Kängor eller lågskor?

Vriststöd eller inte...
Har du kängor där du "räknar" med vriststöd måste de vara så pass snörda att de är som en korsette. Det kan motverka komfort och att man kan "klara" etappen man förutsatt sig pga att man blir blöt av fotsvett, fötterna svullnar, får blåsor, skoskav.

Alternativet är att köra lösare snörning eller lättare skor.
Om man snör lite lösare får man tänka på att dra åt vid de tillfällen man måste ha stöd av kängorna, annars kan man "slappa lite".

Men vriststöd för all vandring med packning är mycket upp till person.
Själv har jag stabila vrister, har promenerat runt halva gotland med packning och ett par Merrel sandaler (jättesköna) för 149 spänn på rea... det var de enda skodonen jag tog med, räknade med blir det blött så torkar det , blir det varmt slipper jag fotsvett...
Joggar/springer i skogen också med låg profil på skor.

Vriststöd eller inte...
Har du kängor där du "räknar" med vriststöd måste de vara så pass snörda att de är som en korsette. Det kan motverka komfort och att man kan "klara" etappen man förutsatt sig pga att man blir blöt av fotsvett, fötterna svullnar, får blåsor, skoskav....

Jag använder själv inte korsette och kan därför inte relatera till hur hårt du måste spänna en sån. Men om du menar att man måste snöra hårt för att uppleva ett påtagligt vriststöd så kan jag inte hålla med. För mig låter det som om dina kängor inte passar.

Senast ändrad:
Jag vet inte om det blandas ihop lite äpplen och päron här. Påstås det verkligen att det är en myt att kängor öht har vriststöd? Är inte myten att man BEHÖVER det vriststöd som kängor ger? D.v.s. att tilltron på vriststödets nödvändighet är överdriven?

Det är ju så att för att vriststöd ska behövas så måste man först och främst trampa snett. Så länge man inte trampar snett så behövs inget stöd eftersom man inte kommer i närheten av att stuka sig. Och det är där jag anser att stabiliteten i skon är viktigare, eftersom den minskar sannolikheten för att man trampar snett.

Min inställning är att visst ger kängor lite vriststöd, men det stöder går åt bägge hållen så att säga. Så samtidigt som det stödjer foten i sidled så bromsar det rörelsen som behövs när man går.

Det märks tydligt om man tar långa kliv.

Man kan prova på samma sätt som JMel beskriver, men istället för att föra ut foten åt sidan så för man den framåt/bakåt.

Så för att vriststödet ska göra nytta för att förhindra stukningar måste det samtidigt göra "skada" genom att göra det svårare att gå.

Jag vet inte om det blandas ihop lite äpplen och päron här. Påstås det verkligen att det är en myt att kängor öht har vriststöd? Är inte myten att man BEHÖVER det vriststöd som kängor ger? D.v.s. att tilltron på vriststödets nödvändighet är överdriven?

Om jag tolkar de inlägg som gjorts av Jörgen Fjäderlätt och Chris Townsend pàstàs i princip bágge sakerna (sâtillvida vi översátter 'ankle-suppor't med 'vriststöd', vilket ju är den översättningen Fjáderlätt själv gör i sina inlágg)

Tesen verkar vara följande:

1: kángor ger inte (tillräckligt) vriststöd (sâtillvida de inte är slalompjäxor eller liknande). Ger de tillräckligt vriststöd sà är de â andra sidan för styva att gà i eftersom skaftet hindrar en naturlig ben/fot-röresle.

2: vriststöd är inte nödvándigt, âtmindstonde inte för Chris Townsend, eftersom han anser sig ha starka vrister efter mànga àrs vanding i sandaler.

Enligt Townsend är det hälkappan som är viktig för ett gott vriststöd.

Saxat ur Jörgens intervju med Chris Townsend:

Q: One thing that you talk and write about is “the ankle-support myth”. That is very strongly put. Could you explain what you mean by this?

Chris: One of the main arguments for heavy, stiff footwear is that you need it for ankle-support when carrying a heavy pack or hiking on rough terrain. This is not true.

To begin with most walking boots offer very little ankle support since their soft cuffs give easily under pressure. My plastic telemark boots give good ankle-support, but I can hardly walk in them. Stiff-ankled boots and natural foot movement do not go together.

What actually holds your ankle in place over the sole of a shoe is a rigid heel counter, found in good quality running shoes as well as trail shoes. And I’ve now done enough walking in sandals that I’m not convinced that any support at all is needed if you have strong ankles.

Källa: http://www.fjaderlatt.se/2009/05/interview-chris-townsend-on-footwear.html

Sompàpekats i inlägg tidigare i denna trâd verkar det finnas bâde vetenskapliga undersökningar samt empiriska experiment som visar att vriststöd INTE är en myt, utan att det tvärtom kan förebygga vrickade fötter och tom ännu várre olyckor, tom för folk med starka vrister, eftersom kroppen inte alltid hinner reagera pà snabba och oväntade feltramp och fall.

