Kanotbutiken

Det är inte direkt avancerat att importera produkter från dessa kinesiska tillverkare direkt. Det är bara att beställa, de flesta företag är intresserade av att sälja, och de kinesiska företagen är ju ofta riktigt bra att ha att göra med för små importörer. (Nu är kanske vagnen från balticum, men det förändrar väll inte grundfrågan)

Nja, man måste faktiskt också CE-märka produkten om man tar in den till EU. Och det är den som FÖRST importerar produkten som kommer att räknas som "tillverkare" inom EU.

Det är lite riskabelt, för om man köper in en produkt och nån annan sen börjar importera samma produkt så blir man ansvarig för olyckor som den andra importörens produkter orsakar (eftersom det var den som tog in den första produkten som är ansvarig).

Nja, man måste faktiskt också CE-märka produkten om man tar in den till EU. Och det är den som FÖRST importerar produkten som kommer att räknas som "tillverkare" inom EU.

Det är lite riskabelt, för om man köper in en produkt och nån annan sen börjar importera samma produkt så blir man ansvarig för olyckor som den andra importörens produkter orsakar (eftersom det var den som tog in den första produkten som är ansvarig).

Har ingen egen erfarenhet av dylikt, men blir inte i regel CE märkningen först problematisk med större kontroll (av produkten) och regelverk, på mera kritiska produkter, där det kan ske olyckor om produkten fallerar.
En kajakvagn torde väll tillhöra kategorin enkla produkter att importera och ce-märka.
Förövrigt CE-märker inte många privatimportörer sina båtar på egen hand. För att förenkla med försäkringar o dyl? Om en privatimportör kan CE-märka 1 st fritidsbåt, där det borde krävas mer av tredjeparts kontrollörer o dyl borde ju en kajak-vagn vara en enkel sak?

----------------------------------------------------
Vill bara nämna att jag är väldigt förvånad över mångas reaktioner.
Många hänvisar till att det är så här det går till på köpmarknaden och att det är xxx% påslag på ditt och datt.

Tro nu inte att jag är väl medveten om hur det går till på marknaden. Även om jag inte jobbar i butiksbranchen själv så har jag en del vänner som gör det, varav en är butikschef och det är han som sätter priserna.
Nejdå, du har nog inte lurat någon att tro att du vet hur det går till. :)

Måhända att butikerna behöver göra detta för att överleva m.m

Men nu är det inte det jag reagerade på utan att det är exakt samma vagn (åtminstone samma bild) och det skiljer så pass mycket i pris.
Det är väl självklart att Biltema kan sätta ett lägre pris eftersom de köper in ett större sortiment men det försvarar ändå inte prisskillnaden.
Eftersom jag är konsument så bryr jag mig inte ett dugg om att butiken behöver sätta vissa priser för att överleva utan ser först och främst priset.

Det spelar ingen roll om andra butiker också sätter höga priser. Det gör det inte mer accepterat!

//Peter

Ditt resonemang känns lite bakvänt.
Du kan förstå att butiken måste sätta detta pris för att överleva, ändå kan du inte acceptera priset, du tycker det är självklart att Biltema kan sätta ett lägre pris, ändå är det inte acceptabelt att de har olika priser. Bestäm dig!
Sen om du som konsument bara tittar på priset är det din rättighet, passar inte priset så köp nån annanstans. Hur svårt kan det va?

Mikael

Ditt resonemang känns lite bakvänt.
Du kan förstå att butiken måste sätta detta pris för att överleva, ändå kan du inte acceptera priset, du tycker det är självklart att Biltema kan sätta ett lägre pris, ändå är det inte acceptabelt att de har olika priser. Bestäm dig!
Sen om du som konsument bara tittar på priset är det din rättighet, passar inte priset så köp nån annanstans. Hur svårt kan det va?

Mikael

Förtydligande!
Jag kan förstå att en del butiker behöver sätta ett högre pris men det motiverar inte ett så pass högt pris.
Att jag som konsument väljer att handla eller inte är också ett val jag gjort. Jag tänker inte handla i Kanotbutiken.
Men jag kan ändå inte förstå att så pass många i denna tråden, rätt av, accepterar att det går till på detta viset.
//Peter

Förtydligande!
Jag kan förstå att en del butiker behöver sätta ett högre pris men det motiverar inte ett så pass högt pris.
Att jag som konsument väljer att handla eller inte är också ett val jag gjort. Jag tänker inte handla i Kanotbutiken.
Men jag kan ändå inte förstå att så pass många i denna tråden, rätt av, accepterar att det går till på detta viset.
//Peter

Oavsett om man accepterar det eller inte så är den prisskillnaden inget bevis på att butiken är oseriös.

/OJ

Oavsett om man accepterar det eller inte så är den prisskillnaden inget bevis på att butiken är oseriös.

/OJ

Jag ser det som att det är en oseriös prissättning! Vilket därmed också (som jag anser!) gör butiken oseriös.
Alla håller inte med om det. Nej det förstår jag!

