Kanotbutiken

Jag kan inte förstâ var det oseriösa beteendet är.
Det kallas marknadsekonomi.
Om en handlare anser att maximal vinst ligger i att sälja mânga till lâgt pris och den andra säljer färre till högre pris sâ är det ju upp till kunden att välja leverantör.

Oseriöst tycker jag därimot att det är att försöka hänga ut en butik pâ detta sättet utan orsak, mer än möjligen irritationen att ha betalt för mycket.

Vi kan nog göra en lâng lista över saker som säljs dyrare i ena butiken än i andra, läsken var väl ett bra exempel.
Nej, jag har inget med butiken i frâga att göra, har inte ens en kanot.

Jag tycker det är fult och skulle aldrig lita på handlaren. Det säger liksom sig själv. Luras han på en sak så är det stor sannolikhet flera.

Ja men vadå, de luras väl inte?

De tar ett högre pris än Biltema ja, men det är väl inte att luras?

I såna fall är t.ex. ELFA ena riktiga lurendrejare. Titta på vad de tar för en vanlig Osram 40 W matt glödlampa med E27-sockel, och jämför med vad Jula tar för en vanlig Osram 40 W matt glödlampa med E27-sockel.

(Bara för att jag nyligen har gjort den jämförelsen i en diskussion om huruvida ELFA är billiga eller inte:)

att luras är att sätta ett toyota märke på en skitbil som volvo och försöka sälja den som en toyota.. att det finns prisskillnader har inget med lurendrejeri att göra.

Jag köpte någon gång i vintras en LED lampa på Jula för att ha på nyckellknippan. Lampan kostade 10 SEK. Artnr: 957015 Bild saknas på Julas webbsida.

När jag var på en ”sportaffär” (=mest kläder) häromdagen, så fanns en för mig likadan LED lampa i en förpackning som det stod Silva / Primus eller något annat ”fint” namn på (kommer inte ihåg), men LED lampan i den ”fina förpackningen” kostade 99 SEK.

Hade det varit så att jag köpt LED lampa för 99 SEK och sedan hittat en likadan för en 10:a då hade jag känt mig lurad om än inte på någon större förmögenhet, men på principen ”köp en betala för 10”

Per

Jösses vilka småungar

PetNor Peifen eller vad ni nu kallar er. Skaffa ett arbete istället. Ni verkar ha alldeles för mycket fritid för att sitta och beklaga sig över en simpel kanotvagn. Hade ni varit normalt skolade hade ni vetat att allt precis allt kommer från samma leverantör. Nämligen Kina, Vissa förbättringar resp försämringar på produkterna. Dvs man får det man betalar för kvalitets mässigt. Orginal eller Kopia. Sen kan ju vissa handlare ha längre garantier, Öppet köp som är längre mm. Slår vad om att PetNor jobbar för Biltema i Norsborg eller Handen. Men ni verkar idoga. Varför inte göra en riktigt grundlig undersökning och ta med Fliesberg,Vildmarksmagasinet. Kanske upptäcker att Fjällräven jackan jag betalde 7000 för hade jag kunnat köpa exakt likadan för 300 i Peking. Eftersom en flygbiljett dit kosta idag 4500 så har man ju sparat 2200 bara på jackan. Och vem vet vilken som är kopian???

Personligen så bär jag allt jag har med mig ut i naturen

Gary

Oskäligt ekonomiskt avtal = ocker = lurendrejeri

inte straffbart, bara oetiskt

och som brune nämner, vart går gränsen?

"Ocker, i svensk rätt ett brott som innebär att någon utnyttjat någon annans nödsituation eller oförstånd för att få till stånd oskäliga ekonomiska avtal, till exempel lån med oskäligt hög ränta."

om ocker = lurendrejeri så är det solklart, inget sådant har begåts hos kanotbutiken vad jag förstår.. om ni inte anser er vara oförmögna att köpa en produkt som den här..

att det föreligger prisskillnader är inte oetiskt, det finns massor av faktorer som påverkar detta, hur skall en liten butik kunna skriva samma avtal som biltema, redan på första raden skiljer sig förutsättningarna för biltema och kanotbutiken.. det här är ganska enkel matematik..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg