clindh
Forumvärd
Ja då är jag med. Fredrik har alltså inte själv påstått att han har en central roll i räddningen, som du ju skrev - det är däremot bilden man lätt får i media pga hans rapporter om vad som görs på berget, om hans egna upplevelser och journalisters skriverier runt detta. Det är en viss skillnad i min värld iallafall.Ar detta tydligt svar nog pa din fraga som du inte anser dig fatt svar pa?
Jag har inte heller något behov att fria Fredrik från anklagelser, det får han sköta själv - och kommer försöka göra så enligt uppgift i Expressen. Skall bli intressant att höra. Vissa har redan sin upfattning klar, men jag lyssnar iallafall på försvarstal och dömer sedan.
Intressant i allt detta är hur rapporterna till media kan få såna konsekvenser, sådan uppmärksamhet och hatisk stämning. Att rapportera till en klätterwebbsajt om vad som händer på berget verkar dock OK. Ni som kan mer om expeditionsklättring, är det någon kutym att under en alpin olyckas förlopp skall nyhetstörstande media hållas utanför tills det är över? Eller är det det här hjälte/inkompetenssnacket som vart så galet här - en torr, saklig rapportering som använt ordet "man" istället för "vi" och "jag" hade varit mer OK? Det där lät retoriskt, men jag är uppriktigt intresserad av frågan - finns det ett codex för hur man skall uppträda mot media.