Ingen frisk fjälluft i Funäsdalen

Ett mycket klargörande inlägg. Vem törs jobba som "spårvakt" i Funäsdalen i vinter?
 
Senast ändrad:
Ja ja ja...

När överdrifterna rensats bort så kokar allt ned till detta:

Man har i ett område att välja mellan att antingen nöja sig med de spår som kan finansieras på ren frivillig basis eller med skattemedel eller försöka satsa på lyxigare spår och försöka finansiera dom på annat sätt.
Det förstnämnda betyder i praktiken halvtaskiga längdspår uppkörda med skoter eller (flämt!) med muskelkraft. Det andra alternativet kräver att spåren är så bra att de verkligen lockar fler längdåkare.

Inbitna turåkare kommer aldrig förstå behovet av "lyxspår". För dom är allt som inte innebär att spåra själv en lyx. Tightsåkarna (tävlingsåkare eller svensson som laddar för vasan) kommer aldrig att vilja nöja sig med de typiska söndertrampade kommunspåren där de mitt i nedförslöpan möter någon som saxar uppåt.

Det finns garanterat motionärer och tävlingsåkare som gärna betalar för bra spår. (om de räcker för att finansiera funäsdalens satsning är en annan fråga) Det finns en massa andra åkare som aldrig bett om lyxspår och bara vill åka fritt.

Egentligen räcker fjällen gott och väl till båda kategorierna, men det kommer alltid finnas de som tycker att "de andra" skall ta sin åkning "någon annanstans". Någon kommer säkert på pin kiv dra pulka åt fel håll och be spårvärdarna dra åt skogen.
Men världen överlever nog detta också.
 
I den nya broschyren från Funäsdalsfjäll (http://www.funasdalsfjall.se/) för vintern 2009/10 står bla.
#300 km nypistade -med flera nyheter
Skidsystemet för längd och tur i funäsdalen är ett av världens längsta: 300 km pistade och välskyltade längdspår som du når från funäsdalens alla byar#Snösäkerheten och det fina klimatet är ger dig en skidupplevelse utöver det vanliga.#

Det framgår även att man så gott som dagligen kör spåren med pistmaskin och att man skall ha spårvärdar och obligatoriskt spårkort. Man baxnar.

En pistmaskin drar ca 10 liter i timmen (diesel) och kan hålla en hastighet på mellan 0-20 km/tim enligt tillverkarens produktblad. Räkna med 10 km/tim i snittfart för enkelhets skull.Det innebär med den uppgivna spårlängden ca 300 liter dieselolja per dag dvs 9000 liter i månaden. Lågt räknat bränner man av 27.000 liter under en säsong med de utsläpp av partiklar och koldioxid som följer.
Jag åker till fjällen för att uppleva lugn och ren frisk natur. Jag skall nu inte bara bli utsatt för en massa utsläpp utan också betala för detsamma. Att man tar betalt för liftar är ju berättigat, det är ju enda möjligheten , men att ge sig ut och kapitalisera den fria fjällvärlden och därtill "skita ned " miljön är "too much".
Nästa resa blir inte till Funäsdalen tyvärr.
Turåkaren Argus

Den bästa lösningen - rent miljömässigt - är att alla stannar hemma. Då blir det ingen miljöbelastning av alla bilar från södra Sverige till fjällen och vi slipper också de 27.000 litrarna uppbränd diesel för spårningen ;-)

Jag vet inte om det är juridiskt prövat att kräva spårkort men det kommer allt fler anläggningar som gör det. Bra för de som vill träna för Vasaloppet med skidtunneln i Torsby, konstfrusna spår i ex vis Högby/Sandviken och spårområdet vid Grönklitt/Orsa. Även om det blir fler betalspår så räcker nog naturen till fortfarande för de som inte vill betala för och kräver perfekta spår...
 
Ja ja ja...
...Egentligen räcker fjällen gott och väl till båda kategorierna...

Fjällen räcker. Inte bara "egentligen", men problemet är att spårsystemet är så omfattande att det "stänger in" området för dem som inte tycker sig behöva det.

Det vore spännande att veta hur många som utnyttjar spåren för att de finns och hur många som verkligen kräver spår av den klassen. (Och då förmodligen gärna betalar.)
 
Det finns många alternativ sätt att ta betalt. Man kan ju se till att betalningen kommer via privata vägar eller via parkeringsavgifter. Men man måste ju göra det juridiskt korrekt, annars finns det ju i nga gränser för vad man kan börja ta betalt för!
 
Sätt stopp i tid

Det är ju det som det handlar om.

Även om det som GustavOh skriver tidigare i tråden kan låta harmlöst så flyttar avgiftsbelagda skidspår fram gränsen för avgiftsbeläggning av aktiviteter som tidigare kunnat ske gratis inom ramen för allemansrätten.

En utveckling där vem som helst kan skapa litet "infrastruktur" varsomhelst i naturen och sedan ta betalt för den måste motarbetas.
 
Det är ju det som det handlar om.
En utveckling där vem som helst kan skapa litet "infrastruktur" varsomhelst i naturen och sedan ta betalt för den måste motarbetas.

Varför det?
Om besökare vill ha infrastruktur och vill betala för det så finns det väl ingen anledning att motarbeta detta. Allemansrätten garanterar inte att allt som sker i naturen måste vara gratis. Många inlägg här hävdar att skidspåren i fråga är ett intrång på allemansrätten.

