Jämtlandstriangeln vinter med 11-åring?

Hej!

Vi är en familj med barn /ungdomar i lite olika ålder som funderar över att skida Jämtlandstriangeln i påsk v.16.

Hoppas någon kan komma med tips och erfarenheter. Här är gänget: Mamma och pappa. Vi föräldrar är rätt vana att gå på tur på kalfjäll och pappa i familjen har skidat triangeln många gånger i sin ungdom. Jag känner mig också rätt van från dagsturer i Härjedalsfjällen (med fjällvädrets nycker) och även olika sommarvandringar.

Dotter 20 år (rätt hög fjällvana, ffa sommartid o alpint, gillar att gå på tur och har jobbat i Abisko säsongar nu i Alperna)

Son 17 år, snart 18 år, har varit scout under många år och van med friluftsliv och vandringar. Okej på längd för att vara stockholmare och i fysisk bra form. Därtill två kompisar som båda är bra fysisk form, vana på alpint, har åkt men mindre erfarenhet av längd och har ej turat.

Och så minstingen, nyss fyllda 11 år. Han är rätt stor för sin ålder och gillar att röra sig. Van att få hänga med, hyfsat van nedför och har åkt en del längd (men är ju inte överförtjust i att gå på tur.) Spår en mil, inga problem, förutom lite humör 😊. Gick delar av jämtlandstriangeln uppdelad i etapper och dagsturer vid Sylarna som 6-åring. Med tanke på att han är sladdis är han van att pinna efter äldre syskon.

Så nu till frågorna:
Vad tänker ni, klarar minstingen detta? Vi tänker ju oss att han måste fixa längsta etappen på en dag (vi vill inte tälta) 18 km. Förstår ju att det verkligen beror på väder mm. Vi är inga risktagare så blir vädret för tufft så planerar vi om. För oss är det viktigt att det blir en så positiv upplevelse som möjligt för honom så att friluftsintresset fortsätter att utvecklas.

Men ni som gått med barn i denna ålder berätta gärna lite om era erfarenheter.

Som jag förstått det går de flesta i ordningen Storulvån-Sylarna-Blåhammaren. Några synpunkter på vad som är bäst för vårt gäng?

Med de senaste årens varmare klimat så känns ju den sena påsken som om det kan bli lite problematiskt? Dela gärna erfarenheter ang. detta.

Tacksam för svar

Bilagor

• Fjäll.jpg
    Fjäll.jpg
    323.3 KB · Visningar: 15
Lär väl funka... men det är ju väderberoende.

som jag tyckte så var det ju tuffast från Storulvån till Sylarna och lättast från Blåhammaren tillbaks till Storulvån. Men det är ju inget extremt och låter man ta den tid det tar så lär det ju funka.
Vi körde en vilodag/dagsturs dag i Sylarna innan vi for mot Blåhammaren.

Vet inte om det körs någon vessla längre..?

/ATW

En sak att tänka på är att dåligt väder är tufft för en liten kropp. Jag gick vintertur för några år sedan med ett barn i ungefär den åldern. Hon blåste bokstavligt talat uppför på skidorna. Jag fick plocka fram repet.
Risk för avkylning är förstås större för en mindre kropp.
Vi fick också någon längre etapp (ca 20 km i fint väder) och det gick ju men frestade på humöret. Idag skulle jag definitivt tänkt annorlunda.

Rättelse: hon bör ha varit något yngre än 11. Jag tror en intresserad 11-åring klarar lite längre etapper.

Senast ändrad:
Jag hade åkt motsols. Kortaste etappen första dan till Blåhammaren och den långa etappen Sylarna-Storulvån blir då i stort sett nerför hela vägen. Mitt barnbarn åkte som 9åring den etappen. (Vessla upp - men den finns inte mer.)

Jag är inte fjällvan egentligen och har inte fjällvana barn. Men jag har också en "minsting" på 12. Mina barn hänger ofta i grupp med äldre kusiner och ibland gör vi friluftssaker.
En tanke slår mig. Ska 17åringens kompisar med, och hur trygg känner sig minstingen med dem?

Om man ska dimensionera för risk på den här resan behöver man ju tänka worst case. Vad händer om man planerar lite fel och måste skida längre än tänkt i lite för högt tempo, för att undvika skitväder?

En 11åring kan rent fysiskt vara rätt uthållig men mycket sitter ju i huvudet. De kan fortfarande också göra riktiga "barnsligheter" i pressade lägen som tiga om ett skavsår tills det blivit allvarligt, eller försöka hålla sig tills de kissar på sig. Var noga med att ha marginaler.

Jag hade åkt motsols. Kortaste etappen första dan till Blåhammaren och den långa etappen Sylarna-Storulvån blir då i stort sett nerför hela vägen. Mitt barnbarn åkte som 9åring den etappen. (Vessla upp - men den finns inte mer.)
Tack! Hade samma fundering just när det gällde blåhammaren-sylarna-etappen.

Jag är inte fjällvan egentligen och har inte fjällvana barn. Men jag har också en "minsting" på 12. Mina barn hänger ofta i grupp med äldre kusiner och ibland gör vi friluftssaker.
En tanke slår mig. Ska 17åringens kompisar med, och hur trygg känner sig minstingen med dem?

Om man ska dimensionera för risk på den här resan behöver man ju tänka worst case. Vad händer om man planerar lite fel och måste skida längre än tänkt i lite för högt tempo, för att undvika skitväder?

En 11åring kan rent fysiskt vara rätt uthållig men mycket sitter ju i huvudet. De kan fortfarande också göra riktiga "barnsligheter" i pressade lägen som tiga om ett skavsår tills det blivit allvarligt, eller försöka hålla sig tills de kissar på sig. Var noga med att ha marginaler.
Ja, vädret är ju det stora orosmomentet.
Blir det för osäker prognos så tror jag att jag och lilleman får stanna i Storulvån om vissa i gänget ändå bedömer klara etappen. Vill inte pucha gränserna

Jag upplever att de större barnen är en morot för honom. Det är kompisar till storebrorsan som sett honom sen småbarnsår😊.

Jag gjorde d med en 9-åring o en 11-åring, boendes i tält. Kör på. Inget kan gå fel. Här fåru nåt klipp från turen:

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
Kogoyo Jämtlandstriangeln 6 dagar: vad gör man? Turskidåkning 3
Kogoyo Hur är snöläget i Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 6
Jojowallin Frågor gällande Jämtlandstriangeln Turskidåkning 12
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
Virr Jämtlandstriangeln på längdskidor Turskidåkning 9
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
BjörnGBG Jämtlandstriangeln Mars -12 Turskidåkning 0
Polarnatt Jämtlandstriangeln april/maj Turskidåkning 5
body Jämtlandstriangeln på skidor Turskidåkning 4
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
Taffinaff Tidtabell buss 93 Gällivare - Kebnats vinter 2019? Turskidåkning 6
loljonas Lägerskor vinter? Turskidåkning 17
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Jennsa snöbivack/ nödbivackkurs i vinter Turskidåkning 7
MartinR Tälttur i vinter, vem vill hänga med? Turskidåkning 1
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
oberg_niklas Fulufjäll, kort vinter tur Turskidåkning 1
Schneeberger Vinter UL? Turskidåkning 30
Silverfox Hund med på tur i vinter. Turskidåkning 7
anry Narvikfjällen -vinter. Turskidåkning 1
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg