k 2

Intressant är ju också det faktum att Fredrik Sträng nu jobbar på en dokumentärfilm om expeditionen och händelserna på K2!

Även om inte det är det egentliga syftet med dokumentären så blir det väl indirekt också Fredriks sätt att bemöta kritiken mot honom.

Mycket modigt av Sträng att göra en sådan här dokumentärfilm tycker jag. För det kan man ju anta redan nu att den filmen kommer säkert också få mycket kritik och kanske t.o.m. anses som kontroversiell?

Vi pratar ändå om en av historiens värsta klättringskatastrofer.

Härligt att höra att Fredrik Sträng vill tillbaka till K2, jag älskar "fighting spirit". Tycker också om Strängs åsikter om att det faktiskt går att begränsa riskerna vid höghöjdsklättring även om det så klart är farligt och riskabelt.

Jag tror dock inte att Strängs kritiker låter sig nöjas.

Nu lite kritik mot Sträng och en del av han gelikar.

Även om jag inte umgås så mycket i klättrarkretsar numera har jag ändå träffat på många väldigt duktiga klättrare och alpinister. Många har gjort svåra och avancerade turer i alperna, en del även högre berg, typ aconcagua, Turer Himanyla och Anderna är inte ovanliga. Dessa människor är sjukgymnaster, förskollelärare, revisorer, tekniker, programmerare och hemmafruar.

Inte en enda äventyrare så långt ögat når.

I tidningarna läser jag emellanåt om 'extrembergsbestigare'. Äventyrare finns de? jo mina barn, de upplever äventyr ... i Scouterna.

Jag har svårt för vuxna äventyrare.

Positivt är väl då att inget i nuläget tyder på att "diskussion" om vad som hänt, och Strängs del i det hela, kommer att nonchaleras av Sträng. I vanlig ordning minskar ju nyhetsvärdet snabbt och kvällspressen kastar sig över annat.
Men för de mer intresserade kommer troligen en hel del rapporter och annat den närmaste tiden eller de närmaste åren t o m.

Ingenting talar väl dock för att alla kommer att bli eniga för det, men det känns ju bättre (mer korrekt) när var och har sagt sitt, och gärna med viss eftertanke.

Citat från ovanstående länk skriven av Sträng:
"Jag har även sett en kritisk artikel skriven om mig. Jag kommer snart att besvara varenda anklagelse och påstående i denna artikel och kan försäkra er om att det bara finns ett enda rätt i artikeln och det är att jag våren 2006 besteg Mt. Everest. Resten av påståendena är felaktiga och det har jag bevis för."

Jag tycekr en intressant observation i efterdynigara ar att det bara ar Fredrik Strang sjalv som talar om sina hjaltemodiga raddningsinsattser pa berget. Ingen overlevare eller annan narvarande namner Fredrik eller dennes insattser. Nazir Sabir som kommenterar den olycka Fredrik tog befalet over i Alpinist verkar inte kanna till Fredriks insattser.

Mezzner har nog ratt detta ar inget dar de olika fallangerna kommer komma overens om.

David:
(Nu när du inte längre är anonym svarar jag dig gärna igen.)
Alldeles oavsett ev. gamla groll etc. i det här fallet så är det ju tyvärr lätt att jämföra med tidigare allvarliga olyckor (inte bara i Himalaya eller ens bara i klättersammanhang). Katastrofer där förloppet varit någorlunda komplext och många varit inblandade i olika skeden osv. brukar dessvärre sluta med olika ståndpunkter om hur händelsen bäst kunnat undvikas, eller om någon eller några ska lastas.

Kanske är det ofta också så att det egentligen nästan saknas förutsättningar för inblandade som haft helt olika perspektiv (roll, eller t o m geografisk position) att komma till någon slags koncensus.

Det som ändå har förutsättningar att klaras ut relativt väl är väl det CV (Sträng) som ifågasatts. Att alla ska krama om varandra tror jag dock knappast oavsett vad som kommer fram.
Det har dock mer med attityder än nåt annat att göra, anser jag.

Hur som haver skulle det vara trevligt med mer fokus på vad som hände på berget och hur risken för liknande olyckor och incidenter kan minskas och mindre på vad just Fredrik Sträng gjort. I synnerhet sånt som inte har ett smack med den här expeditionen att göra.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg