Kanotbutiken

Oseriösa köpare

Som redan sagts så beror utpriset på en mängd saker.

Biltema ger säkert inte bort någonting utan lägger säkert på 50-30% sedan har vi Moms på 25% vagnen är säkert gjord på andra sidan Jorden så frakt lär tillkomma. Säkert finns det även någon mellanhand innan man når tillverkaren.

I princip betalar man för oförädlade råvaror. Den stakarn som satt ihop vagnen lär inte fått många sekiner

För att ge lite perspektiv kostar det 300:- att gå till frisörn, en biobiljett går på en hundring.

Personligen känner jag mig alltid olustig inför sånna här "sjukt billiga" grejer.

Hans Friedel

Det ligger ju en hel del i det.

MEN, hur mycket blir det av att man lägger till nåt led och höjer priset till det dubbla??

Same shit, different price...

Om det nu är en exakt lika dan produkt (förutom då vikten?) Så är de ju också då tillverkade i samma land, samma frabrik. Vilket innebär att den stakars arbetaren får lika lite oavsett i vilken butiks den nu köps i. Skillnaden är ju då att biltema inte skrinnar dig på pengar.

Fast Kanotbutikens vagn kanske är made in Sweden.

Självklart kan man bara spekulera i kanotvagnens krokiga resa innan den hamnar hos Biltema. Men man får iallafall en magkänsla som inte är speciellt trevlig.

Bara för att saker är lika behöver inte betyda att de är gjorda i samma fabrik. Men som sagt jag har ingen som helst aning hur det ligger till i detta fall Biltema kanske tillverkar sin i en Friggebod bakom centralagret

Och nej jag gillar inte heller att gödsla med pengar fast det känns skönt om mina surt förvärvade dinarer kan göra någon slags nytta.

Man kan också tänka på att Kanotvagnen skall bära sin egen kostnad hos Biltema. Den skall lastas i något huvudlager. Nisse på lagret skall lägga den på rätt hylla i affären m.m. Sedan kommer någon kund typ "Godag Godag min gode man jag ämnar att inköpa Kanotvagnen ni har på sidan xxx i eran katalog. Är den bra?? Jasså ni vet ingeting om sagda produkt. Då skulle jag vilja tala med föreståndaren. Godag Godag herr Föreståndare Eran kanotvagn synes mig lite kostsam finns den möjligen att köpa begagnad?? och så vidare

Hans Friedel

Bara för att saker är lika behöver inte betyda att de är gjorda i samma fabrik. Men som sagt jag har ingen som helst aning hur det ligger till i detta fall Biltema kanske tillverkar sin i en Friggebod bakom centralagret

Hans Friedel

Om BILTEMA tillverkar sin vagn i en friggebod bakom centrallagret borde vagnen var betydligt dyrare. Det finns en ekonomisk anledning varför alla fabriker flyttas till Kina.

Jag tycker inte Kanotbutiken aer oseriös bara för att de ha ett högre pris. De har inte samma möjlighet att dumpa priser för att slå ut andra butiker. Om man tycker att alla butiker som har högre pris är oseriösa så kan man kolla på pricerunner.se

Jag skulle ha köpt min vagn på BILTEMA...

/Stellan

Vad är konstigt?

senast jag kollade var det mycket billigare att köpa Coca cola på ica maxi än i kiosken vid stranden. Oseriöst? nej knappast.

Kajakhandlare säljer kajaker och vill erbjuda sina kunder lite kringutrustning han kollar biltemakatalogen och går och köper ett par stycken som han lägger på hyllan för att hans kunder skall slippa åka till biltema och handla. Han dubblar priset på den eftersom den som köpt en kajak av honom skall kunna få rabatt på varan ändå inte skall gå back. god service som förhoppningsvis uppskattas av kunden.

Fånig rubrik

Är väl inget nytt eller ovanligt eller upprörande att en mindre butik tar lite större marginaler på vissa varor än de stora kedjorna. Jag skulle också ha köpt vagnen på Biltema, men för många är det säkert värt extra med personlig service och rådgivning från folk som kan produkterna (förhoppningsvis). Köper man kajak/kanot + all kringutrustning som ett paket är inte några hundralappar mer för den där vagnen mycket att bråka om.

Det är klart, men biltema är ju inte det första stället man besöker om man söker kvalité. Men å andra sidan så är ju ex biltemas gas både billig och helt bra...så jag kanske skall tänka om..

tja, deras fasta nycklar, lednycklar och hylsor har 10års garanti och är fantastiskt prisvärde, till och med yrkesmännen har svårt att motivera köp av andra märken.. sen vet jag oxå att man bör handla på biltema med ett kristiskt öga..

Helt rätt Siven.
På friluftsvaror ligger säkert marginalen hos återförsäljaren på 100%. Men det är inte så konstigt, gå in i en friluftsbutik så har de förhållandevis mycket personal jämfört mad antalet kunder. Titta på CO eller Biltema eller matbutiken, där har du förhållandevis lite personal mot vad kunderna handlar och de kan då ha lågre marginaler.

Nu vet jag inte vad Kanotbutiken är för företag, men jag gissar att de inte har så speciellt många kunder en tisdag förmiddag jämfört med Biltema så det är klart att de måste ta ut ett högre pris.

I det här fallet

så verkar det onekligen som Kanotföretaget köpt vagnarna på Biltema.

Jag kan inte se att det är oseriöst att de tar ut ett högre pris för sin lagerhållning än vad Biltema gör.

Prisskillnader är i stort bra för kunden. Igår jämförde jag t ex priset på en nyutkommen ljudbok i två affärer. 100 kr billigare en trappa upp i Farsta centrum.

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg