hade en lokal handlare som sålde 4-hjulingar av finaste märke till fantastiska priser, fullservericeavtal och rubbet, folk från hela sverige valfärdade tills hans lagård för att köpa maskiner.. övriga handlare i Sverige gick ihop och krävde av generalagenten att vår lokala handlare skulle stoppas att köpa maskiner vilket skedde..
Exemplen är tyvärr inte svåra att hitta. Och effekten tyvärr färre stora aktörer med homogen prissättning. Konsumenten förlorar, för ingen tror väl att man sätter lägre priser på detta sätt?
kontentan är att att prisbilden anpassas efter förutsättningarna, dom andra handlarna är inga skojare för att dom har dyrare lokaler men dom skall inte ha rätt att försätta en annan handlare med enklare lokaler i konkurs.. det kan bli fel åt bägge hållen..
dom stora elektronikjättarna har egen märkning av sina vitvaror för att komma undan prisgaranti, bluff o båg? jag vet inte så noga, konsumenterna blir mer och mer medvetna, jag tror att det är farligt att tro att individen är korkad bara för att grupen beteer sig som en flock får..
Just detta gjorde mig rätt så "irriterad" senast vi böt vitvaror. Det var ganska snabbt konstaterat att samma prylar förekom med olika etiketter hos de olika bolagen, t o m tillverkare angav på hemsidan att XYZ 123e var en specialmodell av XYZ123 enbart för AvochPå eller strömdvärgen. Eftersom prisgarantins enda uppgift är att få tveksamma kunder att handla utan att jämföra priset i förväg, eftersom man i efterskott tror att man kan få ersättning, och det verkligen bara är uppmärkningen som skiljer så är det här något som jag mycket hellre skulle kalla oseriöst, eventuellt bedrägligt, än att butiker sätter olika priser på samma varor. Eftersom hela branschen sysslar med det så är en liknelse med karteller occh prissamarbete kanske inte obefogad.
Mikael