Jag hävdar att problemet lika ofta är det omvända, allemansrätten ger möjlighet att exploatera mark och naturtillgångar kommersiellt på ett sätt som begränsar möjligheter för allmänheten. Organiserad bärplockning t.ex med bemanningsföretag som importerar arbetskraft som gör det svårare för allmänheten att utnyttja sin rätt samtidigt som slitaget och nedsmutsningen i naturen ökar. Det är kanske dags att se över en förlegad allemansrätt som inte har fasta konturer utan bygger på "sedvanerätt". Man kanske kan se över möjligheterna att kommersialisera en del samtidigt som man måste avkommersialisera annat. Sedan måste väl tiden visa var gränserna ska ligga.
 
Avgiften för en aktivitet skulle behovsprövas, om man är lämplig, och avgiften skulle vara jättehög för dem som tjänar jättemycket, för det är orättvist att någon tjänar mer än nån annan....

Det konstiga är att de som klagar på avgifter för underlättandet av aktivitet i skogen envist måste vara just där och utföra sin aktivitet, i svedala finns det väl plats så att man kan skida om man vill utan avgifter.

Men man är sig själv närmast, om jag tar hem 10 kottar vart femte år från skogen o monterar dem i ett hantverk o tar betalt så tänker jag inte betala markägaren för det, sån är jag...fölåt...
 
Varför det?
Om besökare vill ha infrastruktur och vill betala för det så finns det väl ingen anledning att motarbeta detta. Allemansrätten garanterar inte att allt som sker i naturen måste vara gratis. Många inlägg här hävdar att skidspåren i fråga är ett intrång på allemansrätten.

Jag hävdar att problemet lika ofta är det omvända, allemansrätten ger möjlighet att exploatera mark och naturtillgångar kommersiellt på ett sätt som begränsar möjligheter för allmänheten. Organiserad bärplockning t.ex med bemanningsföretag som importerar arbetskraft som gör det svårare för allmänheten att utnyttja sin rätt samtidigt som slitaget och nedsmutsningen i naturen ökar. Det är kanske dags att se över en förlegad allemansrätt som inte har fasta konturer utan bygger på "sedvanerätt". Man kanske kan se över möjligheterna att kommersialisera en del samtidigt som man måste avkommersialisera annat. Sedan måste väl tiden visa var gränserna ska ligga.

Jag skulle ju då kunna exploatera allemansrätten genom att t ex sätta upp en skylt där det står att blåbär är blå och lingon är röda, sedan begär jag betalt av alla som plockat bär och som KAN ha sett en ev mina skyltar, de har ju då utnyttjat den infrastruktur som jag har investerat i, på någon annans mark.
 
Jag skulle ju då kunna exploatera allemansrätten genom att t ex sätta upp en skylt där det står att blåbär är blå och lingon är röda, sedan begär jag betalt av alla som plockat bär och som KAN ha sett en ev mina skyltar, de har ju då utnyttjat den infrastruktur som jag har investerat i, på någon annans mark.

...eller så skulle du kunna åka till Thailand, rekrytera sex tusen fattiga risbönder som du lovar stora inkomster. Sedan ordnar du lån åt dom så de kan köpa resa och nödvändiga handlingar via dig. Sen när dom kommer hit så kan du låta dom betala hyra för att sova på golvet i nerlagda skolor som du köpt av någon glesbygdskommun för en krona (infrastruktur!). För att dom ska ta sig ut i skogen så kan du hyra ut oskattade och obesiktade Volvo 245;or åt dom, bensinen tillkommer självklart. Om dom mot förmodan vill äta annat än blåbär så får dom gärna köpa mat av dig.

Det här förfarandet är helt riskfritt för dig, eftersom allt bygger på att dom lånar pengarna som dom betalar dig med. Finns det inga bär, som i år, så skickar du bara hem thailändarna, inte med några pengar utan med skulderna. Allt tack vare allemansrätten.

Det låter lite otroligt eller hur.....?
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4972719

Ta betalt 60 kronor per dygn för att åka på preparerade skidspår, vilket förfärligt missbruk av allemansrätten. Not.
 
Förkastlig idé att avgiftsbelägga

Jag har tagit del av diskussionen om avgiftsbelagda preparerade spår och kan inte hitta att det är stöd i lag för detta. Jag kan inte heller hitta några rättsfall som kan anses relevant för frågan. Det vore mycket bra om Anders Blomqvist kan hänvisa till de rättsfall han åsyftat!

När det gäller de preparerade spåren är de också på flera ställen anlagda där enda rimliga möjligheten finns för att åka skidor. Det vill säga där det är någorlunda trädfritt, där det inte sluttar för brant åt sidorna mm.

Orsa tidning publicerade den 2 nov. en artikel om avgiftsbeläggning och där har i alla fall Naturvårdsverket yttrat att det torde strida mot allemansrätten.

Jag tycker att det känns som om Blomqvist skjuter över målet. Det är klart att det kostar att hålla preparerade spår men det är väl också så att tack vare det så kommer turister dit!? Det är väl i ärlighetens namn så - att många turister skulle utebli om dessa spår inte fanns. Det känns som om detta bara är ett sätt att försöka dra in mer pengar. Tyvärr på ett felaktigt sätt!

Ovetandes frågar jag mig om det till spårhållning/preparering utgår medel från kommun, Länsstyrelsen, EU eller andra?

Nästa fråga är, om det hävdas att avgift skall betalas, vad följden blir om jag inte kan eller vill visa upp biljett, legitimation eller dyligt?

Sista frågan är om det är okej att åka utanför själva spåren, alltså i det av drivband packade området?

Jag är ytterst tveksam till att jag kommer att erlägga avgift. Däremot kommer jag som vanligt att spendera en massa pengar vilket näringsidkarna och fast boende kan glädjas åt.