Min enda komentar till detta är den som jag alltid gjort sedan dessa fràgor började tas upp:

Det är helt Ok och tom berömvärt att ta tipsa folk om hur de kan látta sin utrustning. Jag själv tar gärna del av alla dessa tips och ser naturligtvis ocksà vikten som en viktig del av en produkts egenskaper.

Vad jag dock stándigt opponerar mig mot, och det är ocksà det enda áven om vissa vill fà det att verka som om det ár andra, mörkare krafter som ligger bakom, är när man:

- informerar pà ett alltför ensidigt vis

- ser pâ vikten som enda intresanta aspekt pâ en produkt, och kritiserar dem som vill nyansera detta synsätt genom inblandning av andra variabler

- informerar om system sâsom varandes det enda som gáller för all och alltid, utan att informera om vilka nackdelar och tom faror detta kan föra med sig för vissa.

Ett lättpackarforum ska naturligtvis vara till för att diskutera láttpackning, men det bör dock vara sà pass högt i tak att det som läggs fram som oumkullrunkeliga fakta av vissa ska kunna diskuteras, vridas och vánda pà av folk som kanske tycker att det hela även har en baksida, kan göras báttre pà annat sät etc etc. utan att det hela tas som en attack pà hela láttpackarrölsen som fenomen i sig.

Tack och hej, mats

Mats, det finns fler... :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Det jag mest upprörs över rent personligen är förenklingen, dikotomiseringen. Det jättelätta kontra det extremtunga. Det finns la änna ett görgött kontinum av pjucks. Och av människor vars muskler, senor och balanssinnen funkar olika. Och vars viljor & erfarenheter är olika.

Sen vill jag också påpeka att jag är väldigt väldigt väldigt glad för omvälvande tips från lättpackargänget.

(Argumentationen som emellanåt luktar: ett/mitt sätt är bäst för alla annars är man ond, dum och ovetenskaplig är jag ju såklart mindre glad över. Den är sunkig och tar i mitt förmenande bort fokus från en god tanke)

Point David

När det gäller stöd så finns en del studier gjorde på bl a basketspelare, tennisspelare och floor-ball (vad är det? Innebandy?)

Det hela är dock rätt komplicerat eftersom det är svårt att standardisera "högre skaft" och de flesta studier (som jag sett) är gjorda på 3/4 höga skaft.

De flesta stukningar (85-90%) sker som lateral inversion, dvs utåt (foten supineras). Det finns ett antal studier som visar på att högre skaft signifikant kan höja det passiva motståndet mot inversion i fotleden. Detta kan vara viktigt då stukningen egentligen uppkommer genom att muskultaturen inte hunnit aktiveras (tar ca 120 ms).

Har genom åren sett alltför många stukningar även med kängor, kunde det bero på burna vikten?
Utåt minst 80%.
Var fanns vrisstödet då?

Har genom åren sett alltför många stukningar även med kängor, kunde det bero på burna vikten?
Utåt minst 80%.
Var fanns vrisstödet då?

Det handlar ju naturligtvis inte om något "allt eller inget". Självklart så kan man stuka fötterna även med kängor. Man kan göra det om man så tejpar, använder avsedda skydd och bär kängor om bara kraften är tillräckligt stor.

Jag har flera gånger sagt att jag inte har något principiellt emot att gå i lågskor, jag har själv gjort det och senast igår gick jag min vanliga träningsrunda med Nike air och tung ryggsäck. Jag vänder mig bara emot polariseringen och att lågskor utmålas som någon sorts frälsning.

Jörgens vetenskapliga länkar om energiförbrukning var intressanta på flera sätt och personligen trodde jag att skillnaden i energiförbrukning var betydligt större än den visade sig vara och under de förhållanden jag är ute i, med de vikter jag bär och med de fotbeklädnade jag äger, så är skillnaden försumbar.

Personligen vinner jag alltså väldigt, väldigt lite på att gå över till ett system som dels har

1. dålig hållbarhet (har för mig att Jörgen köper nya skor varje år) = dålig ekonomi och strider mot mina "principer"
2. kräver ändå att jag bär med mig andra doningar eftersom mina kommande planerade turer inbegriper glaciärpassager
3. kräver någon vattentät barriär och även om jag har ett par sealskinz själv så kostade de över 500 kronor och har dålig hållbarhet
4. jag vill ha stöd för min vrist. Visst finns det andra lösningar än kängor; man kan tejpa eller använda avsedda skydd men det kräver att lära sig nya rutiner

Argumentet för att jag ska välja meshskor är att man vinner "väldigt, väldigt mycket" energimässigt. Men detta anser jag att jag för min egen del har falsifierat då skillnaden handlar om i storleksordningen 100-200 kcal/dag.

