Kängor eller lågskor?

Fascinerande prisskillnad på kängor mellan ditt land (Spanien?) och Sverige. Om marknaden var mer konkurrensutsatt (jag antar att det är där det brister) i Sverige skulle alltså en känga av typ Meindl Island kosta mellan 1500 och 2000 kronor?

Jag bor i Spanien, och här finns just Meindl knappt att tillgâ (förutom i en eller annan jaktbutik), dock de flesta andra märkena. Kängor typ island pro kostar mycket riktigt mellan 150 och max 200 Euro, dock är just den typen inte särskilt poppis (för stor, tung och klunsig), utan motsv. läder-kängor är i regel lite mindre, nättare och lättare.

Största gruppen kängor som används till vandring är dock de ännu nättare och lättare kängorna i spaltläder/textil

Vad är det för kängor i Spanien?

Det skulle vara intressant att veta vad det är för kängor. Några exempel på lättare som kan vara värt att prova. Jag vill dock att de ska vara vattentäta till samma höjd som Island och ha en "rullsula". Jag går ofta utan stig och finner att de flesta sumphål och bäckar klaras med dessa i kombination med damasker.

Jag tror dock att Dave1 även var inne pà lite mer djupare livsâskàdningsfràgor vad gáller hur hur pass acceptabelt var och en anser det vara att medvetet köpa och anvánda sig av produkter som man vet inte kommer att hàlla mer än en eller tvâ säsonger. Rätt mig om jag har fel.

Med det argumentet borde man använda kängor till vardags. För mina vardagsskor slits BETYDLIGT mer än mina vandringsskor.

I regel existerar knappt sà pass stora och höga kängor som island här nede, sâ nedan exempel är nog det nármaste man kan komma.

En kraftig láder-kánga utan sömmar och med bra rull skulle exempelvis se ut sà här:

0806_450.jpg

Som kan ses är skaftet utformat pà ett vis att trots att det ger bra vrist-stöd, sà tillàter det även maximal rörelsefrihet i steget, pà det att kappan ár làg därbak, samt har den en "flex-skâra" vid ankeln.

I samma klass ár det dock lika, eller kanske t.o.m. mer vanligt med kángor som kombinerar spalt-láder med textil, vilket ger en láttare och luftigare kánga:

7705_450.jpg

Hmm, kängor i sydeuropa är inte riktigt vad kängor är här uppe i norden. Kan detta vara en keyfactor till Malindos enträgna argumentation? Kängor för oss andra väger 1,6 kilo och kostar 2500-3000 kr och säljs för det mesta på Naturkompaniet som alla vet saltar sina priser rejält.

0822.jpg

Ovanstående är en "känga" som väger 1170 gram. Jag är mer benägen att kalla den någon slags hybrid. Men jag blev klart intresserad faktiskt, för den är lite högre än vad de modeller jag använder (för närvarande Salomon Terralow GTX och Colombia Black Rock Omni Tech) och väger bara cirka 40% mer till skillnad från vanliga, vad vi i norden kallar, kängor som väger dubbelt så mycket.

Hmm, kängor i sydeuropa är inte riktigt vad kängor är här uppe i norden. Kan detta vara en keyfactor till Malindos enträgna argumentation?
Det råder begreppsförvirring. Gäller begreppen "kängor" och "löpskor". Jag tror inte att någon vill vandra på någpt svårare än grusväg i det jag tänker på när man säger löpskor. Gå på skrå är helt hopplöst i fyra av mina fem par. Det femte paret är inte så roligt heller men bättre än de övriga.

ja, harrejisses, känns kul att informationen man med en dàres envishet försöker framföra tillslut börjar ge resultat, och att man kan börja tánka i andra färgskalor án enbart svart och vitt. ;-)

Den typ av kánga du hánvisar till ár ett perfekt alternativ om man vill ha en kánga som ger visst stöd, skydd och stabilitet utan att behöva kallas pansar-pjáxa (eftersom den är bàde látt och nätt).

n1015073843_19032_1542.jpg

Senast ändrad:
När jag ser de där bilderna på kängor så kan jag ju inte låta bli att tänka på det här med fotens form.

