Kan du ge exempel på några sådana?
Det JAG anser löjeväckande är ju som sagt var den här inkonsekvensen hos de som sågar lättpackning: De vill inte ha lättare packning, men de vill inte heller ha tyngre packning.
Det är inte alls inkonsekvent, utan en avvägning - den kan vara kortsiktig eller långsiktig, den kan baseras på olika proportioner erfarenhet-spekulation,
det kan handla om rent skrock (snart startar jag en strumptråd- då jävlar!)
men likafullt är det en avvägning mellan olika fördelar och nackdelar.
Jag hör ju till dem som bär tungt på mina turer - fråga en läkare om han anser att 15 kg övervikt
är sunt - man jag anser att lättviktsörelsen, eller vad man ska kalla den, till stora delar
är mycket sund. Den har skapat ytterst genomtänkta produkter som väger in vikten bland mycket annat och som är bra för många om också inte alltid för mig. Jag tror inte alls att hållbarheten är den svagaste punkten. Vapor Trail är en mycket lätt ryggsäck med fullgott bälte och vek ryggplatta - jag tror,
efter att ha prövat, att min rygg går sönder förr än säcken gör det.
Ett Tarptent blåser nog inte bort i första taget, men det kan nog vara rätt kallt på morgonen. Andra produkter kräver handlag och förberedelser som jag nog inte är beredd till för den lilla tid på året jag ägnar mig åt friluftsliv (42 dagar iår).
Nu har ju UL-entusiaster kommit att bli en måltavla för dem som har behovet att förlöjliga allt som är lite främmande och det kan ju ha alstrat något av ett Jesus-komplex hos de drabbade (av alla invektiv, att vi inte sett UL-Jesus ännu!!!!) som gärna snärjer in sig i predikningar och smått komiska diskussioner om kastruller (Hackman är f ö bäst, så ni vet). Det finns de som har trovärdiga erfarenheter som jag kan översätta till mina speciella anspråk. Jag har hämtat rätt mycket från Ultralite Joe, vars site (just nu inaktiv, verkar det) trevligt nog också berättar om åtskillliga turer där han använt sin knappa utrustning. Som för många andra i genren har hållbarheten visst varit ett huvudärende -
kroppens hållbarhet.