Personligen vinner jag alltså väldigt, väldigt lite på att gå över till ett system som dels har

1. dålig hållbarhet (har för mig att Jörgen köper nya skor varje år) = dålig ekonomi och strider mot mina "principer"
2. kräver ändå att jag bär med mig andra doningar eftersom mina kommande planerade turer inbegriper glaciärpassager

Jörgens argument att de som föresprâkar stadiga kängors fördelar i vissa situationer skulle vara nâgra slags förespràkare även för kängindustrins komersiella intressen faller ju ganska platt till marken pà det att en stadig känga hàller bra mycket längre án ultra-látta mesh-skor (vilket leder till en minskad omsättning), samt i regel har tajtare marginaler (vilket ledere till lägre vinster).

Ju mer "mesh-skor" som säljs, desto större omsättning och större vinst fâr kángsektorn.

kanske därför de stora drakarna numera satsar nástan enbart pà denna typ av skor?

Ska man dessutom behöva ha ett par skor pà fötterna och ett andra par i säcken, haleluja: dubbel omsättning!

Tack, Jörgen!

Sunda argument. Men jag vill bara nyansera ekonomi-delen något. Ett par Meindl Island Pro kostar 3 000 kronor. Ett par Merrell Gauley (de jag använder) kostar 800 kronor. Jag byter sko efter var tredje vandring och jag vandrar längre turer två gånger per år. Det innebär att jag kan vandra 11.25 ggr innan jag kommer upp i kostnaden för ett per Meindl. Det motsvarar 5,5 år.

Frälst eller inte, men jag kan passa på att lista mina argument för att inte byta tillbaka till kängor:
1. Jag vill att mina fötter ska få svalka sig emellanåt och inte stängas in i ett vattentätt fodral. De mår bra av det.
2. Jag behöver inte det stöd för vristen som kängor påstås ha
3. Jag vill kunna vada utan att byta skor.
4. Jag vill ha så lätta skor som möjligt på fötterna.
5. Jag får ett naturligare steg och blir mindre trött av mindre styva skor
6. Jag får aldrig ett skavsår i mesh-skor.

Men det är mina subjektiva argument och jag har inget principiellt mot att gå i kängor. Jag listar dem här för att ge lite balans.

Man kan väl inte påstå att det är dålig ekonomi, bara genom att fokusera på tidsperspektivet "varje år".
Det intressanta är väl hur långt man vandrar under detta året.
Då kan det ju, kanske, plötsligt visa sig att att det inte är så dålig ekonomi i det.
//Peter

När ni uppger vikten på era skor, menar ni då vikte per sko eller för ett par skor?

Förövrigt märker jag personligen ingen fördel av något eventuellt vrisstöd i kängor. Jag har alldrig vrickat eller stukat någon fot kraftigt, inte ens när jag trampat snett vid orientering eller dylikt. Det är för mig inga problem att vrida foten till rättläge för att kunna ta nästa steg även om nedtrampet blev misslyckat det kan sticka till lite men det släpper inom de nästa tio stegen. Min hemmgjorda teori är att det inte är bra att ha överrörliga vrister.
Mina ideelkängor är ändock typ lundhags dock så mjuka som möjligt. Jag får verkligen inget annat att funka så fort man överger vandringslederna. Värst är allt med gortex och foder. Jag har sett att vissa verkar använda rätt lätta låga gortexskor, Mina egna erfarenheter är alltid att det blir grymmt blött så fort vädret/väglaget inte är perfekt, och därefter går de inte att torka.
Låga skor utan gortex återstår dock att testa, är det det som lågskoförspråkarna använder? Kan hålla med om att skor tillverkade för att inte kunna hålla något vatten låter attraktivt.

Mina ideelkängor är ändock typ lundhags dock så mjuka som möjligt. Jag får verkligen inget annat att funka så fort man överger vandringslederna.

Visst, många kängor har knappt något annat att erbjuda vristen än lite läder. I det fallet har höjden på skon enbart en stövel-funktion.

Värst är allt med gortex och foder. Jag har sett att vissa verkar använda rätt lätta låga gortexskor, Mina egna erfarenheter är alltid att det blir grymmt blött så fort vädret/väglaget inte är perfekt, och därefter går de inte att torka.

Det är en bra argument mot mellanhöga och låga membranskor över huvud taget.

Låga skor utan gortex återstår dock att testa, är det det som lågskoförspråkarna använder? Kan hålla med om att skor tillverkade för att inte kunna hålla något vatten låter attraktivt.

Det stämmer. Lycka till! Återkom gärna och berätta om dina erfarenheter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
OBD Kängor-höga eller låga? Kläder 5
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
thomas.gbg Kängor eller stövlar? Kläder 14
Backpacker Skor eller kängor ? Kläder 9
Maskros444 Höga eller låga kängor? Kläder 11
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg