• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kan man annat än skratta

Wolf25; sa:
Men ska vi verkligen tolerera detta?

/Ulf

Jag har liknande erfarenheter av artiklar som berör händelser/områden som jag av olika skäl har kunskap om. Felciteringar, förstorande och inte så sällan grova faktafel.

Jag skulle gärna gå över till en vettig tidning som dubbelkollar sina fakta innan publicering och strävar efter att ge en balanserad bild av verkligheten som möjligt. Nu existerar inte en sådan tidning vad jag vet. :/
 
nermander; sa:
Tidningarnas uppgift missförstås av många: Deras uppgift är att dra in pengar till sina ägare.

Går man in på en tidnings hemsida brukar de aldrig nämna detta...
Kan det vara därför man försöka göra en historia tuffare än vad den är? Stora tuffa rubriker säljer bättre....

/Stellan
 
En annan kommentar:
Icahandlarn har sällan förväntningar på sig att vara den så kallade Tredje Statsmakten.
 
nermander; sa:
Jag tror att problemet i såna där sammanhang är att det är för många kockar inblandade på tidningen.

En reporter skriver antagligen artikeln, och kan nog tänka sig att låta den intervjuade korrekturläsa.

Men sen kommer det en redaktör och ska snitsa till det hela, och slutligen kommer layoutaren och fixar till layouten och småpetar i texten (möjligen på order av chefredaktören som nu läst artikeln eftersom han är ansvarig utgivare).
.....
Glöm inte rubriksättaren, som också ska ha sitt roliga:)

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Ni får ljuga vad Ni vill om mig bara jag hamnar i tidningen helst med bild *L*
 
olle11; sa:
En annan kommentar:
Icahandlarn har sällan förväntningar på sig att vara den så kallade Tredje Statsmakten.

Och vadå? Tredje statsmakten är et uttryckl som uppkommit pga tidningarna, det är inte tvärtom. Vad du förväntar dig av tidningar har väldigt lite att göra med hur de styrs. Om de inte skapar avkastning till sina ägare så finns de inte.

Christian

PS. Sen finns det tidningar som skapar annat än direkt monetär avkastning. De kan tex skapa avkastning i form av varumärkesbyggande eller lojalare kunder, tex Icas kundtidning.
 
Wolf25; sa:
tex Icas kundtidning.

Fick bara en tanke i huvudet hur det skulle vara om ICAs kundtidning skrivits av en journalist från Aftonbladet:
...och han blandade 1000 ägg i sockerkakan...
...med livet som insats gräddade han den i 175 grader...

hehehe

skojsig tråd som börjar med att sitta fast i ett tält på fjällen och slutar(?) med en sockerkaka. Pannkaka skulle det kanske varit istället.