Ju tyngre desto bättre!!!

Det enda jag påstår är att det finns ett generellt samband mellan styrka och vikt, vilket det tydligen finns folk som inteförstår.

Det vissa förnekar är nog snarare att sambandet mellan vikt och styrka skulle vara tvingande.

Att större styrka implicerar högre vikt är inget kontroversiellt.

Det kontroversiella är antagandet att högre vikt implicerar större styrka.

(A -> B) implicerar *inte* (B -> A).

Det är alltså bara frågan om att veta åt vilken håll implikationen går.

(Jag påstår inte att du, eller någon annan, sagt att högre vikt implicerar större styrka. Jag säger bara att det är detta som Nermander vänder sig emot).

Jag lärde mig en gång att 1+1 inte nödvändigtvis blir 2. Först måste man slå fast vad talet 1 står för eftersom 1 är ett tal mellan 0,51 till 1,49. 1+1 kan således bli allt mellan 1,02 till 2,98.
Då blir det inte lätt att räkna ut vikter…

Thomas

Jag läste genom tråden och försökte komma fram till vad den handlade om. Orkade inte granska alla inlägg men det viktigaste verkar vara:

* Korkade produkter är sämre än smarta.

* Vilken utrustning som håller och vilken som går sönder
1- Det finns lätta saker som håller.
2- Det finns lätta saker som går sönder.
3- Det finns tunga saker som håller.
4- Det finns tunga saker som går sönder.

* Man kan göra en väldesignad lättviktsprodukt hållbarare genom att förstärka det område som utsätts för störst slitage/påkänning

* Man kan göra en väldesignad tungviktsprodukt lättare genom att ta bort material i det område som utsätts för minst slitage/påkänning

* Att tillverka kastruller i bly är inte bra

Håller alla med om ovanstående slutsatser? Om inte så skriv varför de är fel. Är det något viktigt jag har glömt?

/Stellan

Jo...
Vet inte hur det ska formuleras korrekt, men det kan säkert Millimeter bistå med;

När ett Keron blåst sönder har nog även en tarp blåst bort, men när en tarp blåst bort har nödvändigtvis inte ett Keron blåst sönder.

Jo...

När ett Keron blåst sönder har nog även en tarp blåst bort, men när en tarp blåst bort har nödvändigtvis inte ett Keron blåst sönder.

Hmm tja, tarpen lär ju inte blåsa sönder så lätt ... och bort vet jag inte heller? Den lär då inte blåsa bort bort lättare än ett Keron blåser bort iaf. De sätts ju fast på samma sätt :)

avslutad210712

Gäst
Presenning i tältgolvet
Bly i kastrullen
Skivstång i ryggsäcken

Äntligen börjar tråden arta sig *S*

Jo...

Här har vi samma felresonemang igen.

Du påstår inte att tyngre är bättre, bara att lättare är sämre.

Jämför TRE tält istället. Ett keron, en 1-kilos tarp och ett gammalt tungt tält i bomullsduk.

Är det fortfarande det tyngre tältet som är bäst.?

Det är det här som är så fascinerande. Lättviktsmotståndarna skulle aldrig kunna tänka sig att köra med utrustning som är mycket tyngre än den de har. Men samtidigt så vill de heller inte köra med lättare utrustning. Hur man kan då påstå att det inte är viktigt med lätt utrustning?

Om Hilleberg skulle komma med ett nytt förbättrat Keron som är ett halvkilo lättare, skulle du låta bli att köpa det då eftersom "det är för lätt"?

Det vissa förnekar är nog snarare att sambandet mellan vikt och styrka skulle vara tvingande.

Att större styrka implicerar högre vikt är inget kontroversiellt.

Det kontroversiella är antagandet att högre vikt implicerar större styrka.

(A -> B) implicerar *inte* (B -> A).

Det är alltså bara frågan om att veta åt vilken håll implikationen går.

(Jag påstår inte att du, eller någon annan, sagt att högre vikt implicerar större styrka. Jag säger bara att det är detta som Nermander vänder sig emot).

Ser inte att det är nån skillnad på de olika hållen:

-En starkare tarp är troligen tyngre än en klen tarp.
-En tyngre tarp är troligen starkare än en lätt tarp.

PSS
-En starkare tarp är inte med automaitk tyngre än en klen tarp.
-En tyngre tarp är inte med automaitk starkare än en lätt tarp.

Var ligger det kontroversiella?

nermander sa:
Om Hilleberg skulle komma med ett nytt förbättrat Keron som är ett halvkilo lättare, skulle du låta bli att köpa det då eftersom "det är för lätt"?

Bästa lösningen är väl att köpa tältet och sy på 2,4 kvadratmeter G1000-väv. Då återställs balansen vikt/hållbarhet.

(Dessutom ser man ut som en ”ärrad” fjällvandrare.)

(Nermander: )
Apropå felresonemang:
Utfallet mellan styrka och vikt (dina 4 case) är inte stokastiskt och utan samband, DET är felresonemanget att ansätta detta, om du frågar mig.

Jag påstår förstås att Keron, som är tyngre än en tarp är bättre om detta inte blåser sönder, i ett läge när en tarp gör det. För många tarvar det nog knappast ytterligare förklaring.

Det är inte en slump att Keron väger som det gör, och de är möjligt att det någon gång p g a tekniska framsteg kommer att finnas ett Keron som är lättare, men att detta vore en attitydfråga är ett felresonemang.

Att man kan göra utrustning sämre genom att plötsligt försöka belägga dem med bly, tror jag knappast heller kom som en överraskning för särskilt många, inte heller att det GÅR att göra saker tyngre och sämre. Jag är inte lika klar som du över att det finns några "lättviktsmotståndare", men däremot finns det en del lättviktsresonemang som är löjeväckande, och lockar till ironier i still med "Ju tyngre desto bättre". Det finns ju också nån tråd förespråkande tung packning där i princip vardagsrumsmöblemanget ska upp på ryggsäcken. Om lättviktsdiskussionerna hade varit mindre tröttsamma hade antagligen dessa reaktioner inte uppstått.
Det är felresonemang att tro att de som inte blivit "lättpackningsentusiaster" (var det rätt benämning?), stringen är imbecilla och vill bära så tungt som möjligt. Det står att läsa så - men det betyder inte att det ska tolkas som ett bevis för generella antaganden i stil med "de som inte är med oss, är mot oss".

Nu har jag rimligen slagit in ett par dörrar som för det stora flertalet framstått som vidöppna.

Senast ändrad:
Suck! Vid den här trådens början suckade jag över "ännu en sån där tråd". jag sa till och med till en bekant att den kommer att självdö rätt snabbt för diskussionen kommer inte att leda till någonting och diskussionen har hållits alltför mycket för att locka diskutörer.

Jag hänger för lite på utsidan tydligen för 11 sidor senare har jag ett rätt och ett fel..... :)

Tungt är heavy. :)

Mvh
Peter P.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg