• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

ingen måtta...

Varför?

Kanske för att vissa lever "bäst" eller "enklast" i enligthet med metaforen Livet är en tävling.
 
Senast ändrad:
Såg ett program där en kvinna hade vunnit 5 miljoner, hon var en medelsvensson innan, hon skulle titta på ett hus, men hon ville ha de som kostade mer än de hon hade råd med erkände hon, hon sa att jag vet att det låter helsjukt, men det var vad jag kände, jag var inte nöjd....

Säger mycket om människan, en del säger att : Jag skulle vara glad om jag vann bara hundratusen, jag tycker det är sjukt att man inte kan vara nöjd med det, men jag tror att de ljuger, innerst inne vill deras sjuka jag de förtränger ha mycket mer pengar, men de hoppas fru fortuna ska höra deras patetiska lilla kvävda längtan efter 100.000 kr åtmnistone....de vågar inte utmana fru fortuna o säga att jag accepterar bara maxvinsten, inget annat...visst är vi skrockfulla, vi människor ?
 
*pust* varför ska alla alltid överdriva.. kanske inte alla men många, många.. jag bor i skogen, vi plockar bär och svamp, mest för att äta under säsong och kanske 2-3 liter för vintern.. sen kommer alla rovplockarna, det ska plockas 60-70 liter, svamp och bär, vi pratar med dom och dom skryter brett om 100 liter bär och svamp.. sinnessjuka mängder.. varför ska alla alltid överdriva, det blir rov på allt.. man kan inte cykla mountainbike lagom, ibland utan man måste köra som idioter tills det blir förbjudet, eller toktälta på nån ö.. osv.. vad driver oss till att alltid förstöra allt, varför kan man inte ta lite, varför måste man ta allt lagen tillåter och gärna mer?

Vad jag vet så får man fortfarande sälja bär och svamp för 5 000 kr per person om året, är det mamma, pappa och 3 barn blir det 25 000 kr rostfritt + att de säkert har både lingon-, blåbär-, hallon-, drott,ing- och hjortronsylt så det räcker till våfflor och pannkakor mm, säkert också kantareller till renskavet och Karl Johan till pastan! Men jag undrar varför skryta?
 
Q: "Why do you want to climb Mr. Everest?"
A: "Because it's there." (George Mallory, 1924)

Blev det inte lite fel där? ;)

För att besvara Patrics fråga, så är det väl tävlingsdjävulen som sitter djupt i många människor (Jag själv inte undantagen)

Det är svårt att låta bli att jämföra sina "prestationer" med andras, oavsett om de har någon reell betydelse eller inte. Det gäller antal liter bär såväl som längden på fjällvandringen, vikten på ryggsäcken, vattenpelaren på tältet.... och inte minst (det som verkligen avgör hackordningen i ute-sverige) antalet inlägg på utsidan.