dave1; sa:Efter att ha läst igenom bedömningen av skidskadan kan man då fråga sig om försäkringen verkligen kan täcka för fickstöld för jag antar att det torde framgå för alla och envar att en fickstöld inte kan betraktas som "en plötslig och oförutsedd händelse" om man bär plånboken i bakfickan på stan.
Det är just den formen av "aktsamhetskrav" som de flesta försäkringar har. Har du plånboken i bakfickan på stan så har du brutit mot aktsamhetskraven och försäkringen gäller inte.
En hemförsäkring gäller t.ex. nornmalt inte för inbrott där någon kommit över nycklarna (om du t.ex. blivit av med dem vid besök på badhuset eller nåt sånt). Jag misstänker att i ett sånt läge så täcker försäkringen i bästa fall byte av lås, men det som försvann vid inbrottet är det kört med.
Att, som många tjejer gör, låta nån kompis passa handväskan medans man går på muggen räknas som alldeles för oaksamt för att försäkringen skall täcka en sån stöld.
Försäkringen är aldrig en ersättning för att vara försiktig, den är en försäkring för sådant som händer TROTS att man varit försiktig.
Många resonerar "jag kör järnet för jag har ju försäkring", vilket är rätt dumt....