Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Läs Claes Grunsten Fotografera i fjällen, den finns säkert i ett bokmagasin nära dig, stadsbilioteket kan hjälpa dig, hans hemsidor innehåller mycken visdom och erfarenhet.
Utrustning, lätt som kan, vidvinkel, makro och kort tele. Alla som fotograferar har sina preferenser. Stativ om du behöver modell eller stackade exponeringar. Det blev genast två.
go tur
Pentax har flera modeller som borde fungera. Jag har haft en Pentax Optio W90, som fungerade bra tills displayen la av. Det finns nyare versioner av den modellen idag. Väldigt tåliga.
Men du ville ju helst ha en systemkamera, och då har pentax flera olika modeller som är väderskyddade. Det lär vara mycket kamera för pengarna.
Vill du ha en vattentät systemkamera får du nog skaffa dig ett undervattenshus och då blir det både stort och tungt.
Tungt blir det ändå, men system är mycket trevligare än kompakt.
Den som är bäst att ta med sig är den du har. Det finns olika märken och mycket gnäll men väljer du Nikon, Canon, Pentax eller Sony så märker du ingen skillnad förutom på begagnatmarknaden där Nikon och Canon är överlägsna.
Köp begagnat. Köp en bok, läs på nätet eller gå med i en fotoklubb så du kan lära dig om slutartider och bländare, ISO m.m
En helt vanlig systemkamera kommer man långt med även i fjällen, det spöregnar ju inte varje dag. Är man bara lite försiktig så kommer den att hålla många turer. De lite bättre modellerna från de stora märkena är mer eller mindre fuktskyddade. Pentax har flera systemkameror med bra vädertätning och även deras kit-objektiv är tätade.
Var på en workshop med just Claes Grundsten i december. Han har minskat vikten på sin kamerautrustning radikalt på senare år men har inte gått ifrån ett bra stativ.
Fuijifilm har många intressanta modeller. Claes har en trevlig blogg där han bl a utvecklar sina tankar om utrustningsval. http://grundstensfotoblogg.blogg.se/
Att ta med den kameran man redan äger kan vara en start.
Alla kameror kan i dag ta bra bilder. Och alla kameror kan man ta med sig till fjällen.
Vad just du ska ta med dig beror ju på dina preferenser. Själv vill jag inte gå i fjällen utan fullformat och en telezoom (70-300). Vädertätning och dylikt är inget jag har brytt mig om, i en kraftigare vattentät packpåse förvarar jag kamera och objektiv.
Viktigast för bra bilder är att ta sig tid, så att gå själv eller med sällskap som inte har så bråttom är vida viktigare än kameran...
Go tur!
Du får nog ta och ange en budget. Själv använder jag en Canon 5d mk2 samt en g12. Den förstnämnda är vädertätad och det ska mycket till innan jag försöker skydda den från regn.
Jag är själv inne på att köpa systemkamera med framförallt vikten i fokus. Har varit inne på m4/3-systemen men har nu tillslut bestämt mig för Fuji X-T1, vilket jag tycker är den optimala kombon vikt-sensorstorlek.
Du bör absolut gå på spegellös kamera för att spara vikt och sensorn bör enligt mitt tycke vara APS-C eller mindre, annars börjar objektiven väga för mycket (http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/vi-f-rklarar-sensorstorlekar).
Men frågan du ställde var ju väldigt bred, du kanske är ute efter en PEN, GX7, E-M5, E-M1, GH4, A7, NX1…….
Hör av dig om du vill bolla idéer, jag är inget proffs men sitter just nu i samma situation som du