En lite historia om hur försäkringsbolg fungerar.

Minimera kostnader för försäkringar...

Jag satt och räknade lite på hur mycket pengar jag lagt ned på försäkringar för ett tag sedan och har nu kommit till slutsatsen att jag ska minimera mina utgifter på försäkringspremier. Har nu bara försäkrat det absolut nödvändigaste. Jag tror att det lönar sig i längden. Det är tråkigt att kännas sig lurad på dyra försäkringar med ensidiga villkor och utebliven ersättning vid ev skada. Bättre att inte köpa försäkringar överhuvudtaget och spara lite extra istället!!!

Tyvärr känns det som om det har gått dithän.

Många försäkringar är så prisdifferentierade dessutom (för olika riskgrupper etc.) att det känns som om den utjämnande funktion som försäkringarna ska ha försvinner till viss del. I det läget är det ju ingen vits att betala för bolagens administration och vinstmarginal...

Betala för sina egna skador kan man ju göra utan att nån annan ska skära emellan på affären.

Mezzner; sa:
Tyvärr känns det som om det har gått dithän.

Många försäkringar är så prisdifferentierade dessutom (för olika riskgrupper etc.) att det känns som om den utjämnande funktion som försäkringarna ska ha försvinner till viss del.

Försäkringar är faktiskt inte avsedda att ha någon utjämnande effekt alls. Idealt så ska alla (observerbara) karaktäristika som påverkar sannolikheten för en skada tas med i premien. Dvs priset på försäkringen ska vara lika med den förväntade skadekostnaden (plus omkostnader).

Försäkringen ska sedan täcka oväntade negativa utfall. I förväntan kommer man dock alltid att som kund betala mer för försäkringen än vad man får ut, eftersom det finns kostnader förknippade med att tillhandahålla försäkringar.

/Niclas

niclasd
Försäkringen ska sedan täcka oväntade negativa utfall. I förväntan kommer man dock alltid att som kund betala mer för försäkringen än vad man får ut, eftersom det finns kostnader förknippade med att tillhandahålla försäkringar.

/Niclas

Just det.
Jag kunde inte uttrycka det bättre själv tydligen...

Maila mig om ni vill ansluta er till mitt nya bolag!

Nu betalar en premie till mig, samt en deposition för det ni vill försäkra. Jag betalar sedan ut ersättning vid skador då sådana oförutsett inträffar, allt detta mot att ni fyllnadsbetalar förbrukat belopp ur depositionen samt en handläggningskostnad på 25%.

Välkomna, jag skickar finstilt på anmodan...

Re: Skidor går sönder.

thureb; sa:
Normalt slitage ersätts inte. Att man kör sönder skidor bindingar och pjäxor torde vara normalt slitage. Om du kör offpist en hel säsong så torde slitaget mellan tummen och pekfingret motsvara kostnaden för en hel skidutrusning.

Va? Vore det normalt slitage att man vid en enda kollision knäcker skidan? Om man slår ut det på flera säsongers helt olycksfri åkning kanske, men inte annars.

Och vad menas med att slitaget under en säsong borde motsvara kostnaden för en hel utrustning? Skulle man behöva köpa nytt varje år menar du?

Heder åt Trygg Hansa de skall vara rättvisa både mot dig och de andra av sina kunder.

Jag vet inte om du är ironisk eller inte, men att försäkringsbolagen skulle vara rättvisa känns som ett skämt. Visst, ibland prickar de nog den lilla måltavla som är Rättvisan, men det är isåfall slumpartat, och på det stora hela försöker försäkringsbolagen gå med vinst, inte "vara rättvisa". Rättvisa får ju inte kosta något, då är den bara till besvär.

Skall du ha framgång med det här ärendet så får du vända dig till försäljaren av skidorna och hävda fabrikationsfel.

Det har du kanske rätt i. Tyvärr.

MVH

Oförstörbara skidor

Börja med telemark och skaffa ett par Scottybob:

" Our Hard Maple cores are the strongest in the ski industry. They retain their peak performance about three times as long as other skis. We have yet to hear of anyone breaking one of our skis. Since the only metal in our skis is in the edges, it's also impossible to permanently bend a ScottyBob ski."

Re: Re: Skidor går sönder.

millimeter; sa:
thureb; sa:
Normalt slitage ersätts inte. Att man kör sönder skidor bindingar och pjäxor torde vara normalt slitage. Om du kör offpist en hel säsong så torde slitaget mellan tummen och pekfingret motsvara kostnaden för en hel skidutrusning.

