Jag vet inte om det blandas ihop lite äpplen och päron här. Påstås det verkligen att det är en myt att kängor öht har vriststöd? Är inte myten att man BEHÖVER det vriststöd som kängor ger? D.v.s. att tilltron på vriststödets nödvändighet är överdriven?
Om jag tolkar de inlägg som gjorts av Jörgen Fjäderlätt och Chris Townsend pàstàs i princip bágge sakerna (sâtillvida vi översátter 'ankle-suppor't med 'vriststöd', vilket ju är den översättningen Fjáderlätt själv gör i sina inlágg)
Tesen verkar vara följande:
1: kángor ger inte (tillräckligt) vriststöd (sâtillvida de inte är slalompjäxor eller liknande). Ger de tillräckligt vriststöd sà är de â andra sidan för styva att gà i eftersom skaftet hindrar en naturlig ben/fot-röresle.
2: vriststöd är inte nödvándigt, âtmindstonde inte för Chris Townsend, eftersom han anser sig ha starka vrister efter mànga àrs vanding i sandaler.
Enligt Townsend är det hälkappan som är viktig för ett gott vriststöd.
Saxat ur Jörgens intervju med Chris Townsend:
Q: One thing that you talk and write about is “the ankle-support myth”. That is very strongly put. Could you explain what you mean by this?
Chris: One of the main arguments for heavy, stiff footwear is that you need it for ankle-support when carrying a heavy pack or hiking on rough terrain. This is not true.
To begin with most walking boots offer very little ankle support since their soft cuffs give easily under pressure. My plastic telemark boots give good ankle-support, but I can hardly walk in them. Stiff-ankled boots and natural foot movement do not go together.
What actually holds your ankle in place over the sole of a shoe is a rigid heel counter, found in good quality running shoes as well as trail shoes. And I’ve now done enough walking in sandals that I’m not convinced that any support at all is needed if you have strong ankles.
Källa:
http://www.fjaderlatt.se/2009/05/interview-chris-townsend-on-footwear.html
Sompàpekats i inlägg tidigare i denna trâd verkar det finnas bâde vetenskapliga undersökningar samt empiriska experiment som visar att vriststöd INTE är en myt, utan att det tvärtom kan förebygga vrickade fötter och tom ännu várre olyckor, tom för folk med starka vrister, eftersom kroppen inte alltid hinner reagera pà snabba och oväntade feltramp och fall.
Min enda komentar till detta är den som jag alltid gjort sedan dessa fràgor började tas upp:
Det är helt Ok och tom berömvärt att ta tipsa folk om hur de kan látta sin utrustning. Jag själv tar gärna del av alla dessa tips och ser naturligtvis ocksà vikten som en viktig del av en produkts egenskaper.
Vad jag dock stándigt opponerar mig mot, och det är ocksà det enda áven om vissa vill fà det att verka som om det ár andra, mörkare krafter som ligger bakom, är när man:
- informerar pà ett alltför ensidigt vis
- ser pâ vikten som enda intresanta aspekt pâ en produkt, och kritiserar dem som vill nyansera detta synsätt genom inblandning av andra variabler
- informerar om system sâsom varandes det enda som gáller för all och alltid, utan att informera om vilka nackdelar och tom faror detta kan föra med sig för vissa.
Ett lättpackarforum ska naturligtvis vara till för att diskutera láttpackning, men det bör dock vara sà pass högt i tak att det som läggs fram som oumkullrunkeliga fakta av vissa ska kunna diskuteras, vridas och vánda pà av folk som kanske tycker att det hela även har en baksida, kan göras báttre pà annat sät etc etc. utan att det hela tas som en attack pà hela láttpackarrölsen som fenomen i sig.
Tack och hej, mats