NoritK2:s websida blev sa overbelastad at de bad om hosting hjalp och Ewweb fixa detta dock i en helt separat uppgorese och de fick ingen info av NORIT under sjalva katastrofen vilket bevisas av att de inte rapportera under handelsen.
Men ExWEb hade ju artiklar med nyheter om olyckan, saknade och läget på berget under både den
1:a och 2:a augusti? Och rapporten du lade in var också tidig. Så hur kom denna info in?
Med tanke på det du skrev om kommunikation under en olycka, varför lades då info om olyckan ut där för
allmänheten så tidigt, var det verkligen relevant för räddningsarbetet på berget?
Och NORIT hade också info om vilka som saknades etc på hemsidan (även andra expeditioners) - som info till anhöriga, men indirekt spred man då också den infon till media och resten av världen (vilket vart tydligt då sajten kraschade). Så med de principer du nämner så måste väl detta också vara fel.
Nåväl, jag förstår ju kritiken mot Fredrik - och det är många fel han och PR-killen gör som samverkar och skapar en riktigt dålig bild, som han ju får äta upp nu - och borde besvara å det snaraste. Damage control. PR-arbetet har misslyckats kan man ju konstatera...
Och jag håller med i kritiken till viss del - för min del är det där luddiga, generella uttalandet om inkompetens (vilka pratar han egentligen om då; alla, någon viss expedition etc - precisera Fredrik!) och sen speciellt det där korkade om att "11 är döda "som stör. Och är det så att han verkligen nyttjat en satellittelefon som kunde använts för räddningsinsatser för att istället prata med pressen så är det verkligen inte snyggt.. Vi får väl se om så var fallet.
Men hjältesnacket tycker jag dock i mycket blir en jantedebatt. Onödiga uttalanden förvisso men meningslösa att älta i sammanhanget , och inte heller något jag inte tycker man direkt kan lasta Fredrik för - däremot PR-killen... Men jag förstår ju förstås hur det förstärker den negativa bilden hos en del, hur det sticker i ögonen.
Men mot ExWeb får man tydligen inte vända någon kritik - då rusar deras beskyddare till.
Det jag reagerade på i allt detta var ExWebs grepp att dra igång en granskning om Fredriks CV mitt under händelserna på K2 - i mitt tycke ett medvetet, fult grepp för att passa på att klämma åt en person man anser ha gjort fel under olyckan ännu mer. Ja CV:t bör väl granskas, men det var just timingen av det där som luktade illa - i min näsa iallafall.
Och; om Fredriks uttalande om inkompetens kan sägas vara elakt mot de nu döda, är inte isåfall ExWebs kritik av en numera död klättrare, som utmålas som både egoistisk och snål som lika elakt då? Lika för lika.