Va? Vore det normalt slitage att man vid en enda kollision knäcker skidan?

Det finns alltid en belastning som knäcker utrustningen. Ett förhållande mellan åkaren, utrustningen och underlaget. Men åker man en hel alpsäsong offpiste så kan man förvänta sig att behöva byta det mesta av sin utrustning under den säsongen i varje fall om man åker på gränsen av sin förmåga.

En bergsguide kan förmodligen slita längre på sina grejor då han eller hon inte kör på gränsen till sin förmåga.

Thure

Problemet är ju att skadan uppstått vid en särskild händelse och inte rimligen genom vad man normalt brukar kalla slitage.
Det är också så att den som ställt ut försäkringen förepeglat den som betalt särskild premie för detta, att skador av denna typ omfattas av försäkringen.

Om man åker på sten, och får repor i belaget vore det väl både så att skadan vore mer av förslitningskaraktär och i viss mån också något som orsakats av oaktsamhet, eftersom man oftast kan se eller befara om det är dåligt med snö. Åker man orekognocerad offpist så snabbt att man inte hinner väja eller stanna är de ju ett visst mått av oaktsamhet eller vårdslöshet med i bilden...

Man kan ju tycka att det är märkligt att T-H försäkrar skador som denna - men det är ju ändå en affär som är upp till bolaget att göra eller helt avstå.

Sen tror jag att det är förhastat att tro att sambanden mellan premierna och ersättningsviljan är lika i alla bolag och därmed att likna vid en matematisk ekvation. Det är ju affärer för bövelen. Om inte kunderna förstår det så tror jag att det finns tillräckligt många på T-H som ser det så åtminstone...

Re: Re: Skidor går sönder.

Va? Vore det normalt slitage att man vid en enda kollision knäcker skidan? Om man slår ut det på flera säsongers helt olycksfri åkning kanske, men inte annars.

Om det var nya värstingskidor som går åt skogen efter en liten smäll, då borde det ju vara skidtillverkaren som står för skadan genom garantin på utrustningen. Rossignol är ju inte ett litet skitmärke så jag tycker att det är konstigt att de inte tog något ansvar för skadan, eller var det så att de ansåg att skadan uppstått på ett sätt som inte omfattades av garantin?

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Skidor går sönder.

thureb; sa:
Men åker man en hel alpsäsong offpiste så kan man förvänta sig att behöva byta det mesta av sin utrustning under den säsongen i varje fall om man åker på gränsen av sin förmåga.

En bergsguide kan förmodligen slita längre på sina grejor då han eller hon inte kör på gränsen till sin förmåga.

Thure

Borde det inte vara så att om man åker en säsong på gränsen till utrustningens förmåga så kan man få räkna med att den slits ut.

Kan nog lova att en bergsguide sliter ut sin utrustning fortare än vad jag skulle göra om vi båda åker på gränsen till vår förmåga helt enkelt för att min förmåga att belasta utförsåkningsgrejor efter år av icke-åkande nog är rätt liten. Och naturligtvis pratar vi då om likvärdiga grejor.

Apropå krokiga skidor så minns jag vagt att de skidor som jag fortfarande har kvar, ett par tidiga 90-talsklassiker Fischer RC4 Vacuum, fanns i en (ännu!)tidigare version där det fanns ett aluminium laminat i skidan som gjorde att det blev böjda om man åkte puckel och hade lite otur.

Har för mig att de reklamerade en del, men nekade efterhand med motiveringen att det är specialslalomskidor och därmed inte avsedda för puckelpist. De ändrade dock skidan så att den blev tåligare och mina har avverkat en hel del puckelpister, inte alltid med full kontroll, och de har klarat sig bra.

Jag tycker dock att fallet som tråden handlar om inte nödvändigtvis talar för att skidorna är dåliga, det handlar troligen mer om ett väldigt oturligt fall, där påfrestningen blivit större än normalt. Jag har själv - och antar att det är fler här på siten - vurpat på liknde sätt utan att egentligen skada skidorna.
Men för all del faller man oturligt, inte nödvändigtvis våldsamt för kroppen, så kan man nog tänka sig att vilka skidor som helst knäcks. Detta händer dock ytterst sällan och kan ju knappast jämställas med slitage, eller vårdslöshet.

Jag undrar fortfarande vad försäkringen i själva verket täcker i samband med off-piståkning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wavesurfer77 Randonee Bindnigens historia? Skidalpinism 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg