ninapenda: ett intressant inlägg även om jag kanske inte håller med i allt
Förstår dock inte riktigt vad snacket om jantelag har att göra med det här och jämförelser med Frankrike. Personligen är jag en stark motståndare till jante.
Tycker att den här tråden åtminstone är ett mini exempel på att vi visst vågar lufta våra åsikter ordentligt. Vi reagerar dock hårt eftersom vi verkligen står i två helt skilda läger.
Jag målar inte det här i svart och vitt, absolut inte, för så enkelt är det inte. Däremot känns det helt absurt att Fredrik Sträng blivit "the bad guy" i samband med den här gigantiska katastrofen, och detta är ExWebs förtjänst, vilket en del här tycker i helt i sin ordning men andra inte.
Precis som rasismen sakta men säkert håller på att tynas bort i Sverige så tycker jag man kan säga det samma om jantelagen. Sverige är numera ett mångkulturellt modernt land i Europa.
Men det är helt off topic och ingen här tycker jag visat tendenser till jante.
Det är lätt att tycka att gräset alltid är grönare på andra sidan. Att hävda något i stil med att Frankrike är det minsann ok att argumentera och diskutera med högt till tak men inte i Sverige (vilket vore en grov generalisering som jag inte tycker är aktuell längre).
Det är också intressant att skåda hur oerhört många av utlandssvenskar som återvänder till Sverige, speciellt efter att ha bildat familj, detta oberoende av var i världen de bosatt sig.
Min egen vilda futuristiska framtidsvision är att man kanske inte ens i en framtid långt borta ens har länder och gränser!
Jag tycker det redan känns omodernt. Vilket vore ypperligt ur ett fredssperspektiv och för att bekämpa fattigdom etc, systemet skulle dock fortfarande vara marknadsekonomi och demokrati. Men en känsla av vi här i världen istället för vi och dom samt onödigt krigande. Frågan är dock hur lång tid det dröjder? ;-) 200-300 år? eller hinner mänskligheten ta kål på varandra först?