(Nermander: )
Apropå felresonemang:
Utfallet mellan styrka och vikt (dina 4 case) är inte stokastiskt och utan samband, DET är felresonemanget att ansätta detta, om du frågar mig.
Jag påstår förstås att Keron, som är tyngre än en tarp är bättre om detta inte blåser sönder, i ett läge när en tarp gör det. För många tarvar det nog knappast ytterligare förklaring.
Det är inte en slump att Keron väger som det gör, och de är möjligt att det någon gång p g a tekniska framsteg kommer att finnas ett Keron som är lättare, men att detta vore en attitydfråga är ett felresonemang.
Att man kan göra utrustning sämre genom att plötsligt försöka belägga dem med bly, tror jag knappast heller kom som en överraskning för särskilt många, inte heller att det GÅR att göra saker tyngre och sämre. Jag är inte lika klar som du över att det finns några "lättviktsmotståndare", men däremot finns det en del lättviktsresonemang som är löjeväckande, och lockar till ironier i still med "Ju tyngre desto bättre". Det finns ju också nån tråd förespråkande tung packning där i princip vardagsrumsmöblemanget ska upp på ryggsäcken. Om lättviktsdiskussionerna hade varit mindre tröttsamma hade antagligen dessa reaktioner inte uppstått.
Det är felresonemang att tro att de som inte blivit "lättpackningsentusiaster" (var det rätt benämning?), stringen är imbecilla och vill bära så tungt som möjligt. Det står att läsa så - men det betyder inte att det ska tolkas som ett bevis för generella antaganden i stil med "de som inte är med oss, är mot oss".
Nu har jag rimligen slagit in ett par dörrar som för det stora flertalet framstått som vidöppna.