Jag vill poängtera att överskriften " Kanotbutiken oseriös handlare!?" avslutas just med ett frågetecken.
Det är alltså inte bara ett påstående som jag gör utan också en fråga till andra.
Jag tycker väl att folk har fått yttra sin ståndpunkt.
//Peter

Vem är egentligen oseriös

Jag var igen in på sportaffären Team Sportia (bredvid ICA) och kollade på ”Silva” ledlampan. (Se mitt tidigare inlägg 2008-04-15, 14:37)

Lampan nu kostar 99 SEK på Team Sportia och finns i en förpackning som det står ”Silva” på, och kostar 10 SEK på Jula i en förpackning utan namn. Nu är Silva lampan i en igensvetsad förpackning så det går inte att se allt, men jag kan inte se någon skillnad på min ”Julalampa” för en 10:a och Silvas för 99 SEK.

Om någon är oseriös, är det Team Sportia eller Silva, eller kanske båda?

Per

Jag var igen in på sportaffären Team Sportia (bredvid ICA) och kollade på ”Silva” ledlampan. (Se mitt tidigare inlägg 2008-04-15, 14:37)

Lampan nu kostar 99 SEK på Team Sportia och finns i en förpackning som det står ”Silva” på, och kostar 10 SEK på Jula i en förpackning utan namn. Nu är Silva lampan i en igensvetsad förpackning så det går inte att se allt, men jag kan inte se någon skillnad på min ”Julalampa” för en 10:a och Silvas för 99 SEK.

Om någon är oseriös, är det Team Sportia eller Silva, eller kanske båda?

Per

Ja! Frågan är ju vem som är oseriös?
Frågan jag vill ställa, först och främst, är om det är exakt samma lampa. Om vi nu, mot förmodan, antar att det är det så anser jag att Team Sportia har gjort en oserös prissättning. Utan tvekan!

Men som sagt! Bara för att något ser exakt likadant ut behöver inte innebära att det är exakt samma vara (som det ju faktiskt är i vagns-fallet)

//Peter

Förtydligande!

Vet du så pass mycket om kanotbutiken att du kan säga att deras pris inte är motiverat?

//Peter

Hur menar du, jag accepterar att du inte handlar i en butik du tycker är för dyr.
Eller förstår du inte att vi är många som accepterar att en butik sätter sina priser och vi konsumenter väljer att handla där vi tycker vi får mest för pengarna? Och tom betalar lite extra ibland för att få grejer här och nu genast??
Alternativen till detta har inte funkat hittils, eller hur.
Men att det kan löna sig att jämföra priser är ju uppenbart, och bra. Rikprislistor tycker jag mindre bra om.

Mikael

Vet du så pass mycket om kanotbutiken att du kan säga att deras pris inte är motiverat?

Hur menar du, jag accepterar att du inte handlar i en butik du tycker är för dyr.
Eller förstår du inte att vi är många som accepterar att en butik sätter sina priser och vi konsumenter väljer att handla där vi tycker vi får mest för pengarna? Och tom betalar lite extra ibland för att få grejer här och nu genast??
Alternativen till detta har inte funkat hittils, eller hur.
Men att det kan löna sig att jämföra priser är ju uppenbart, och bra. Rikprislistor tycker jag mindre bra om.

Mikael

Nej!
Jag har inte satt mig in i deras bokslut för att se deras intäkter och utgifter håller sig. Jag har inte ringt ett samtal till dom och intervjuat dom o.s.v

Jag vet inte ett dugg om dom!
Förutom det som går att finna på deras hemsida och en artikel på blocket.
För vissa räcker detta, för andra inte. Men för mig duger det alldeles utmärkt.

Läs mina tidigare inlägg! Allt som finns av intresse går att läsa där. Jag tänker inte dra en tråd till evinnerligheten genom att hålla på att förklara mig hela tiden!

Härmed anser jag att tråden är avslutad för min del!

//Peter

Rikprislistor tycker jag mindre bra om.

Mikael

precis..

vi hade en lokal handlare som sålde 4-hjulingar av finaste märke till fantastiska priser, fullservericeavtal och rubbet, folk från hela sverige valfärdade tills hans lagård för att köpa maskiner.. övriga handlare i Sverige gick ihop och krävde av generalagenten att vår lokala handlare skulle stoppas att köpa maskiner vilket skedde..

kontentan är att att prisbilden anpassas efter förutsättningarna, dom andra handlarna är inga skojare för att dom har dyrare lokaler men dom skall inte ha rätt att försätta en annan handlare med enklare lokaler i konkurs.. det kan bli fel åt bägge hållen..

dom stora elektronikjättarna har egen märkning av sina vitvaror för att komma undan prisgaranti, bluff o båg? jag vet inte så noga, konsumenterna blir mer och mer medvetna, jag tror att det är farligt att tro att individen är korkad bara för att grupen beteer sig som en flock får..

Affärer får väl prissätta sina varor precis som de vill? De som inte anser det har väl då etiska/moraliska/politiska skäl till att inte acceptera den nyvarande marknadsekonomin?
Politiska motiv kan jag förstå, men om någon hänvisar till etik eller moral så skulle det vara intressant att höra det resonemanget.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg