• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kan man annat än skratta

Fortsätter lite offtopic gällande kommentaren på kommentaren på kommentaren på kommentaren - eller hur det nu blev... ;)

Almgren; sa:
olle11; sa:
En annan kommentar:
Icahandlarn har sällan förväntningar på sig att vara den så kallade Tredje Statsmakten.

Och vadå? Tredje statsmakten är et uttryckl som uppkommit pga tidningarna, det är inte tvärtom. Vad du förväntar dig av tidningar har väldigt lite att göra med hur de styrs. Om de inte skapar avkastning till sina ägare så finns de inte.
Jo serru Christian: Jag hävdar likväl att likheten med ICA-handlarn haltar en del (samtidigt som det såklart finns viktiga likheter = avkastningskravet). Det handlar inte bara om läsarnas förväntningar... En del av de journalister jag känner, inte alla, har en inte så liten världsförbättrarådra, vill lyfta fram orättvisor, vill presentera "sanningen" och exempelvis politikers brutna löften. Nä då, alla får inte det jobbet, alla lyckas inte med den viljan jämnt.

Trots att mediaföretagets överlevnadsvilja, avkastningen och artikel-per-timmeproduktionen är viktig... Trots att man kanske inte vill mucka med sin viktiga annonsmarknad... Trots att ägarna kanske måste vara mer business än murvel... Trots detta; finns det ett visst "kall" kring det tredje uppdraget bland de anställda (som såklart är mänskliga och gör misstag) - och en viss läsarförväntan kring produktens inriktning&kvalitet.

En del av mediabranchen (delar av kvällspressen) är ju för övrigt enligt mig mer än lagom äcklig - jag hoppas att i alla fall ägarna är nöjda och vet att läsarskarorna är det. :) För de är också bara människor... ;)

Vänligen,
Ingenjör Petersson
 
Precis som journalisten tror jag att mitt arbete förbättrar världen. Och min arbetsgivare låter mig hållas sålänge jag skapar avkastning, precis som journalisten.

Christian
 
Jag med många stör mig också på faktafel i artiklar.

Men man måste också ta i beaktning att denna underbetalda yrkeskår kanske gör två dylika artiklar om dagen.

Problemet är völ snarare att folk läser tidningen som de läser bibeln.
 
Jag tror problemet är att det finns inget som hindrar tidningarna från att trycka rena felaktigheter.

För att spinna vidare från en en annan diskussion, om en ICA-handlare säljer falukorv som inte uppfyller kraven för falukorv så åker han antagligen på rejäla böter.

För en tidning så är det "värsta" som kan hända nåt i stil med att den ansvarige utgivaren döms till dagsböter, och det har de budgeterat för...