Ok, då står det 1-1 i denna vetenskapliga strid, eftersom jag inte upplevt någon skillnad i termer av vriststöd vare sig med höga, halvhöga eller låga skor. Jag kan därmed, för att låna Malindos uttryck, empiriskt visa att åtminstone i mitt fall så är vriststödet en myt.
Jämför en låg skidpjäxa med en hög. Sedan är det förenklat styvheten på sulan och skaftet som avgör.
Sunda argument. Men jag vill bara nyansera ekonomi-delen något. Ett par Meindl Island Pro kostar 3 000 kronor. Ett par Merrell Gauley (de jag använder) kostar 800 kronor. Jag byter sko efter var tredje vandring och jag vandrar längre turer två gånger per år. Det innebär att jag kan vandra 11.25 ggr innan jag kommer upp i kostnaden för ett per Meindl. Det motsvarar 5,5 år.
Frälst eller inte, men jag kan passa på att lista mina argument för att inte byta tillbaka till kängor:
1. Jag vill att mina fötter ska få svalka sig emellanåt och inte stängas in i ett vattentätt fodral. De mår bra av det.
2. Jag behöver inte det stöd för vristen som kängor påstås ha
3. Jag vill kunna vada utan att byta skor.
4. Jag vill ha så lätta skor som möjligt på fötterna.
5. Jag får ett naturligare steg och blir mindre trött av mindre styva skor
6. Jag får aldrig ett skavsår i mesh-skor.
Men det är mina subjektiva argument och jag har inget principiellt mot att gå i kängor. Jag listar dem här för att ge lite balans.
Det finns kängor som kostar några hundra sek så då var även det argumentet sågat.
Senast ändrad: