En anledning till att utrustning och plagg kan göras lätta är att diverse förstärkningar utesluts. Ett plagg med förstärkningar på utsatta ställen är mer tåligt än ett plagg utan sådana förstärkningar, annat lika. Det behövs inte så mycket förstärkningar för någon som vandrar i öppen fjällterräng, dvs. mot mekaniskt slitage från omgivningen. Men fickor, axlar och midja, där ryggans remmar sliter räcker för att ganska snabbt ge slitage på ett plagg med tunt lätt tyg utan förstärkningar.
I somras använde jag först under tre veckor i juli en lätt jacka i Pertex från brittiska Arktis. Använde den då och då under vandring och läger. Såg helt ok ut när jag kom hem. Sedan blev det två veckor i slutet av augusti, och då fick jag använda jackan frekvent. Mycket vind och nederbörd. Så här såg ficka och midja ut när jag kom hem:
Bra jacka i övrigt, så nu har jag lämnat jackan till skräddaren, tillsammans med en bit tåligt slitstarkt tyg. Längs midjan sys två cm tyg runt om dragsnodden. Fickorna förstärks de också. Axlarna får sitt i förebyggande syfte. Efter det har jag en 400-gramsjacka med regntätt "andas"-membran med huva, fickor, förslutningar, som tål att vandras med.
Min gamla TNF Cloud Peak från slutet av 90-talet, 800 gram, i grovt Taslantyg, har inte ett märke i sig, inte en söm har gått upp, ingenting. Den jackan har jag använt mycket under många och långa vandringar. För de flesta torde det dock för det mesta räcka om jackan är punktvis förstärkt på utsatta ställen, och inte över hela jackan. Men förstärkt bör den vara om den är gjord i lätt tunt tyg, tycker jag. När man väl hittar en jacka man tycker är bra i övrigt är det inget vidare att behöva skrota den efter en säsong. Alternativet är att förstärka den själv.
En verkligt lätt typ anorak från amerikanska Cabelas, 170 gram, vattentät och med deras "Dry-Plus" "andas"-material, som jag bara använt litegrann har redan som en reva på några cm, eller spräckt tyg på några cm i tyget. Har inte gjort något särskilt med den. Paddlat lite, gått några km med rygga. Det tyget är för tunt för en vandringsjacka, inget att hålla på med och förstärka den jackan. Blir en lapp över hela jackan. Men smidig att ha i fickan om man bara behöver något för ett snabbt skydd från regn under promenader.
Förstärkningar punktvis där det slits ökar jackans vikt litegrann, men mycket behövs inte, och tåligheten ökar markant.."Lättplagg" och "lättutrustning" mår många gånger bra av att stärkas upp lite.
Raskesven