Vill du inte förstå som kommer du inte att förstå.
- Erik
Förståelse är ofta en viljesak. Personligen har jag svårt att förstå hur instängd man kan känna sig i ett tält, inte ens i mitt Keron brukar jag tycka att mina eller andras kroppsodörer brukar vara ett problem. Förvisso har jag ofta dragkedjor och flärpar i ett välventilerande läge, men det beror snarare på att jag vill undvika kondens.
Jag förstår nog hur du anser upplevelsen bli större utan ficklampa, och "godis" av olika slag, och det är förstås ett inlägg lika värt som alla andra, men jag misstänker att det är få lättpackare som har just din attityd.
Jag vidhåller min personliga uppfattning att jag inte vill bära onödig vikt, samt att en jacka/ryggsäck/whatever kan göras starkare om den får väga 500 gram än om den får väga 250 gram. Undantag finns säkert, men ska man diskutera den yppersta lättviktsutrustningen så måste man väl också diskutera den yppersta tyngre utrustningen.
Tyvärr så blir diskussionen så lätt snarare ett ställningskrig, där det hävdas en princip utifrån specialfalljämförelse.
Jag tycker nog vikten är en av många viktiga egenskaper hos en viss utrustningsdetalj, jag sätter inte denna egenskap i en egen tabell utan det är ju alltid summan av en utrustningsdetaljs egenskaper som avgör om den är bättre än en annan.