Tillbaka till ruta ett. Jag köpte en Zegul Arrow Play HV i höstas och den var ju riktigt bra. Sittbrunnen är rymlig nog och jag ryms in med baken först och benen sedan. Kajaken är riktigt rolig och svänger bra, samtidigt som den är lätt att hålla kursstabil med skäddan. Packvolumen är utmärkt och den är snabb nog, relativt lättdriven till ungefär 8 km/h. Den är stabil och fungerade riktigt bra denna vecka då vi under paddlingsguidekursen i ytterskärgården hade 14 m/s och mera i byarna.
Zegul Arrow Play HV uppfyller alla krav, med undantag av kvalitet/styrka. Den krackelerade ordentligt i gelcoaten i vintras då jag paddlade i is, inklusive upp och ner från iskanten. De skadorna fixades, men då jag nu inspekterade den efter paddlingskursveckan noterade jag sprickor längs de två bakersta skotten och även på flera platser längs slaget. En av sprickorna i slaget kan eventuellt ha kommit då vi övade räddningar i vågot (nosen i en kajak krockade med sidan av min kajak vid just detta ställe). Allt detta utan att jag ens utsatt den för våld i samband med strandsurfar. Den är således definitivt inte gjord för hårt bruk. Det finns en RockSolid-versionen, men jag har svårt att finna förtroende för tillverkaren längre. Synd på en annars riktigt bra kajak.
Det blir att leta en ny kajak igen, denna gång med krav på en viss styrka. Av listan som ovan presenterats har jag provat några kajaker till:
- Rockpool GT skulle ju vara stor, men jag fick inte plats för benen utan att ta loss fotplattan.
- NDK Explorer räckte nästan till, så kanske Explorer HV kunde vara ett alternativ. Den imponerade i alla fall i vågbassängen i Mariehamn, då den klarade allt utan en skråma, till skillnad från ett antal andra kajaker (sorry, Peifen).
- Welhonpesä verkar inte ta in Kaymankajaker längre, och de klarar nog inte heller styrkekraven. Jag tror båda Kaymankajakerna vi hade i Mariehamns vågbassäng demolerades.
-P&H Cetus HV är provsutten. Lårstöden hamnade någonstans vid höften, så den var inte gjord för mig.
Tips på flera kajaker? Kraven är svåra, då jag vill ha en relativt liten kajak där jag ändå får plats. Fraktskepp intresserar inte. Den ska passa guidning, så den måste vara lättmanövrerad och stark.