Tittar man på de där kängorna så är de uppenbarligen gjorda för fötter som är liksom "triangelformade". Men mina fötter är låga, jag måste snöra åt kängorna rejält över vristen för att de inte ska halka ur.

Tog mig friheten att rita lite på den ena bilden. Vita strecken visar hur min fot ungefär ser ut, medans det röda visar hur en fot bör se ut för att sitta stadigt i ett par såna där kängor.

Är det jag som har väldigt ovanliga fötter?

Bilagor

• 0806_450.jpg
    0806_450.jpg
    10 KB · Visningar: 389
Det är trevligt att se att kängor också finns i lättare modeller.

Mitt främst argument (för egen del, bör tilläggas) är att de är fodrade och vattentäta och i det läge man får vatten över kanten är de stört omöjliga att torka. Det är därmed en typ av sko som är avpassad för torrare trakter. Med vristhög kant blir det bli problematiskt vid första bästa myr. Det var av den anledningen jag bar ett par Meindl Dovre Extreme under mina kängvandrar-dagar. Jag ville kunna traska på och visa så liten hänsyn till våtområden som möjligt.

Med lågskor byter man perspektiv och avstår från att skydda foten från extern väta. För mig är det frihet.

torrt och stenigt i Spanien

n1015073843_19032_1542.jpg
[/QUOTE]

Tack.

Det verkar vara torrt och stenigt i Spanien.

För mig blir det ofta myr, vide, gegga och ris följt av hed och slutligen sten.

Flera faktorer får vägas in i det personliga skovalet. En faktor är att kängor ger vriststöd men inte lågskor. En annan är terrängen. En tredje vikten(energikostnad dock okänd) . Sulans hårdhet- möjlighet att gå på skarpa stenar. osv

Kängor med rullsula och rörelsehack tror jag ger mycket litet motstånd i steget. Så känns det i alla fall.

Tack.

Det verkar vara torrt och stenigt i Spanien.

För mig blir det ofta myr, vide, gegga och ris följt av hed och slutligen sten.

Flera faktorer får vägas in i det personliga skovalet. En faktor är att kängor ger vriststöd men inte lågskor. En annan är terrängen. En tredje vikten(energikostnad dock okänd) . Sulans hårdhet- möjlighet att gå på skarpa stenar. osv

Kängor med rullsula och rörelsehack tror jag ger mycket litet motstånd i steget. Så känns det i alla fall.

Tycker nog att ditt inlágg ganska bra kan sammanfatta trâden, kanske lágga till det Thomas ságer, námligen de som váljer öppna, syntetiska och ofodrade skodon för att de inte bryr sig om att de blir blöta om fötterna utan fóredrar att bárs skor som effektivt evakuerar vatten och torkar relativt snabbt. Personligen tycker jag inte det làter sárskilt lockande, utan jag föredrar att se till att vatten inte kommer in i kángan medelst damasker. Dock, var och en blir salig pà sin fason.

Vad gáller terrángen i Sverige kan det kanske vara blötare och sumpigare jámfört med kontinentala Europa, fr.a i dels sydligare och dels bergigare omràden. Dock kan det bli vál sà blött áven hár. Nedan tvà kort fràn mallorca, det första fràn exakt samma plats som det "steniga" ovan, námligen kanalen Coma Fosca pà Puig Majors nordsida, och det andra fràn en vandring i trakterna kring masanella med en härlig blandning av snöblask pà marken, skyfall samt storm-vindar ;-)

n1634963451_82975_1100.jpg

Malindo bestiger Puig Major / Coma Fosca januari 2009
En heldag i blötsnö.

n1015073843_193266_2936.jpg

malindo i regnstorm och rester av blötsnö mitt i en ránnil. Masanella Nov. 2008

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
OBD Kängor-höga eller låga? Kläder 5
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
thomas.gbg Kängor eller stövlar? Kläder 14
Backpacker Skor eller kängor ? Kläder 9
Maskros444 Höga eller låga kängor? Kläder 11
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg